Sopsaltning lockar fler att gå och cykla, och minskar trafikolyckor. Men snöröjningen misslyckades på flera av de mest trafikerade pendlingsstråken i Stockholm.
[texten uppdateras]
Efter så många år av problem med snöröjningen i Stockholm för gångtrafik och cykeltrafik, är det märkligt att staden fortfarande inte fått ordning på snöröjning för prioriterade trafikanter, gående och cyklande. Vi läser också rapporter där felanmälningar besvaras som åtgärdat, fast det inte har åtgärdats. Har staden utformat avtal och beställning fel för uppdraget till utförarna? Vi har dokumenterat att tex den utförare som var med från starten och vidareutvecklade metoden sopsaltning har mycket goda kunskaper om hur man lyckas med sopsaltning i princip alla väderförhållanden. Och även idag finns flera sträckor där resultatet är väldigt bra, oavsett väder.
Supporta Cyklandeombud via Patreon
Sträckor där sopsaltning/snöröjning brister
- Från Alviksrondellen över Tranebergsbron, via Fredhällsparken till Lindhagensplan. Prioriterat cykelpendlingsstråk
- Sankt Göransgatan, huvudstråk.
- Lindhagensgatan, cykelpendlingsstråk
- Norr Mälarstrand, vidare mot Stadshuset. Prioriterat cykelpendlingsstråk
Längs Norr Mälarstrand 13 jan morgon var det även återfruset smältvatten som en ishinna över hela cykelbanan. Smältvatten från bilparkeringen. Är den nybyggda cykelbanan här feldoserad? Här måste större mängd salt användas för att klara smältvatten från snövallar. Och kanske måste avdelare anläggas som hindrar smältvatten från bilparkeringen, för att kunna minimera saltmängd.
- Vasagatan, pendlingsstråk
- Vasabron, Munkbroleden. Prioriterat cykelpendlingsstråk
- Slussen, Stadsgårdsleden, Londonviadukten, Kanalvägen. Prioriterat cykelpendlingsstråk.
- Katarinavägen, cykelpendlingsstråk
- Hornsgatan, cykelpendlingsstråk
- Södermalmsallén, pendlingsstråk
- Ringvägen, pendlingsstråk
- Skansbron, prioriterat cykelpendlingsstråk
- Årstavägen, huvudstråk
- Spångaviadukten, prioriterat cykelpendlingsstråk.
- Bällstavägen, delvis prioriterat cykelstråk, delvis pendlingsstråk
- Alviksbron, Gröndalsbron, prioriterad gång- och cykelbana
- Västerbron, längs E4 södergående, prio cykelstråk
- Pendlingsstråk Sturegatan. Stora delar av Sturegatan ser ut som dessa bilder, och sannolikt mer snö tidigare innan det började smälta. Fortfarande fastfrusen slask.
Cykelfält har fortsatt brister i snöröjning
Vi har tidigare säsonger dokument brister i snöröjning av cykelfält. På tex Stockholms stads sajt visades tidigare grafiskt hur cykelfält används som snöupplag vid snöröjning. Även denna säsong 2021 dokumenterar vi brister på flera pendlingsstråk som är cykelfält. Här 2020-01-19 har mycket snö redan smält bort, så bilderna visar att det sannolikt varit ett större problem dagarna efter ett snöfall. Snöröjningen ska ju ta höjd för längre perioder av minusgrader. Risken med misslyckad snöröjning är att den sämre framkomligheten och risker för personskador blir kvar i veckor, då tex is är svårt att få bort med vanlig plog.
- Prioriterat cykelpendlingsstråk Oxenstiernsgatan
- Pendlingsstråk Lövholmsvägen
- Pendlingsstråk Hornsgatan. Stora delar av Hornsgatans cykelfält hade brister i snöröjning.
- Pendlingsstråk Valhallavägen. Stora delar av cykelfältet längs Valhallavägen hade brister i snöröjning.
- Pendlingsstråk Odengatan. På betydande delar av Odengatans cykelfält fanns brister i snöröjning för cykeltrafik.
- Huvudstråk Karlbergsvägen. Betydande delar av cykelfälten brister i snöröjning för cykeltrafik.
- Pendlingsstråk Fleminggatan. Vi har bara observation på en kortare sträcka av Fleminggatan.
- Hammarby Allé, huvudstråk
Avvikelser vid felanmälningar
Mallen för rätt standard
På många gång- och cykelbanor fungerar sopsaltningen bra. Tex visas rätt standard på sopsaltning från tex Hässelby Åkermyntan, på det prioriterade cykelstråket mot city. Både gångtrafik och cykeltrafik har oftast barmark, i alla väderförhållanden, vecka efter vecka. Denna utförare lyckas och kan således användas som mall för vad som krävs för rätt resultat. Faktorerna för ett lyckat resultat beror sannolikt på många faktorer, tex även arbetsledning, hur avtal och beställning utformas av kommunen. Kan tex utföraren själv avgöra när och hur ofta de ska köra? Lokalkännedom är viktigt, alltså att samma förare kör samma sträcka år efter år om möjligt. Vi vet att engagerade förare vet var det behövs lite extra salt längs sin sträcka. Och att den kunskapen förs vidare vid förarbyte kanske.
Trafikanter med funktionsvariationer mest utsatta
Trafikanter med funktionsvariationer är mest utsatta, både gående och cyklande. Föräldrar som skjutsar barn i trehjulig lastcykel klarar sig inte på en smal sträng asfalt, för att klara möte på cykelbana behövs hela bredden vara snöröjd. Samma sak med de som cyklar armcykel eller seniorcykel.
Trafikverket plogar ut snö på cykelstråk
Trafikverket har fortfarande problem att undvika att ploga ut snö på intilliggande gång- och cykelbanor. Klagomål har lämnats till Trafikverket tidigare, oklart varför de trots det inte har åtgärdat detta.
Barnens gång- och cykelbana till skolan brister fortfarande.
Det kan även se ut så här där barn börjar gå eller cykla till skolan.
Läs mer om sopsaltning
- Svensk cykling om sopsaltning
- Cykelstråk som sopsaltas karta
- 2017 stora brister i snöröjning
- 2019 SVT om fusk med snöröjning
- 2019 SVT Viten krävs inte, misstänkt korruption på trafikkontoret
Ärendahantering
2021-01-19 Mail till trafikkontoret SY2101180946OAM
2021-01-19 Fråga till Trafikroteln hur de kan styra trafikkontoret
2021-01-25 Mail till trafikroteln frågor om bristerna
2021-01-28 Svar från trafikroteln
2021-02-02 Påminnelse fråga till trafikroteln
Uppdateringar
2021-02-02
Påminnelse fråga till trafikroteln
2021-01-28
Svar från Trafikroteln
Hej Jon och tack för ditt mail och ditt engagemang! Trafikroteln har tagit del av sammanställningen och vi kan konstatera att det finns uppenbara svårigheter för cyklister att ta sig fram säkert och med god framkomlighet. Vi får återkomma med svar kring dina övriga frågor.
Vänliga hälsningar
xxxx borgarrådssekreterare
Stadsledningskontoret, trafikroteln
2021-01-25
Mail till trafikroteln
Hej!
Tack för allt ni gör för trafik och framkomlighet i Stockholm.
I Cyklandeombud i Stockholms län har vi gjort en sammanställning av brister i snöröjning veckan 11 januari – 17 januari. Vi har dokumenterat avgörande brister på både gång- och cykelbanor, och cykelfält. På flera av stadens mest trafikerade cykelstråk. Det har varit isigt och spårigt, med risk för omkullkörning och personskador. Flera observationer om cyklande som väljer att cykla i motortrafiken då gång- och cykelbanan inte var rätt snöröjd. Samtidigt finns flera exemplariskt sopsaltade cykelstråk med barmark, vecka efter vecka oavsett väderförhållanden, som visar vilken standard som är möjlig.
https://cyklandeombud.se/snorojning/misslyckad-sopsaltning-pa-manga-gang-och-cykelbanor/
Här är våra frågor
– Har trafikroteln tagit del av denna sammanställning
– Varför ser vi dessa brister fortfarande, trots år av rapporterade och dokumenterade brister, finns bristerna hos TK eller utförarna? Saknas budget?
– Vilka möjligheter trafikroteln har att styra TK nu under säsongen, och på lång sikt till kommande säsonger, och i så fall vilka uppdrag som redan lämnats till TK.
– Kommer trafiknämnd/rotel ge TK i uppdrag att se över organisationsmodellen för snöröjningen, eftersom det efter flera år fortfarande inte fungerar?
– Ska barn kunna gå och cykla till skola tryggt och säkert även på vintern? Har TK fått det uppdraget? Varför fungerar det inte idag? Vilka beslut kan nämnd och rotel ta för att barnens gång- och cykelbana till skola och fritidsaktiviteter ska få framkomlig och säker standard året runt? Eller ligger det uppdraget på stadsdelsförvaltningarna? I så fall, är det dags att flytta allt väghållaransvar till TK, precis som för motortrafiken?
Vänliga hälsningarCyklandeombud Stockholms län genom Jon Jogensjö
2021-01-19
Fråga till trafikroteln hur de kan styra trafikkontoret på kort och på lång sikt.
2021-01-18
Fråga till trafikkontoret om brister i snöröjning
Hej!
Tack för allt ni gör för trafiken i Stockholm
Vi har några frågor om snöröjning.
Under den förra veckan 11 januari till 16 januari fick vi in en del dokumentation om cykelbanor som inte var så bra snöröjda. Både prioriterade cykelpendlingsstråk och pendlingsstråk, på några av stadens mest trafikerade cykelstråk.Vi undrar varför dessa brister fortsätter, efter så många år med uppmärksamhet på brister i snöröjning. Samtidigt ser vi att på vissa cykelstråk klaras sopsaltning mycket bra vecka efter vecka oavsett väderförhållanden. Det blir en referens att det är fullt möjligt att klara snöröjning på ett bra sätt. Har avtal och beställning ändrats? Hur ser nuvarande avtal ut?Kan utförarna själva bestämma hur ofta och när de ska köra, eller styrs det från trafikkontoret?Hur kan det vara så stora skillnader mellan olika områden och utförare? Hur ser kompetensöverföring ut när nya utförare anlitas? I vilken omfattning har trafikkontoret kontrollerat snöröjning på cykelpendlingsstråken under perioden 11 januari till 16 januari?
Här har vi samlat dokumentation om brister i snöröjning på gång- och cykelbanor via länken nedanhttps://cyklandeombud.se/snorojning/misslyckad-sopsaltning-pa-manga-gang-och-cykelbanor/ Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholm genom Jon Jogensjö
Alla observationer om halkbekämpning i gruppen Cykla i Stockholm
Lämna ett svar