Längsgående kant betyder risk för omkullkörning, och bredden räcker inte för dubbelriktad gång- och cykeltrafik.
I korsningen Gröndalsvägen/påfarten Gröndalsbron på det regionala och primära gång- och cykelstråket har entreprenören lagt ut kilar i plast som utspetsning. Alltså en sorts ramp för att kunna cykla över kantsten. Och komma förbi med rullstol, rollator, permobil, armcykel osv. Först ligger plastkilarna lösa, vilket riskerar att hjulen kan fastna för trafikanter med rullstol, rollator, permobil, armcykel, seniorcykel, lastcykel, vanlig cykel. Det riskerar att orsaka fallskador för gående eller cyklande trafikanter. Det är inte i linje med stadens villkor för vägarbete, där gående och cyklande särskilt ska prioriteras. Därefter har entreprenören försökt lösa situationen med kallasfalt, men det är fortfarande kvar en längsgående kant där kantstenen sticker upp, vilket ger risk för omkullkörning.
Vi har tidigare uppmanat trafikkontoret att inte bevilja utspetsning med plastkilar.
Vi uppmanar trafikkontoret att inte bevilja plastkilar som utspetsning
Vi har sedan 2023 uppmanat trafikkontoret att inte bevilja TA-planer med plastkilar som utspetsning. Bra utspetsning behöver göras med asfalt. Variationerna i höjd på kansten är en orsak till att vi hittills inte har doklumenterat en utspetsning med plastkilar som uppfyller stadens villkor att det ska vara tryggt och säkert för gående och cyklande vid vägarbeten.
Placering av skylt blockerar körriktning
Placering av skylten blockerar nästan hela körriktningen. Här ska både gång- och cykeltrafik kunna passera i två riktningar. Vilket redan från början är omöjligt eftersom det är underdimensionerat. Då är det viktigt att varje decimeter räknas.
Bredd räcker inte för dubbelriktad gång- och cykeltrafik
Här är det ett regionalt gång- och cykelstråk, och ett primärt gång- och cykelstråk. Och här ska dubbelriktad gång- och cykeltrafik kunna passera.
Trehjuliga cyklar vill passera tvärs en utspetsning
Trehjuliga cyklar, tex armcykel, lastcykel, rullstol, seniorcykel, permobil, vill helst slippa snedda över en utspetsning, och särskilt inte med så tvär lutning som plastkilarna har. Det upplevs då som att ekipaget kan välta. Här vid arbetet i Gröndal är dessutom tungavstängningen placerade så att det inte går att ta ut svängen och passera rakt mot plastkilarna, trafikanterna är tvingade att skråa över utspetsningen. Det finns goda exempel när utspetsningen dras ut så trafiken passerar tvärs utspetsningen.
Läs mer om arbete vid gång- och cykelbanor
- Plastkilar som utspetsning risk för omkullkörning
- All dokumentation av vägarbeten sedan 2015
- All dokumentation om slussenbygget
- Cyklande är de mest utsatta vid vägarbeten Krister Isaksson
- Vägarbete, därför går det åt helvete. Krister Isaksson
- VTI Anna Niska Vägarbete på cykelvägar
- Trafikverket om brister vid arbete på cykelbanor
Ärendehantering
Länk till position på karta
241023 Mail till trafikkontoret
Uppdateringar
241023 Mail till trafikkontoret
”Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Vi ber om ursäkt för att vi inte hinner skicka in så mycket positiv feedback som vi skulle vilja, tiden räcker inte riktigt. Vid arbetet i Gröndalsvägen påfart Gröndalsbron har utföraren använt plastkilar som utspetsning. Först satt de helt löst, och sen är det kompletterat med kallasfalt, men det är fortfarande en längsgående kant kvar. Bredden räcker inte för dubbelriktad gång- och cykeltrafik. Skyltar är placerade som blockerar en körriktning. Vi kan inte se att arbetet följer stadens villkor.
Vi önskar ta del av TA-planen
Se alla bilder via länken nedan https://cyklandeombud.se/vagarbete/trangt-och-riskabelt-vagarbete-grondal/ Vi påminner om ärendet 2023SC137945 där vi uppmanar att inte bevilja TA-planer med plastkilar som utspetsning. Vi har inte fått svar i det ärendet. Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län
Lämna ett svar