Vissa gång- och cykelstråk hade framkomlighet genom hela snöfallet, men brister finns på vissa stråk flera dagar efter snödumpen 21 november
Supporta Cyklandeombud via Patreon
Ok framkomlighet Hässelbystråket
Självklart har vi full förståelse för vad som är rimligt att hinna med under ett pågående massivt snöfall. Även i kraftiga snöfall är det ofta ok framkomlighet med upp till ca 5 cm nysnö under pågående snöfall. Så länge det finns ett saltlager närmast asfalten, och att inte gående packar snön till kullerstensprofil. Och att inte bilar kör och packar snön, för då blir det spårigt och oframkomligt. Tex längs Hässelbystråket var det i princip ok framkomlighet genom hela snöfallet.
Broar med trafikomledning blev oframkomliga
Just broar är extra viktiga för framkomligheten, att välja en alternativ väg blir en rejäl omväg. Att snöröjning inte sker kan bero på att ansvaret hamnar mellan stollarna, eller att en entreprenör inte har förberett med rätt snöröjning enligt det krav som finns att vägarbetets entreprenör tar över snöröjaransvaret.
Gröndalsbron oframkomlig, samma som tidigare säsong
Svårt förstå att Stockholms stad inte förmår att klara framkomligt över Gröndalsbron. Samma brister fanns förra säsongen, vilket vi uppmärksammade både förvaltning och trafiknämnd på. Ändå har inte trafikkontoret lyckats organisera rätt snöröjning över Gröndalsbron.
Blockerade körriktningar flera dagar efter snöfallet
Flera dagar efter snöfallet är hela körriktningar blockerade på många huvudleder för gång- och cykeltrafik. På motsvarande huvudleder för motortrafik är båda körriktningar öppna för trafik. Det har funnits flera dagar att rätta till bristerna på gång- och cykelbanorna. Är avtal felskrivna?
Läs mer om snöröjning tidigare säsonger
- Brister säsongen 2020/2021
- 2016 Kvalitetskontroll saknas av snöröjning
- 2016 Cykla inte när det snöar mycket
- Nomenklatur för snöröjning
Kommunerna ber om ursäkt för brister i snöröjning
Ärendehantering
Ärendenummer
SY2211250112ZPR
SY2211250009ZOR
SY2211260312USF
SY2212040030BNN
2022-11-22 #1 Mail till trafikkontoret Götgatan
2022-11-23 #2 Mail till trafikkontoret om ofarbara broar SY2211250112ZPR
2022-11-24 #3 Mail till trafikkontoret om Gröndalsbron SY2211250009ZOR
2022-11-25 #4 Mail till trafikkontoret körriktningar blockerade SY2211260312USF
2022-12-03 #5 Mail till trafikkontoret, med länk till dokumentationen här SY2212040030BNN
Observationer
2022-11-18 Prognos SMHI
2022-11-20 Nederbörd SMHI
2022-11-20 prognos smhi
Liljeholmsbron västra sidan
221122 morgon Mälarhöjden, Årsta, Skogås Läs här
Uppdateringar
2022-12-03 kontakt #5 SY2212040030BNN
”SY2211250112ZPR
SY2211250009ZOR
SY2211260312USFHej och tack för allt som görs för trafiken i Stockholm
Först vill vi tacka för den snöröjning som utförs, tex Hässelbystråket har varit ok farbart genom massiva snöfallet runt 21/11, bra gjort. Vi har full förståelse för att under pågående massivt snöfall tar det extra tid innan det blir farbart överallt.
Här är några avvikelser dokumenterade
Länk till dokumentation av avvikelser
https://cyklandeombud.se/snorojning/brister-snorojning-november/
Vi har några frågor:
Varför ligger snöhögar kvar i upp till en vecka på många huvudleder för cykeltrafik? Hur ser avtalen ut? Alltså varför utförs inte justeringar dagarna efter ett massvt snöfall?
Flera cykelstråk hade bitvis en hel körriktning blockerad flera dagar efter snöfallet. Det vi ser på körbanor för motortrafik är att där är oftast körbanor öppna i båda körriktningar.
Har TK tagit beslut ännu att testa sopsaltning av cykelfält? Vi har dokumenterat att det fungerar bra förra säsongen på några sträckor, och även delat brister med just cykelfälten i några år, det skulle vara bra att hitta en lösning för cykelfälten.
Vi har mailat ungefär samma frågor tidigare, men då hade vi inte sammanställt all dokumentation. Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län genom Jon Jogensjö”
2022-11-25 kontakt #4 SY2211260312USF
Mail till trafikkontoret
”Hej och tack för all snöröjning i staden.
Här är några avvikelser
Och en fråga, hur ser avtalen ut, ska inte båda körriktningar på regionala cykelstråk snöröjas? Under pågående kraftiva snöfall förstår vi utmaningarna, men efter flera dagar borde det gå att åtgärda. På huvudleder för motortrafik ser vi att det är snöröjt i båda körriktningar, tex över Tranebergsbron finns ju 2 filer i varje körriktning snöröjt, sammanlagt 4 öppna körfält.
Bild genom Kungsträdgården pendlingsstråk, en körriktning används som plogvall
2022-11-24 kontakt #3 SY2211250009ZOR
Mail till Gröndalsbron
”Hej och tack för all bra snöröjning.
Vi undrar dock lite över regionala cykelstråket Gröndalsbron, den är ofarbar flera dagar efter snöfallet. Vi dokumenterade samma brister även förra säsongen, och uppmanade även då till ändrade åtgärer/metoder. Mest utsatta är trafikanter med funktionsvariationer, eller trafikanter med lastcykel, cykelsläp när föräldrar skjutsar barn. Vad är problemet med Gröndalsbron?
Bild på ofarbart regionala cykelstråket Gröndalsbron
Med vänliga hälsningar
Cyklandeombud Stockholms län
genom Jon Jogensjö
2022-11-23 kontakt #2 SY2211250112ZPR
Mail till trafikkontoret
”Hej och tack för all bra snöröjning i staden.
Hässelbystråket var farbart i princip genom hela snöfallet. Upp till ca 5 cm nysnö i pågående snöfall går bra att cykla genom, tills nästa vända kommer med snöröjning.
Några avvikelser
Västerbrons västra sida
Var problemet där att entreprenören för broarbetet hade missat snöröjning där de har trafikomledning för vägarbete? I så fall, hur skulle det kunna reduceras för framtiden, att entreprenörer vid vägarbeten missar sitt ansvar?
Liljeholmsbrons västra sida
Var problemet även där att entreprenören för broarbetet inte hade utfört snöröjning där de har trafikomledning för vägarbetet?
Cykelfälten i city hade utmaningar. Där har vi påtalat brister under flera år, även i lättare snöfall. Finns beslut om att åtgärda detta med cykelfälten? Vi har föreslagit att testa sopsaltning av några utvalda cykelfält. Vi har dokumenterat att sopsaltning fungerar bra på gata för blandad trafik under en hel säsong, på flera platser.
Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län genom Jon Jogensjö
2022-11-22 kontakt #1
Mail till trafikkontoret
”Hej och tack för allt som görs för trafiken i Stockholm.
Vi ser även denna säsong att granitblocken som är tänkta som attentatshinder i Götgatsbacken blir ett snöupplag som blockerar ett av Sveriges mest trafikerade huvudled för cykeltrafik.
Varför är det så svårt att klara rätt utförd snöröjning här? Behöver avtalen skrivas om? Projektgruppen har tidigare sagt att de använder de råd som finns om hinder för attentat, men ännu har ingen bekräftat att de råden har tagits fram i samråd med aktörer som kan cykeltrafik. Vi är oroliga över att kunskap och intresse för cykeltrafik har brister när det gäller hur hinder för attentat har placerats ut. Har projektgruppen planer på att förbättra kunskapsläget? Tex genom att kontakta VTI cykelcentrum? Länk till ärendet nedan https://cyklandeombud.se/hinder/hur-placeras-hinder-for-attentat-effektivt/
Se bild nedan, granitblocken blir till snöupplag som blockerar cykeltrafiken.
Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholm genom Jon Jogensjö
Lämna ett svar