Här samlar vi dokumentation om tillfälliga trafikomledningar vid slussenbygget under 2024
Supporta Cyklandeombud via Patreon
[texten uppdateras]
Slussenprojektet, Skanska, trafikkontoret och exploateringskontoret utför delvis bra skyltade trafikomledningar. Vi ser dock ibland avvikelser i detaljerna som inte följer stadens villkor, med risk för omkullkörning och personskador. Ibland är avvikelserna omfattande.
Omfattande brister Stadsgårdsleden juli
Nästan alla skyltar är felaktiga, och nästan alla vägmarkeringar är felaktiga när gång- och cykeltrafiken leds om under juli månad längs Stadsgårdsleden. Exploateringskontoret förnekar bristerna och kallar det ”lätt hänt att någon skylt hamnar på fel”. Vi har dokumenterat i snart 10 år ungefär samma brister, och uppmanat förvaltningar och utförare att följa villkor och teknisk handbok. Och att dessutom klara det arbetet på egen hand, alltså det ska inte krävas att medborgarna sköter kvalitetskontroll och uppföljning. Exploateringskontoret försöker också ge sken av att brister i väghållarens ansvar ska kompenseras av att trafikanterna ska följa trafikförordningen. ”Vi vill också påminna om att Slussen är ett byggområde där flera trafikslag samsas om en begränsad yta. Passerande trafikanter behöver därför vara extra uppmärksamma och visa hänsyn till varandra”.
Vi som cyklar och går vill påminna utförarna och förvaltningarna att de har ett väghållaransvar, och ett ansvar att följa villkor, teknisk handbok och trafikförorningen/vägmärkesförordningen. Exploateringskontoret förstår inte att staden i princip kommunicerar ”gå och cykla hur du vill, vi kommer ändå inte följa villkor, teknisk handbok, trafikförordningen, och göra en konfliktfri tydlig trafikomledning”.
”Ska samsas på begränsad yta” gäller bara gång- och cykel
Exploateringskontorets förklaring ”flera trafikslag samsas om en begränsad yta” gäller bara gång- och cykeltrafik. Det är märkligt för i byggstarten kommunicerade exploateringskontoret att fokus ligger på gång och cykeltrafik. Och i villkor för vägarbete lyfts att gång- och cykeltrafik ska prioriteras. Ändå är det tvärtom i slussenbygget visar vår dokumentation. Motortrafik och bussar leds aldrig rakt in i mötande cykeltrafik utan förvarning. Gående leds aldrig rakt in i mötande motortrafik utan förvarning.
Läs mer om vägarbeten
- All dokumentation om slussenbygget sedan starten 2016
- Dokumentation om pontonen
- Expressen Cyklister mest utsatta vid vägarbeten
- Hundratals dokumenterade ärenden när vägarbeten har brister i Stockholms stad.
- VTI 2014 rapport 838 Vägarbeten på cykelvägar
- Trafikverket 2014:122 Jag ramlade ner i en grop vid ett vägarbete!
- Trafikverket 2023 Trafikolyckor vid vägarbeten
- Därför går det åt helvete med vägarbeten Krister Isaksson
Ärendehantering
240131 Anmälan hål i asfalt vid utspetning 2024SC19739
240330 Fråga i mail om hur omledningen på pontonen ska utformas.
240331 Anmälan om betongblock på cykelbana
240701 Anmälan till trafikkontoret jour
240722 Svar från exploateringskontoret
240724 Mail till trafikkontoret 2024SC170281
240727 Svar från trafikkontoret 2024SC170281
241001 Uppföljande frågor till EXPLK/TK 2024SC233149
241003 Anmälan körplåtar Katarinavägen
Avvikelser och uppdateringar
241003 Längsgående kanter körplåtar Katarinavägen, körplåtarna saknar halkreducerande bahandling av ytan.
241002 Mail till slussenprojektet
Hej! Här är dagens skörd från trafikomledningar, det mesta enkelt att rätta till, och sånt som entreprenören ska kunna, samt samma återkommande brister som tidigare år. Vi förstår fortfarande inte varför samma brister återkommer. Alltså varför det inte är en lärande organisation. Men hälften är också bra utfört👍. Vi börjar förstå i vår dokumentation att projektet inte är så noga med trafikomledningar och skyltar för gående och cyklande, utan det är till betydande del trafikanterna som först för inkomma med krav att följa styrande dokument och vägmärkesförordningen. Och då kanske det rättas till. Vilken/vilka aktörer är det som utför skyltning/omledning nu i projektet? Det här att använda skyltar med väldigt liten text, det funkar inte alltid så bra. De som cyklar behöver ofta vägledning på lika långt avstånd som motortrafiken, för att få framförhållning och kunna planera körningen.
Här saknas X1 på byggstängsel. Lätt att göra rätt.
Här är det för smalt, avstängning är bara felplacerad, lätta att göra rätt.
Här saknas X1 (anmält många gånger tidigare) Lätt att göra rätt.
Här saknas X1. Lätt göra rätt.
Skylt placerad som blockar körriktningen. Och ger oklart budskap. Har aldrig sett liknande i motortrafik. Lätt göra rätt. Kanske busflyttad, men vore bra med daglig tillsyn i så fall.
Skylt placerad mitt där svängande trafik ska passera. Kanske busflyttad, men vore bra med daglig tillsyn i så fall.
Stolpe mitt i cykelbanan. Lätt göra rätt.
Här saknas hänvisning. Lätt göra rätt.
Fot till byggstängsel monterad åt fel håll, risk för personskador. Lätt göra rätt.
Pontonen fungerar bra. Men vad hände med utlovade 45 graders kurvorna vid på/avfart? En ansats till 45 grader finns, men blir sen ändå 90 grader. Påfarten från Nacka har dessutom en stolpe med skarpa kanter i innerkurva som är risk för personskador. Stolpen kan bli bättre med skadereducerande vaddering.
Det är fortsatt otydligt här, skylt som anger körriktning är delvis skymd av skyltar och väntande trafikanter. Sätt upp hänvisningen högt så den syns tydligt på långt håll, samt hjälp trafikanterna med en målad gul linje. Det visuella intuitiva intrycket är att cykelbanan fortsätter rakt fram. När omledningen var dagsfärsk var det många som cyklade rakt fram, och även veckor efter.
Tack på förhand. Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län
241001 Uppföljande frågor till EXPLK/TK 2024SC233149
Hej igen och tack för alla svar nedan, och tack för tålamod. 2024SC170281
En fråga fick vi inte svar på: Är det trafikkontoret eller exploateringskontoret som är väghållare under byggperioden i byggområdet slussen?
Nya frågor
Då TK/EXPLK svarar att de har de resurser som behövs, uppfattar vi det som att väghållaren är nöjd med den situation som råder med vägmärken/vägmarkeringar som är delvis felaktiga i veckor. När det går veckor och skyltningen inte följer stadens styrande dokument och/eller vägmärkesförordningen, har exploateringskontoret eller trafikkontoret beviljats avsteg från vägmärkesförordningen? I så fall önskar vi ta del av belut om avsteg från värmärkesförordninegn.
Kan trafikanterna då generellt i hela byggområdet under hela byggperioden utgå från att skyltningen kanske inte stämmer, samt att trafikanterna inte behöver följa vägmärken i byggområdet under hela byggperioden?
Hur ser TK/EXPLK på att trafikanterna vänjer sig vid att skyltning kanske inte stämmer, och att förtroendet och regelefterlevnaden vid trafikomledningar i Stockholm stad riskerar att undermineras?
Vad innebär det juridiskt vid en olycka, om rättsväsende bedömer att trafikanten inte har följt vägmärken kan trafikanten då hävda att det i hela arbetsområdet slussenbygget generellt är osäkert om vägmärken och vägmarkeringar gäller, och då finns inte det juridiska ansvaret hos trafikanterna att följa vägmärken och vägmarkeringar?
Varför utförs inte rätt skyltning på en gång, alltså vid en omläggning? Varför väljer TK/EXPLK att avvakta med rätt placerade vägmärken och vägmarkeringar under några veckor? Vilka är fördelarna med den metoden? Vi läser i tidigare svar att väghållaren inte behöver ytterligare resurser, vilket vi uppfattar som att TK/EXPLK är nöjda med att vägmärken är felaktiga i veckor. Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län
240730 Vägmarkeringar felaktiga.
Den som ritat vägmarkeringarna kan inget om cykeltrafik. Det är häpnadsväckande märkligt utformat.
240727 Svar från trafikkontoret 2024SC170281
Fråga: Just nu är nästan all tillfällig vägvisning och skyltning för gång- och cykeltrafik felaktig mot Stadsgårdsleden och Nacka. Det är inte i linje med villkor för vägarbete, och följer inte vägmärkesförordningen.
Vi har dokumenterat och uppmanat i snart 10 år kring slussenbygget, och nu ser vi ofta samma brister. Som vi dokumenterar här finns nästan ingen poäng med att ha villkor och teknisk handbok om de ändå inte ska efterlevas på några av Stockholms mest trafikerade primära stråk.
Svar:Tidig morgon torsdag 25 juli gjordes en trafikomläggning för cyklister som nu leds ut via busspontonen utanför Stadsgårdsterminalen. Vi jobbar med att få upp kompletterande skyltning inom de närmsta dagarna.
Fråga: Vad är det som hindrar att trafikkontoret sätter press på utförarna att följa villkor/förordningar? Det är svårt att få ihop med att staden kommunicerar att bli Europas cykelhuvudstad.
Svar:Vi har kontinuerlig dialog med Slussens projekt och deras entreprenörer
Fråga: Ofta läser vi svar i stil med ”trafikanterna har ett stort ansvar att anpassa körningen” vilket är bra och riktigt. Men ska trafikantansvaret ersätta väghållaransvaret är tanken? Alltså att då behöver utförarna inte följa villkor och teknisk handbok?
Svar:Villkor i TH ska efterföljas men ibland måste vi göra tillfälliga undantag med till exempel smällare gc-banor
Fråga: Det är rörigt att förstå vem som ansvarar för att handlägga ärenden om tillfälliga trafikomledningar vid slussenbygget. Ibland mailar vi direkt till slussen@stockholm.se och vad händer då? Är det kommunikatörer som tar över trafikingenjörernas roll då?
Svar: De frågor som kommer in direkt till Projekt Slussen handläggs av kommunikatörer som har nära kontakt med byggledare, trafikplanerare och övrig projektorganisation.
Frågor: Är trafikkontoret väghållare eller är exploateringskontoret väghållare? Har exploateringkontoret kompetens och personal för att vara väghållare? Är det SKANSKA AB som bestämmer över förvaltningarna eller är det förvaltningarna som bestämmer?
Svar:Stockholms Stads är väghållare och vi har kontinuerliga möte med byggledare, kollektivtrafikensentreprenörer ,trafikplanerare och övrig projektorganisation.
Fråga: Trafikomledningen bakom Fotografiska blir inför avgångar helt blockerad av motortrafik till färjeterminalen. Då tvingas cyklande upp på den smala gångbanan. Det är inte i linje med villkor för vägarbete. Det är anmält för veckor sedan men ingen lösning finns. Varför sker ingen förändring där i linje med stadens villkor?
Svar:Gällande cykelbanan längs med Fotografiska har vi uppmärksammat problematiken som uppstått vid enstaka tillfällen med köbildning till färjan och jobbar på att hitta en lösning, vilket involverar flera andra aktörer som är aktiva i hamnen och inte enbart Projekt Slussen.
Fråga: Vilka resurser behöver trafikkontoret för att kunna sätta press på utförarna att följa villkor för vägarbete? Det önskar vi veta för att kunna föreslå de resurserna till trafikborgarråd och trafikförvaltning.
Svar:Vi anser att resurserna finns i Slussens Projekt
240724 Mail till trafikkontoret 2024SC170281
Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Just nu är nästan all tillfällig vägvisning och skyltning för gång- och cykeltrafik felaktig mot Stadsgårdsleden och Nacka. Det är inte i linje med villkor för vägarbete, och följer inte vägmärkesförordningen.
Vi har dokumenterat och uppmanat i snart 10 år kring slussenbygget, och nu ser vi ofta samma brister. Som vi dokumenterar här finns nästan ingen poäng med att ha villkor och teknisk handbok om de ändå inte ska efterlevas på några av Stockholms mest trafikerade primära stråk.
Vad är det som hindrar att trafikkontoret sätter press på utförarna att följa villkor/förordningar? Det är svårt att få ihop med att staden kommunicerar att bli Europas cykelhuvudstad.
Vi ser aldrig att motortrafiken har samma brister, alltså att tex busstrafik leds rakt in i mötande gångtrafik utan förvarning.
Ofta läser vi svar i stil med ”trafikanterna har ett stort ansvar att anpassa körningen” vilket är bra och riktigt. Men ska trafikantansvaret ersätta väghållaransvaret är tanken? Alltså att då behöver utförarna inte följa villkor och teknisk handbok?
Det är rörigt att förstå vem som ansvarar för att handlägga ärenden om tillfälliga trafikomledningar vid slussenbygget. Ibland mailar vi direkt till slussen@stockholm.se och vad händer då? Är det kommunikatörer som tar över trafikingenjörernas roll då? Är trafikkontoret väghållare eller är exploateringskontoret väghållare? Har exploateringkontoret kompetens och personal för att vara väghållare?
Är det SKANSKA AB som bestämmer över förvaltningarna eller är det förvaltningarna som bestämmer?
Här har vi samlat dokumentationen via länken nedan
https://cyklandeombud.se/vagarbete/slussenbygget-2024-tillfalliga-trafikomledningar/
Trafikomledningen bakom Fotografiska blir inför avgångar helt blockerad av motortrafik till färjeterminalen. Då tvingas cyklande upp på den smala gångbanan. Det är inte i linje med villkor för vägarbete. Det är anmält för veckor sedan men ingen lösning finns. Varför sker ingen förändring där i linje med stadens villkor?
Vilka resurser behöver trafikkontoret för att kunna sätta press på utförarna att följa villkor för vägarbete? Det önskar vi veta för att kunna föreslå de resurserna till trafikborgarråd och trafikförvaltning.
Med vänliga hälsningar
240723 1,6 meter räcker inte för dubbelriktad cykelstrafik på ett regionalt cykelstråk med höga trafikflöden. En trehjulig lastcykel eller föräldrar som skjutsar barn med cykelsläp behöver minst 1,3 meter för en körriktning.
240723 SKANSKA AB tycker 80cm räcker för dubbelriktad gångtrafik med höga flöden, och utan separering mot dubbelriktad cykeltrafik med höga flöden på regionala cykelstråket. Det följer inte stadens villkor för vägarbete.
240723 X3 markeringsskärm saknas vid trappan som är ett sidohinder för trafiken.
240723 X3 markeringsskärm saknas vid trappan som är ett sidohinder för trafiken.
240723 Är det gångbana eller cykelbana? Eller är det bara så att Road Rental tar vad som råkar finnas till hands? Nonchalans och problem med attityder, det visar även VTI i studier.
240723 Felaktiga vägmarkeringar leder rakt in i byggstängsel. Felaktiva vägmärken. När staden ofta inte bryr sig om att skyltning inte stämmer, blir det ett sluttande plan där trafikanterna slutar följa anvisningar. Staden säger i princip ”gå och cykla hur du vill, vi tänker ändå inte följa villkor och trafikförordning och hänvisa trafiken rätt”
240722 Svar från Exploateringskontoret
”Tack för att du hör av dig till oss. Naturligtvis ska vi se över skyltningen längs Stadsgårdsleden och se till att hänvisningarna stämmer. Under tiden vi färdigställer den nya tillfälliga bussterminalen görs flera trafikomläggningar på sträckan längs Stadsgårdsleden. Då är det lätt hänt att någon skylt hamnar på fel plats. Vi är tacksamma för att ni uppmärksammar oss när det händer. Cyklar leds inte via öppningen i tungavstängningen väster om Stadsgårdsterminalen och vi ska se över fötterna vid staketen. Vi vill också påminna om att Slussen är ett byggområde där flera trafikslag samsas om en begränsad yta. Passerande trafikanter behöver därför vara extra uppmärksamma och visa hänsyn till varandra.”
240719 För smalt för dubbelriktad gång- och cykeltrafik. Vägmarkeringar leder in i byggställning. Regionala cykelstråket med höga trafikflöden.
240719 Skyltning saknas helt i omledningen här. Otydligt och förvirrande. Lätt att göra rätt. Häpnadsväckande nonchalant från SKANSKA AB, exploateringskontoret, trafikkontoret, trafiknämnd, trafikrotel och kanske även trafikborgarråd, att efter 10 år av uppmaningar inte hitta lösningar. Istället ser vi samma brister år efter år. Att staden kommunicerar ”på väg mot Europas cykelhuvudstad är här bara ord utan handling.
240719 Plastband är inte godkänt som ersättare till X1 eller X2 markeringar. Lätt att göra rätt.
240718 Basic kunskap: Avstängande byggstängsel ska ha markering över hela bredden. Tex X1 eller X2. Lätt att göra rätt.
240718 Regionala cykelstråket helt blockerat bakom Fotografiska. Nuvarande lösning fungerar inte när samma väg används för resenärer med Viking line-färjorna. Felanmält för flera veckor sedan, utan åtgärd.
240718 Separation saknas mellan gång- och cykeltrafik. Följer inte villkor för arbete på väg. Något vi uppmanat till år efter år. Ändå ser vi samma brister år efter år. Lätt och okomplicerat att göra rätt här.
240718 Felaktig skyltning. När staden ofta inte bryr sig om att skyltning inte stämmer, blir det ett sluttande plan där trafikanterna slutar följa anvisningar.
240718 Otillräcklig bredd för dubbelriktad gång- och cykeltrafik. Vägmarkeringar leder in trafik i byggställningar. Regionalt och primärt cykelstråk. Mest utsatt är gångtrafiken. Följer inte villkor för arbete på väg i Stockholms stad.
240718 Väghållaren lyckas inte göra tydligt och enkelt för gångtrafiken.
240718 Även efter kompletterande skyltning är det otydligt, och en del cyklande kör in i mötande trafik. En vägmarkering skulle kanske göra det tydligare.
240718 En ny dragning av cykelbanan vid Slussbrogatan är så otydlig i riktning mot Skeppsbron att många cyklar in i mötande trafik. Uppfyller inte stadens villkor för vägarbete.
240703 Vägmarkeringar är inte uppdaterade. Kommunen kommunicerar ”gå och cykla hur du vill, vi kommer ändå inte skylta och hänvisa på rätt sätt” Det blir en nedåtgående spiral i regelefterlevnad, och reducerad respekt för trafikomledningar.
240703 Basic och enkelt: Byggstängsel monteras i ytterhål mot gång- och cykeltrafik. Fot som sticker ut är risk för omkullkörning och personskador.
240703 Gamla skyltar står kvar felaktigt och blockerar en körriktning där det redan är underdimensionerat. Exploateringskontoret bortförklarar ofta bristerna med att slussenbygget är ett så komplicerat projekt. Men ofta är det väldigt enkelt att göra rätt.
240701 Gångtrafik leds in på underdimensionerad cykelbana. Skyltningen är felaktig.
240618 Bra att se vilka trafikflöden det är vid en av Sveriges mest trafikerade knutpunkt för gång- och cykeltrafik.
240613 För smalt för dubbelriktad cykeltrafik. En trehjulig lastcykel behöver minst 130cm, samma gäller för föräldrar som skjutsar barn i cykelsläp.
240613 Skyltplacering blockerar en körriktning. Exploateringskontoret bortförklarar ofta bristerna med att slussenbygget är ett så komplicerat projekt. Men ofta är det väldigt enkelt att göra rätt
240613 Avstängande GP-link saknar X1 markeringspil. Exploateringskontoret bortförklarar ofta bristerna med att slussenbygget är ett så komplicerat projekt. Men ofta är det väldigt enkelt att göra rätt.
240425 Primära cykelstråket Munkbron har höga flöden. När en körriktning tas bort skapar det konflikter med gångtrafik, vilket inte följer stadens villkor för vägarbete. Ett staket mellan cykel- och gångtrafik hade varit i linje med stadens villkor för vägarbete, och en enkel lösning.
240425 Regionalt cykelstråk med höga flöden. Bredden räcker inte för dubbelriktad trafik. Det röda staketet som separerar gång- och cykeltrafik kom upp efter anmälan.
240424 Bara 80cm för en körriktnig. Lastcyklar behöver minst 130cm för att passera. Eller föräldrar som skjutsar barn i cykelsläp. Även de med armcykel behöver bredare än 80cm.
240424 Otydlig och konfliktskapande skyltning och linjering. Följer inte stadens villkor för vägarbete.
240416 Svar från Stockholms hamnar
”Vi planerar att asfaltera området runt körplåten imorgon. Alla andra körplåtar i området är redan asfalterade, förutom denna, då vi har utfört ytterligare arbeten relaterade till kablarna och rören som ligger under körplåten. Uppskattar ditt förslag att fräsa ner körplåtarna i asfalten och kommer definitivt ta med det som ett alternativ framöver. Tack för att du delade med dig av din expertis! Jag kommer att vidarebefordra ditt erbjudande om ett seminarium om trafikomledning vid cykeltrafik till mina kollegor. Det låter som ett väldigt intressant och relevant ämne som vi bör utforska. Vänliga hälsningar, xxx PROJEKTLEDARE MARK & VA STOCKHOLMS HAMNAR”
240413 Mail till Stockholms hamnar
”Hej! En körplåt saknar utspetsning vid Stadsgårdshamnen. Vi önskar ta del av er beviljade TA-plan för denna körplåt. Se bild nedan. Länk till position på karta nedan https://maps.app.goo.gl/wCrg2EcGxaP1A4uf9 Det allra bästa är om körplåtar fräses ner i asfalten, så det blir en helt slät yta. VTI belägger att en helt slät yta eftersträvas för trafiksäkerheten. Annars behövs minst 50 cm utspetsning. Längsgående kanter är risk för omkullkörning och personskador. Vi kan erbjuda ett kortare seminarie om trafikomledning vid cykeltrafik, det tar ca 2 timmar.
240412 Längsgående kant, känd risk för omkullkörning
Tidigare refug undviks, ger reducerad bredd för cykeltrafik. Lätt att justera med färg.
90 graders kurvor är inte lämpliga för cykeltrafik, oanvänd yta finns
Vägmärken får stå lite där de råkar hamna.
240410 Mail till slussenprojektet
”Vill först ge positiv feedback på att skyltning med olika X1, X2, X3 har blivit bättre i projektet, tex starten längs Munkbroleden har många bra sådana skyltar.
Sträckan Fotografiska – pontonen. Lösningen att bygga över stålrören med en asfaltbula är inte helt lyckad. Enligt VTI vill man alltid undvika ojämnheter på en cykelbana, för att det är en säkerhetsrisk. Asfaltbulorna blir lite som små slalomportar som de cyklande ska hålla koll på och navigera runt. Det borde vara en relativt enkel åtgärd att ta bort stålrören som sticker upp med vinkelslip, alltså att det är gjort på 5 minuter. En hänvisningsskylt skulle kunna placeras säkrare på stolpe enligt bild nedan. Nu är ju redan alla vägmarkeringar målade. De tvära kurvorna är det ingen som kommer använda, det är för snäva radier på två ställen. ”
240410 Mail till slussenprojektet
”Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Nuvarande omledning bakom fotografiska har två körplåtar som saknar utspetsning. De ger också en längsgående kant som är känd risk för omkullkörning och personskador. Det bästa är om körplåtarna kan tas bort. Alternativt utspetningar som är minst 50 cm. Sannolikt är det svårt att anlägga långa utspetsningar med så liten höjdskillnad, så att hitta alternativ lösning till körplåtar är sannolikt bättre. Kanske kan körplåtarna fräsas ner i asfalten istället. Vilket är syftet med körplåtarna? Oavsett behövs omedelbar utmärkning av körplåtarna med X3, tills utspetsning är utförd. Sen finns det rör som sticker upp ur asfalten, de behöver kapas så ytan blir helt släy, alltså att rören inte sticker uppp helt. Sträckan mellan pontonen och Fotografiska. Och omedelbart märkas ut med sprejfärg i neonfärg, innan de kapas. Vårt erbjudande om att ha ett kort seminarie på ca 2 timmar för projektet och utförarna av trafikomledningar, kvarstår. I den dragningen tar vi upp tex risker med längsgående kanter.”
240410 Gående tvingas ut i cykeltrafiken, mot Stadsgårdsleden
240410 Omledningen Stadsgården bakom fotografiska. Vägmarkeringar placerade onaturligt, samt att motortrafik till färjor blockerar helt regionala cykelstråket under högsäsong.
240409 Järnrör sticker upp när det inte kapas helt mot marken. Cyklande navigerar runt dessa, samtidigt som uppmärksamhet behövs i möten och med övrig trafik.
240331 Anmälan att åtgärda hål, och ta bort betongblocket, samt rätta till skyltning.
240330 Fråga i mail om pontonen
Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Vi har tittat lite på nya omledningen på ponton vid slussen, med 4 st 90° kurvor som vi uppfattar skissen från projektet. Nu vet ju inte vi hur det är tänkt, men finns möjlighet att addera ytterligare pontoner för att reducera kurvradien? Bild med schematisk lösning med reducerade kurvradier.
Hur säkrar man friktionen på körbanan på pontonen? Kan sopsaltaren passera på pontonen? Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län
240330 Vi samlar dokumentation om trafikomledningen på pontonen och förbi fotografiska
https://cyklandeombud.se/vagarbete/4-st-90-kurvor-pa-en-ponton-i-slussenbygget/
240329 FB-tråd om pontonen
240311
Gående tvingas ut framför cykeltrafik, risk för personskador, uppfyller inte stadens villkor för vägarbete.
Spårig is blir risk för omkullkörning. Uppfyller inte stadens villkor för vägarbete.
X2 markeringsskärm saknas på byggstängsel som stänger av cykelbanans hela körriktning
X3 markeringsskärm saknas vid start av byggstängsel som står på cykelbanan
Tungavstängningen GP-link är felplacerad, här sticker refugen ut och är risk för påkörning och personskador. Särskilt för trehjulig lastcykel.
Hålet som tidigare var risk för omkullkörning har efter felanmälan ersatts med betongblock. Som fortsatt är risk för påkörning och personskador. Rätt lösning är att fylla igen hålet, eller justera placeringen på GP-link. 2024SC19739
240129 Hål och kant efter utspetsning risk för omkullkörning, särskilt för trehjulig lastcykel 2024SC19739
Felanmälan Ärendenummer: [2024SC19739] Ärendebeskrivning: Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Ett hål i slutet av utspetsning är risk för omkullkörning och personskador. Behöver fyllas med asfalt. Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län genom Jon Jogensjö
Lämna ett svar