Prioriterade cykelstråket mellan Hässelby och city är avstängt, delar av sträckan har ofarbara farliga passager med spårigt isigt underlag. Trafikroteln klarar inte att styra trafikkontoret.
Åkeshov/Ängbyplan |
[texten uppdateras]
Välj inte cykel från Hässelby mot city just nu. Delar av den prioriterade sträckan är farlig och det finns risk för allvarliga skador för cyklande. Just nu finns inga planer på förbättringar från Trafikkontoret.
Trots upprepade rapporter om att sopsaltning inte används på hela sträckan på det prioriterade cykelstråket mellan Hässelby och city, har trafikroteln inte lyckats styra trafikkontoret att använda den utlovade sopsaltningen på hela sträckan.
Vissa farliga ofarbara spåriga sträckor felanmäldes omfattande redan förra säsongen.
Detta är vad trafikkontoret menar när deras presskontakt Anders Porelius säger ”Vi kommer att göra vårt yttersta”
Sopsaltning är en fantastisk metod, och förarna har engagemang och kompetens i världsklass. Många sträckor är helt perfekta, men om delar av cykelstråket är farliga och oframkomliga är det ändå många cyklande som inte kan utnyttja de perfekta sträckorna. Sannolikt är avtalen skrivna fel, det är inte ens tänkt att hela cykelstråket ska sopsaltas.
Söder om Åkeshov, ej sopsaltat |
Söder om Åkeshov, ej sopsaltat |
Mellan Åkeshov/Ängbyplan, ej sopsaltat Uppdatering 160120, ordinarie cykelstråk öppnat men låg framkomlighet. |
Kuskgränd/Liljeörnsgränd, inte sopsaltat |
Väster Brommaplan, körriktning mot Hässelby ej sopsaltat |
Ärendehantering
160111 Svar från trafikroteln
160113 Svar från trafikkontoret i Hässelby tidning, direktpress.
160118 Mail till trafikkontoret press om varför många andra sträckor sopsaltas nära husfasader och bilar.
160120 Åkeshov/Ängbyplan ordinarie cykelsatråk öppnat, men ej sopsaltat.
161224 Ett år senare har trafikkontoret ännu inte svarat varför sopsaltning inte är möjligt på lokalgator.
Uppdateringar
160111 Svar från trafikroteln
Gabrielle Gjerswold Har det varit kallare än minus 8 så ska de ha sopsaltat. Sedan är väl frågan vilken tid de kör förbi. De har som utgångspunkt att vara klara till när de flesta cyklister tar sig till jobbet. På den vägen jag cyklade i morse vid åttatiden så var det sopsaltat på de sträckor som är prioriterade och som ingår i de 15 mil sopsaltarna trafikerar.
Jag undrar om Trafikroteln har läst om det specifika ärendet. I bloggtexten visas att sopsaltning inte alls görs på vissa sträckor. Menar trafikroteln att det prioriterade cykelstråket inte är sammanhängande? Menar trafikroteln att det är helt OK att cykla i spårig puckelpist där det är prioriterat cykelstråk?
Gabrielle Gjerswold Jon Jogensjö ok. Jag uppfattade att du hade en diskussion med Peab om bristen på sopsortering på omdragningen. Cykelstråket ska vara ett stråk. Men bara så jag denna gång inte missuppfattar dig. Omledningen som du har bilder på i din blogg, är det en omledning som leder in på en villagata? Jag såg också något inlägg där det var is på cykelbanan efter sopsaltningen. Enligt de som sopsaltar så beror det oftast på att det funnits eller bildats vatten och att det gör att saltlaken späs ut och lite tappar sin effekt när det fryser på igen. Vad gäller tiden för underhållet så startar de enligt uppgift runt kl 02 på morgonen.
GillaSvaraden 12 januari kl. 17:14
160113 Svar från trafikkontoret i Hässelby tidning, direktpress.
På trafikkontoret är man medveten om problemet men säger att de inte kan göra något åt situationen.
– Cykeljouren kan inte vinterväghålla på lokalgatan eftersom det står bilar parkerade så pass nära och metoden är som en snöslunga, man sopar iväg snön. Då finns risken att bilar och husfasader blir blästrade och skadade, skriver Anders Porelius, presstalesperson på trafikkontoret.
Det blir ett trovärdighetsproblem för trafikkontoret, för det sopsaltas redan på andra sträckor lika nära husfasader och bilar. Ofta kastas inte snö så långt, förarna är skickliga och kan styra detta med stor precision. Tex vid Drottningholmsvägen 11-39 sopsaltas lika nära husfasad och bilar. Andra exempel är Götgatan,
Nioörtsvägen, Midsommarkransen. Nynäsvägen, mellan Sockenvägen och Sofielundsplan. Hägerstensvägen. Det sopsaltas också helt nära bilar och husfasad längs Tranebergsbron. På Västerbron sopsaltas det nära bilar också. Skeppsbron har sopsaltat stråk intill husfasad, och intill bilar som passerar. Vasabron sopsaltas intill bilar som passerar.
Här sopsaltas nära bilar och husfasad, Drottningholmsvägen 11-39 |
Ungefär samma avstånd till husfasader och bilar Åkeshov/Ängbyplan |
Det går också att ploga ända ner till asfalten, vilket också gjorts precis på denna sträcka, men bara 3 meter vid korsningen Egilsvägen. Men då måste plogning ske innan snön packas och fryser. Det vet trafikkontoret, särskilt efter det uppmärksammade haveriet säsongen 2014/2015 där utebliven plogning skapade ett hårt lager spårig is som blev mycket farligt för cyklande.
Plogat ner till asfalten i korsningen Egilsvägen |
Nu när snöröjningen redan har havererat vid sträckan Åkeshov/Ängbyplan går det ändå att förbättra genom att skrapa och jämna ut puckelpisten och sanda för ökad friktion.
Fram till att cykelstråket är säkert förbi Åkeshov/Ångbyplan bör också varningsskyltar sättas upp, särskilt vid nytt snöfall syns inte det isiga spåriga underlaget.
160118
Mail till trafikkontoret pressansvarig Anders Porelius med frågan varför sopsaltning kan ske på många andra ställen intill husfasad och bilar, men inte vid Åkeshov/Ängbyplan.
Svar från trafikkontoret ”Trafikkontoret är av en annan uppfattning”
Nytt mail med fråga om att vara mer specifik hur trafikkontoret är av en annan uppfattning.
160120
Sträckan Åkeshov/Ängbyplan öppnad, vägarbetet avslutat/pausat. Dock låg framkomlighet, eftersom sopsaltning ej utförts på sträckan, ojämnt och spårigt.
Lämna ett svar