Ett staket blockerar huvudstråket för cykeltrafik längs Pampasleden. Lösningen är till för vatten till byggbaracker och vattenbilning. Det finns flera alternativa lösningar, men trafikkontoret vägrar åtgärda. ”Fungerar utmärkt” är svaret, trots att cyklande krockar.
[texten uppdateras]
Drygt en meter för fyra trafikriktningar
Vid Pampaslänken mellan Karlbergs slott och Rörstrandsgatan finns en gång- och cykelbro som är högtrafikerad av både gång och cykeltrafik. Där har entreprenören Dipart blockerat den dubbelriktade cykeltrafiken på huvudstråket, med ett staket. Staketet saknade först reflexer. Anordningen är till för vatten till byggbarackerna och till vattenbilning. En varningsskylt varnar för ”byggtrafik” men det är svårt att se att det finns någon byggtrafik här på gång- och cykelbanan. Drygt en meter finns kvar för möte mellan två riktningar cykeltrafik, och två riktningar gångtrafik. Stockholms stads manual och styrande dokument säger att det ska vara fyra meters bredd här. Redan utan blockerande staketet är huvudstråket kraftigt underdimensionerat, och dessutom i en felbyggd kurva med för liten radie, och med skymd sikt.
Fullt med gående och cyklande, även i lågtrafik. Många föräldrar med barnvagnar. |
”Hur kan detta vara ok? Ett par dagar ok, men flera veckor nu… hur farligt som helst att köra ned för en bro och runt ett hörn med gående. Detta är från Karlberg mot Rörstrandsgatan i Vasastan” (kommentar från cyklande).
Fyra meter säger Stockholms stads cykelplan
Hade det varit accepterat att en huvudled för motortrafik med fyra körfält skulle dela på ett gemensamt körfält? Och när det finns alternativa lösningar?
kartlänk |
Flera alternativ finns
- Det går att dra vatten under gångbron mot Karlbergs slott. Vattenpost finns på marinan.
- Det går att hyra vattentank på flera ställen, dock kräver vattenbilning flera tankbilar per dag.
- Det går att fräsa ut ett spår i marken för vattenslangen, modifiera vattenposten med håltagning och vinkelkoppling samt värmeslinga. Och hänga trälådan på utsidan av staketet. Det ger en helt plan yta för cykeltrafik och gångtrafik. Vattenposthuvud kan beställas i princip vilket utförande som helst här
Vattenpost inne på marinan. |
Efter fyra månader finns ännu inga åtgärder
Foto/observation Anders V |
Ärendehantering
170130 Anmälan till trafikkontoret SY1701301711JRI
170203 Svar från TK konstbyggnadsteknik, renoveringsarbete
170209 Ny uppmaning till TK att använda vattentank SY1702090850PKU
170214 Trafikkontoret svarar ”fungerar utmärkt”
170217 Replik från Cyklandeombud
170322 Cyklandeombud frågar om tillstånd finns för markupplåtelse
170502 Cyklandeombud frågar om det finns TA-plan
170503 Trafikstyrningen: Det finns ingen TA-plan
Huvudstråk |
Uppdateringar
170503 Trafikstyrningen på trafikkontoret svarar via telefon
Det finns ingen TA-plan. TA-plan behövs inte överallt. Anvisningar kan finnas i upplåtelsebeslutet. Det finns polistillstånd. Dipart ska flytta vattenuttaget inom kort. (inom några dagar) Det går att styra i upplåtelsen vilka skyltar som ska användas.
170502 Cyklandeombud frågar efter TA-plan på upplåtelseenheten, och via funktionen Taplaner.TK@stockholm.se
Hej!
bekräftelse från Taplaner.TK@stockholm.se
Cyklande krockar
Tyvärr kolliderade jag med en annan cyklist där imorse och slog huvudet i järnstaketet (hjälm tack och lov men lite stel och öm i nacken!). Mailväxling med Dipart som med sin ”problemlösningsorienterade och mer mänskliga än man kan förvänta sig attityd” svarar:
”Hej, Cecilia!Tråkigt att höra om din olycka, hoppas du återhämtar dig snabbt.”Lådan” i fråga är ett skydd till en brandpost där vi hämtar vatten för att kunna utföra de arbeten som beställts från oss, av stockholm stad.Det finns ingen närmre brandpost och vi måste ha vårt staket och intäckning som skydd.Jag har lyft frågan med vår beställare varpå vi ombads att komplettera med fler skyltar som du nu märkt.Alternativet är att stänga cykelbanan helt men det tror jag ingen blir gladare av.Vi har även haft en dialog med Stockholms cykelbaneombudsman där vi diskuterade alternativen men kom fram till att detta är den mest pragmatiska lösningen.”
Kommentar från Cyklandeombud: Vi har inte kommit fram till att nuvarande lösning är pragmatisk. Den är farlig och följer inte stadens styrande dokument.
170322 Cyklandeombud frågar om tillstånd finns för markupplåtelse
Hej!
170219 Vattenpost finns inne på marinan. Kortare avstånd än till nuvarande vattenpost mitt i cykelstråket.
170217 Replik från Cyklandeombud
Hej Sxxx, tack för svar.
170214 Svar från trafikkontoret ”fungerar utmärkt”
Hej Jon,vi har fått återkoppling från entreprenör angående dina synpunkter.Förslaget med vattentank:Dels får vi problem med att det fryser och dels är det inte trevligt att dricka vatten som magasinerats i provisorisk vattentank.Dessutom skulle detta innebära 2-3 (kostsamma) påfyllningar varje dag då vi vattenbilar även om vi hade en 11 kubikstank vilket vi inte har plats för.Förslaget att ta vatten på andra sidan bron:Man väljer nästan alltid närmaste punkten. Längre avstånd blir kostsammare slangdragning och dra över bilväg som klarastrandsleden kräver mycket skyddsåtgärder och högre beredskap.Förslaget att fräsa spår:Det är inget alternativ. Brandposten är ju under lådan. Hade det bara varit vattenslang hade det ju kunna lösas med nån form av överkörningsskydd typ kabelbrygga.Sammanfattningsvis.Jag tycker dagens lösning är väl uppmärkt och så smal som vi kan utföra den. Om alla gång/cykel -trafikanter tar det lugnt och visar hänsyn till varann så fungerar den utmärkt.Med vänlig hälsningSxxxxHandläggare
170209 Ny uppmaning från Cyklandeombud, använd vattentank
Hej
- Vattentank finns att hyra på många platser.
- Vatten finns på samma avstånd vid marina Karlbergskanalen, enkel slangdragning under bron.
- Det går att fräsa ut ett spår för slangen i asfalten, och hänga lådan på utsidan av staketet.
170203 Svar från trafikkontoret
Hej Trafikkontoret bedriver ett renoveringsprojekt på denna konstruktions översida.Avstängningen är ett skydd för att skydda såväl gång- och cykeltrafikanter från elförsörjningen för projektet som tas denna väg. Vi tackar för ert påpekande om bristen på reflexer och detta kommer att kompletteras omedelbart.
m v hTrafikkontoret Konstbyggnadsteknik
170130 Mail till trafikkontoret
Tack för allt ni gör för cykeltrafik i Stockholm.
Vi undrar varför det står ett staket som blockerar huvudstråket vid Pampaslänken mot Karlbergs Slott. Vilken är funktionen? Finns tillstånd?
Läs alla detaljer via länken.
http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2017/01/reflex-saknas-pa-blockerade-staket.html
Vänliga hälsningar
Superlokala Cyklandeombud Stockholms län
via Jon Jogensjö
Telefon: +46702693534
2017-02-20 kl. 13:46
Gjort ett försök genom att maila direkt till Diparts vd idag:
"Använder cykel och gångbanan från Karlberg till Birkastan frekvent eftersom det är min pendlingsväg till och från jobbet och dessutom ingår i min löp eller promenadrunda flera gånger i veckan.
Tyvärr har er låda (och tillhörande skyltning) gjort livet lite tristare och farligare. På en knapp meters bredd ska nu mötande cykel och gångtrafik samsas i ett hörn som är svårt att mötas på redan före lådan kom dit. Nu är det riktigt läskigt! Känns inte som någon bra reklam att Dipart marknadsför sitt namn med skyltar på denna dåliga lösning. Vet att flera anmält till Stockholm Stad som gjort upphandlingen men där går det trögt med alternativa lösningar. Hoppas nu att Dipart istället lever upp till era värderingar (känns hoppfullt när jag läser på er hemsida :)).
"Vår strävan är att vara mer problemlösningsorienterade och mer mänskliga än man kan förvänta."
Snälla flytta på lådan innan någon gör sig illa!"
2017-03-22 kl. 09:36
Bra!
2017-03-23 kl. 15:02
Hej igen!
Tyvärr kolliderade jag med en annan cyklist där imorse och slog huvudet i järnstaketet (hjälm tack och lov men lite stel och öm i nacken!). Mailväxling med Dipart som med sin "problemlösningsorienterade och mer mänskliga än man kan förvänta sig attityd" svarar:
"Hej, Cecilia!
Tråkigt att höra om din olycka, hoppas du återhämtar dig snabbt.
”Lådan” i fråga är ett skydd till en brandpost där vi hämtar vatten för att kunna utföra de arbeten som beställts från oss, av stockholm stad.
Det finns ingen närmre brandpost och vi måste ha vårt staket och intäckning som skydd.
Jag har lyft frågan med vår beställare varpå vi ombads att komplettera med fler skyltar som du nu märkt.
Alternativet är att stänga cykelbanan helt men det tror jag ingen blir gladare av.
Vi har även haft en dialog med Stockholms cykelbaneombudsman där vi diskuterade alternativen men kom fram till att detta är den mest pragmatiska lösningen."
Blir uppriktigt ledsen och förbannad att man bemöter på detta vis. Har skrivit en vända till Stockholms stad också . Vart ska vi vända oss för att få bort skiten?!
2017-04-28 kl. 10:33
Häpnadsväckande att trafikkontoret och Dipart inte åtgärdar denna plats, efter över tre månaders felanmälning