En del av Karlavägen fick nyligen ny asfalt, i och med detta breddades cykelfälten rejält. Detta är mycket positivt tycker jag!
Men det blev också några skavanker, och på några ställen nådde man inte hela vägen fram.
Vid ett övergångsställe valde man att bredda bilvägen och göra cykelfältet något smalare (eller åtminstone dra in linjen). Jag misstänker att det helt enkelt är någon som fick hjärnsläpp, eller tvärt om, att man skulle vara smart och behålla cykelfältet lika brett hela vägen. Men oavsett är det inte en bra lösning. Framförallt för fotgängarnas säkerhet är det bättre att bilvägen inte blir bredare precis vid övergångsstället.
Entreprenören hade dessutom glömt att sluta måla sockerbitarna där övergångsstället skulle gå, så zebran fick läggas ovanpå sockerbitarna… Inte top quality.
Här blev det snett. |
Äsch, vi målar ovanpå bara. |
Cykelfältet som försvann
Cykelfältet som försvann. |
Det finns plats. |
- Ta bort några P-platser och dra in cykelfältet mot kanten.
- Ta bort separat signalfas för vänstersväng, och gör istället precis som i korsningen med Sturegatan, där vänstersvängande bilister (eller bussförare, endast buss/taxi får svänga vänster där) regleras av en extra signal efter de har börjat vänstersvängen.
Ärendenummer
Vad gäller skavankerna så förväntar jag mig att dessa fixas till.
Att få cykelfält hela vägen är jag mer tveksam till, men tänker försöka driva ärendet så långt det går.
- Felaktigheter i och med arbetet: KC-1623607
- Cykelfält mellan Villagatan och Engelbrektsgatan: KC-1623608
- Cykelfält direkt efter Sturegatan, norrgående: KC-1623609
Uppföljning KC-1623609 och KC-1623608
Autosvar, med andra ord – tack och hej. Jag ska dock följa upp, det är ju en såpass lätt åtgärd att det borde gå att fixa inom ramarna för årsentreprenad och utan beslut.
Uppföljning KC-1623607
Asfaltskanten är åtgärdad, och det böjda cykelfältet kommer ”utredas” enligt det svar jag har nu fått.
Lämna ett svar