Längsgående kant betyder risk för omkullkörning, och bredden räcker inte för dubbelriktad gång- och cykeltrafik.
I korsningen Gröndalsvägen/påfarten Gröndalsbron/Gröndalsbacken på det regionala och primära gång- och cykelstråket har entreprenören lagt ut kilar i plast som utspetsning. Alltså en sorts ramp för att kunna cykla över kantsten. Och komma förbi med rullstol, rollator, permobil, armcykel osv. Först ligger plastkilarna lösa, vilket riskerar att hjulen kan fastna för trafikanter med rullstol, rollator, permobil, armcykel, seniorcykel, lastcykel, vanlig cykel. Det riskerar att orsaka fallskador för gående eller cyklande trafikanter. Det är inte i linje med stadens villkor för vägarbete, där gående och cyklande särskilt ska prioriteras. Därefter har entreprenören försökt lösa situationen med kallasfalt, men det är fortfarande kvar en längsgående kant där kantstenen sticker upp, vilket ger risk för omkullkörning.
Vi har tidigare uppmanat trafikkontoret att inte bevilja utspetsning med plastkilar.
Ellevio brister i att följa stadens villkor i många arbeten
Vi har dokumenterat många arbeten där Ellevio inte klarar att följa stadens villkor för vägarbete på gång- och cykelbanor. Ellevio har inte heller åtgärdat trots upprepade uppmaningar i tidigare ärenden. Tvärtom har Ellevio ofta valt att förneka dokumenterade brister. Ofta har det varit risk för personskador.
- Ellevio utsätter trafikanter för risker Nynäsvägen
- Otryggt för gående Ellevios arbete Alvik
- Funktionsvariationer mest utsatta vid Ellevios arbete Gröndal
- År efter år med brister Ellevios arbete Bergslagsvägen
- Cyklande får sy i ansikte, Ellevios arbete Lindhagensplan
- Regionalt cykelstråk helt blockerat, Ellevio vid Farsta
Staket måste kapas för att få bredd i passage
Rätt bredd för trafiken är viktig och det vet alla aktörer som handlägger vägarbeten. Tex tar man hänsyn till hur kollektivtrafik ska kunna passera. Och kollektivtrafikens representanter i SL är en tung part som ställer krav. För gång- och cykeltrafiken finns ingen tung aktör med muskler som ställer krav på rätt bredder. Därför ser det ut som det gör här, på ett regionalt gång- och cykelstråk, här beviljas istället avsteg från stadens villkor. Trots att villkor är tydliga med att gång- och cykeltrafik särskilt ska ges trygg och säker omledning.
Vilseledande mått i Ramuddens TA-plan
I Ramuddens TA-plan finns ett breddmått på 3 meter. Som inte är ett breddmått, utan ett längdmått som är oanvändbart för att bedöma framkomlighet. Den verkliga bredden är bara drygt en meter.
Vi uppmanar trafikkontoret att inte bevilja plastkilar som utspetsning
Vi har sedan 2023 uppmanat trafikkontoret att inte bevilja TA-planer med plastkilar som utspetsning. Bra utspetsning behöver göras med asfalt. Variationerna i höjd på kansten är en orsak till att vi hittills inte har doklumenterat en utspetsning med plastkilar som uppfyller stadens villkor att det ska vara tryggt och säkert för gående och cyklande vid vägarbeten.
Placering av skylt blockerar körriktning
Placering av skylten blockerar nästan hela körriktningen. Här ska både gång- och cykeltrafik kunna passera i två riktningar. Vilket redan från början är omöjligt eftersom det är underdimensionerat. Då är det viktigt att varje decimeter räknas.
Bredd räcker inte för dubbelriktad gång- och cykeltrafik
Här är det ett regionalt gång- och cykelstråk, och ett primärt gång- och cykelstråk. Och här ska dubbelriktad gång- och cykeltrafik kunna passera.
Trehjuliga cyklar vill passera tvärs en utspetsning
Trehjuliga cyklar, tex armcykel, lastcykel, rullstol, seniorcykel, permobil, vill helst slippa snedda över en utspetsning, och särskilt inte med så tvär lutning som plastkilarna har. Det upplevs då som att ekipaget kan välta. Här vid arbetet i Gröndal är dessutom tungavstängningen placerade så att det inte går att ta ut svängen och passera rakt mot plastkilarna, trafikanterna är tvingade att skråa över utspetsningen. Det finns goda exempel när utspetsningen dras ut så trafiken passerar tvärs utspetsningen.
Grus och längsgående kant
Grus är risk för omkullköärnming enligt VTI. Längsgående eller diagonala kanter är också risk för omkullkörning.
För smalt för gång- och cykeltrafik
Norra sidan av Gröndalsvägen är för smal för gång- och cykeltrafik. En trehjulig lastcykel kan knappt passera. Möte mellan gående och cyklande är inte möjligt. Här följs inte villkor för vägarbete. Tungavstängningen kan flyttas ut någon meter, buss 152 kan pasera ändå.
Stolpar hindrar trehjuliga lastcyklar
Stolparna på gång- och cykelbanan, samt fot till markeringsskärm, är hinder för gång- och cykeltrafik, trehjuliga lastcyklar kan inte passera på ett tryggt och säkert sätt.
Hänvisningsskylt pekar rakt in i staket
Det är ett sluttande plan när utmärkningsansvarig struntar i daglig tillsyn. Det signalerar till trafikanterna ”gå och cykla hur du vill, vi kommer ändå inte hänvisa rätt enligt vägmärkesförordningen”
Markeringspilar pekar förvirrande
Markeringspilarna X1 pekar förvirrande för trafikanterna. Som om de ska cykla mot trappen till vänster. Utmärkningsansvarig struntar i sitt uppdrag daglig tillsyn, alternativt finns inte det uppdraget hos ansvarig utförare.
Hänvisning saknas för trafikanter som svänger vänster mot Coop
Cyklande som kommer i sydlig riktning nedför Gröndalsbacken, och ska svänga vänster mot Gröndal/coop, har ingen hänvisning. Gång- och cykelbanan närmast Gröndals kyrka är avstängd. Då återstår att cykla mellan spårvägsspåren, som är risk för omkullkörning, samt att det saknas återledning upp på G/C, och saknas utspetsning för det. Alternativt kan de som ska vänster mot Coop välja norra sidan av Gröndalsvägen, men där är det för smalt för gång- och cykeltrafik.
Informationsskyltar med kontakt till arbetsledare saknas
Vid alla vägarbeten ska det vara uppsatt skylt med kontaktuppgifter till arbetsledare. Det saknas vid Ellevios arbete.
Kollektivtrafik behöver svängradie
Det är mycket viktigt att kollektivtrafiken kan passera vägarbeten. Det är i linje med stadens framkomlighetsstrategi. Det är verkligen en utmaning att få ihop både skydd för de som arbetar, och trygga och säkra trafikomledningar för trafikanterna. Vi ser alltid arbetsskyddet som prio ett. Om bussar från Gröndalsvägen som ska svänga upp på Gröndalsbacken norrgående, först lägger sig i vänster körfält, kan det ge någon meter extra yta för gång- och cykeltrafik. Ett alternativ är dessutom att bussar svänger in i mötande körfält upp mot Gröndalsbacken. Och då måste man flytta bak stopplinjen kanske 20 meter för södergående motortrafik i Gröndalsbacken. Och ställa upp tillfälliga trafikljus.
Läs mer om arbete vid gång- och cykelbanor
- Plastkilar som utspetsning risk för omkullkörning
- All dokumentation av vägarbeten sedan 2015
- All dokumentation om slussenbygget
- Cyklande är de mest utsatta vid vägarbeten Krister Isaksson
- Vägarbete, därför går det åt helvete. Krister Isaksson
- VTI Anna Niska Vägarbete på cykelvägar
- Trafikverket om brister vid arbete på cykelbanor
Ärendehantering
Länk till position på karta
Beställare: Ellevio
Utförare: PMA AB
TA-plan: Ramudden
Avstängningsmtrl: Renta
Observationer i FB-grupp, och ny tråd
241023 Mail till trafikkontoret
241028 Svar från trafikkontoret
241028 Kompletterande dokumentation mailat till trafikkontoret
Uppdateringar
241028 Kompletterande dokumentation mailat till trafikkontoret.
”Hej och tack för snabbt svar. Vi tittade lite på platsen idag igen, och det finns fler brister som inte uppfyller villkor för vägarbete. Cyklande som kommer i sydlig riktning från Gröndalsbacken, och ska svänga vänster mot Gröndal/coop, har ingen hänvisning. G/C närmast Gröndals kyrka är avstängd. Då återstår att cykla mellan spårvägsspåren, som är risk för omkullkörning, samt att det saknas återledning upp på G/C, och saknas utspetsning för det.
Eller, om den cyklande svänger vänster direkt österut in på Gröndalsvägen, är det för smalt för gång- och cykeltrafik, trehjulig lastcykel kan i princip inte passera, utspetsning är i grus (risk för omkullkörning enligt VTI), en längsgående diagonal 2cm kant finns kvar på kantstenen, (risk för omkullkörning) Här kan tungavstängning flyttas ut någon meter, svängande buss behöver inte den ytan.
Skylt med hänvisning för G/C pekar rakt in i staketet.
Det är också alldeles för smalt för att passera stolparna med tex trehjulig lastcykel. Skyltar med information om kontaktuppgifter till byggledare saknas. Här står X1 markeringpilarna förvillande, som om trafikanterna ska svänga vänster upp mot trappen.
Den smala passagen mot Gröndalsbacken beror kanske mest på befintliga staketet i kraftig rörkonstruktion mellan motortrafik och G/C. För att få bredd för dubbelriktad gång- och cykletrafik måste rören/staketet kapas/demonteras några meter.
Andra tänkbara lösningar för att följa stadens villkor är att anlägga utspetsning över motortrafikens mittrefug, och låta svängande norrgående busstrafik låna yta av södergående motortrafik. Alternativt låta svängande norrgående bussar svänga in helt på södergående körfält, och flytta bak stoppläge 20 meter för södergående motortrafik, med tillfälliga och anpassade trafiksignaler.
Varför ser det ut så här, att aktörerna inte själva klarar uppdraget trygg och säker trafikomledning för gång- och cykletrafik, och särskilt de med funktionsvariationer? Varför krävs att trafikanterna själva i dagens omfattning driver på utvecklingen att ge trygga och säkra trafikomledningar?
Är det Ramudden som gjort en dålig TA-plan? Har Ramudden inte varit på plats själva?
Har TK beviljat en TA-plan som inte uppfyller villkor?
Har den som placerat ut avstängningsmtrl inte följt TA-plan?
Är det utmärkningsansvarig som inte gör det den ska?
Vilka aktörer saknar kompetens och behöver utbildning här?
Är det budget och tid som inte räcker till?
Är det Trafikkontorets utvalda aktör som ansvarar för utbildning, som har fått otillräckligt uppdrag? Eller saknar den utvalda aktören tillräcklig kompetens/intresse om gång- och cykeltrafik?
Saknas kunskap om trehjuliga lastcyklar, armcyklar, permobil, rollator, rullstol osv?
Vi har ett färdigt kort seminarie med utbildning som vi genomför kosntadsfritt. Vi har genomfört seminariet för tex Ramudden, TK, ATA, mfl. Vi hjälper gärna till. Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län”
241028 Svar från trafikkontoret
Tack för ditt mail och för att du tar dig tiden att hjälpa oss i vårt arbete. Ta-planen för arbetet hittar du bifogat, det första skedet visar arbetet du söker. Jag kommer ta vidare de synpunkter du har framfört direkt med entreprenörens arbetsledare och utmärkningsansvarig, för att se över skyltarnas blockarende placering samt bristfällig utspetsning. För kännedom har denna korsning varit utmanande för entreprenören att arbeta vid, med hänsyn till den busstrafik som passerar Gröndalsvägen/Gröndalsbacken. Detta är anledningen till att passagen för gång och cykel är smalare än vad stadens villkor säger, bussarna kunde ej passera och en avvikelse från kraven godkändes. Hör av dig igen om du har fler frågor och ha en fortsatt trevlig vecka.
241023 Mail till trafikkontoret
”Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Vi ber om ursäkt för att vi inte hinner skicka in så mycket positiv feedback som vi skulle vilja, tiden räcker inte riktigt. Vid arbetet i Gröndalsvägen påfart Gröndalsbron har utföraren använt plastkilar som utspetsning. Först satt de helt löst, och sen är det kompletterat med kallasfalt, men det är fortfarande en längsgående kant kvar. Bredden räcker inte för dubbelriktad gång- och cykeltrafik. Skyltar är placerade som blockerar en körriktning. Vi kan inte se att arbetet följer stadens villkor.
Vi önskar ta del av TA-planen
Se alla bilder via länken nedan https://cyklandeombud.se/vagarbete/trangt-och-riskabelt-vagarbete-grondal/ Vi påminner om ärendet 2023SC137945 där vi uppmanar att inte bevilja TA-planer med plastkilar som utspetsning. Vi har inte fått svar i det ärendet. Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län
Lämna ett svar