Nya olyckor inträffar vid farliga cykelstråket längs Munkbroleden. Cykelstråket är så smalt att säkra möten mellan cyklande ej är möjligt. Föräldrar som skjutsar barn i cykelsläp och lastcykel är uteslutna, liksom cyklande med funktionsvariationer. Staden vägrar att ens ta bort de farliga spetsarna på staketet.
![]() |
Ännu en olycka för cyklande |
[Texten uppdateras]
Uppdatering: Trafikborgarrådet Daniel Helldén svarar via Twitter att arbete pågår för breddning i ett längre perspektiv. (Ärendet finns i trafiknämnden februari 2016).
”Ont om utrymme” säger staden, där biltrafiken har 10 filer.
Staden vill inte ens ta bort de farliga spetsarna på staketet.
”Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det. Gamla stan är som sagt en speciell och känslig miljö.”
Belysningen är designad som dekoration av kajen. För cyklande är det en allvarlig risk för skador.
Ärendehantering
160809 Mail till trafikkontor om omedelbara säkerhetsåtgärder SY1608100857DKC
170112 Nya armaturer monterade, som inte sticker ut farligt, och inte bländar.
170121 Ny uppmaning från Cyklandeombud att säkra sträckan provisoriskt. SY1701231112VNQ
Stenblock sticker ut mitt i ansiktshöjd
Åtgärder som behövs omedelbart: Sätt upp skadereducerande lösningar, med dämpande material i fasad vinkel. Reflexer och varningsljus behövs också.
Stenmur mitt i cykelstråket
Omedelbara tillfälliga säkerhetslösningar, tills ny säker cykelbana är färdigställd.
- Skadereducerande dämpande material behövs vid de utstickande stenblocket, och stenmuren. med reflexer och varningsljusanordning
- Varningsskyltning för hela sträckan mellan Gamla stans tunnelbanestation och bakom Riddarhuset. ”farligt smal cykelbana, max 15 km/t vid möte” tex. Samt hänvisning för cykelsläp och breda lastcyklar till annan väg.
- De farliga spetsarna på staketet behöver kapas och rundas av, alternativt täckas med längsgående runda släta mjuka plaströr.
- Åtgärdat: De farliga utstickande armaturerna behöver skadereducerande material tills de ersätts av ny belysning.
- Alternativt kan vägbana för biltrafik tas i anspråk för norrgående cykeltrafik. Bil-fil närmast tunnelbanan kan få norrgående cykeltrafik. Vidare bakom busshållplats Riddarhuset, busshållplatsen flyttas ut en fil. Vidare på västra trottoaren i Riddarhusgränd, gångtrafiken hänvisas till östra trottoaren. Sedan kan all gångtrafik över Vasabron hänvisas till östra sidan, då blir den farliga underdimensionerade Vasabron också säker och framkomlig för cykeltrafiken.
Läs mer om cykelstråket längs Munkbroleden
- Cykeltrafiken får det som blir över, Krister Isaksson
Alternativ POP-UP cykelbana tills ny säker cykelbana är byggd
I korsningen fortsätter norrgående cykeltrafik rakt fram och upp på trottoaren med utspetsning och andra lämpliga lösningar.
Hållplatsen flyttas ut och cykeltrafiken leds på trottoaren bakom busshållplatsen.
Gångtrafik leds in på östra trottoaren vid Riddarhusgränd. Cykeltrafiken leds in på västra trottoaren.
All gångtrafik hänvisas till östra sidan av Vasabron, cykeltrafiken tar hela utrymmet på västra sidan av Vasabron. Då blir Vasabron säkrare. Här undviks också den farliga passagen för gångtrafik som finns idag, när gångtrafik måste korsa cykelstråket. Tre flugor i en smäll helt enkelt. Idag är cykelstråket på Vasabron underdimensionerat och farligt, varje dag sker incidenter där norrgående cyklande riskerar att prejas ut rakt mot mötande tung busstrafik som kommer i 50 km/t. Här finns en uppenbar risk för invalidiserande skador och risk för dödsfall.
Uppdateringar
170121 Ny uppmaning från Cyklandeombud till trafikkontoret och trafikroteln
170112
trafikkontoret har monterat nya armaturer som inte sticker ut, och som inte bländar. De gamla farliga bändande utstickande armaturerna är borttagna.
![]() |
Foto: belysningsingenjör på trafikkontoret |
161017
Trafikkontoret har provbelyst sträckan med nya armaturer som inte sticker ut lika mycket.
Vi har gjort en provbelysning på den aktuella sträckan med en nättare armatur som inte kommer att sticka ut lika mycket. Ska sitta under kanten på muren mot Munkbron.Armaturer är beställda och arbete beräknas utföras under början av vintern.
160809 Uppföljande mail till trafikkontoret i ärendet, uppmaning att direkt göra tillfälliga åtgärder för att säkra cykeltrafiken mellan Vasabron och tunnelbanestationen Gamla stan.
Hej!
160808 Trafikborgarråd Daniel Helldén svarar på Twitter
160808 Trafikroteln svarar via Facebook att möjliga förbättringar utreds, i trafiknämnden februari 2016.
I dokumentet PM Cykelstråk Gullmarsplan – Tegelbacken – Odenplan står
Utreda möjligheten att åstadkomma en konsolkonstruktion utmed Riddarhuskanalen som
möjliggör breddad cykelväg mellan Vasabron och Gamla stans tunnelbanestation.
Hej Jon!
Tack för din synpunkt.
Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om utrymme.
Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det. Gamla stan är som sagt en speciell och känslig miljö.
Däremot ska vi byta ut belysningen så att det blir ljusare och bättre för cyklister.
Med vänlig hälsning Elisabet
Elisabet Andersson Kommunikatör
Beskrivning: Spetsiga stolpar sticker upp längs hela sträckan. Riskerar att förvärra skador betydande, med risk för invalidiserande skador. Detta är ett av centrala Stockholms huvudleder för cykel, med dubbelriktad trafik på underdimensionerad bredd. Stolparna som sticker upp behöver kapas och sedan rundas av med vinkelslip med stor radie (ner mot vattnet). Det är den omedelbara åtgärden. På sikt behöver det dubbelriktade prioriterade cykelstråket breddas till det dubbla, med bryggkonstruktion. Dessutom sitter dekorationsbelysning som sticker ut från stenväggen i ansiktslös. Som både bländar och ökar risk för försvårade skador för cyklande. Tillräcklig och rätt utformad belysning saknas också på sträckan.
Tack för ditt bidrag till en bättre stad!
Våra svarstider är:
3 arbetsdagar för enklare ärenden. Exempelvis frågor om vem du bör kontakta om något, hur en tillståndsansökan går till eller information om stadens verksamhet. 10 arbetsdagar för ärenden som behöver utredas. Komplicerade ärenden kan behöva längre svarstid men då får du information om det samt vem som ansvarar för ditt ärende inom 3 arbetsdagar. Din synpunkt kan behöva besvaras av flera enheter inom Stockholms stad vilket medför att du kan få svar vid flera tillfällen.
Lämna ett svar