Från Stadsgårdsleden är det nu mycket farligt visar besiktning nr 4 av Slussenbygget 160628. Flera cyklande har redan krockat. I kurva med skymd sikt finns knappt plats för en körriktning, men där har entreprenör och trafikkontor tryckt in ett dubbelriktat cykelstråk.
- Läs hela stora unika kartläggningen om hela slussenbygget, nu över 85 dokumenterade avvikelser.
- Besiktning 3 av Cyklandeombud 160617 Läs här
- Besiktning 2 av Cyklandeombud 160518 Läs här
- Besiktning 1 av Cyklandeombud 160423 Läs här
- Led din cykel i tre år förbi Slussen, Krister Isaksson
- Exploateringskontoret verkar sakna godkänd TA-plan för att leda cykeln från Katarinavägen.
- Cyklistbloggen om slussenbygget, och här del 2.
Hur är det möjligt att en världsledande internationell entreprenör med spetskompetens och exploateringskontoret gör en sådan farlig lösning? Trots att både entreprenör och exploateringskontoret gör dagliga kontroller förstår de inte att det är en farlig och oacceptabel lösning. Trots att projektet har fått hård kritik i upprepade besiktningar med uppmaningar att anställa cykelkompetens. De borde således vara på tårna och visa att de visst har cykelkompetens.
Ändå är det ingen som ser det fullständigt orimliga i att låta dubbelriktad prioriterad högtrafikerat cykelstråk mötas som en överraskning i kurva med skymd sikt, på en yta som knappt räcker för enkelriktad trafik. Det är fortfarande de cyklande som talar om för internationella entreprenörer och Sveriges kanske mest omdebatterade projekt hur de ska sköta sina uppdrag.
”Här smäller det flera gånger om dagen”
Per Cronholm För att göra det ännu värre, så sitter det på betongpelaren en stålbalk som sticker ut ytterligare en dm. När man kommer från det håll som fotografen gör syns den inte, den sitter på sidan som vetter mot cyklisten på bilden.
”Här smäller det flera gånger om dagen” |
Trafik P4 Stockholm varnar för slussenbygget |
Läs mer om vägarbete på cykelbanor
- Stockholms stad är urusel på vägarbeten vid cykelbanor, läs unik stor kartläggning
- Cyklande är de mest utsatta vid vägarbeten Krister Isaksson
- Vägarbete, därför går det åt helvete. Krister Isaksson
- VTI Anna Niska Vägarbete på cykelväga
Led cykeln från Katarinavägen fast bara från ena hållet. Hänvisning saknas, och bron lockar till gångtrafik.
Idén att leda cykeln från Katarinavägen i tre år är oacceptabel. Men om gående ska hindras skulle skyltar behövas här. |
Ärendehantering för denna besiktning
160630 Fråga via twitter om farliga tunneln.
160701 Påminnelsemail till slussenprojeketet om farliga tunneln.
160701 Projektet svarar nu att de ska försöka skylta farliga tunneln.
160701 Mail till Jan Valeskog, ordförande i exploateringsnämnden, samt Oscar Lavelid, borgarrådssekreterare. Om de systematiska bristerna i slussenprojektet.
Efter rampen vidare mot Skeppsbron saknas ramp över trottoarkant, och en 120° sväng skapar konflikter med gående.
Staket saknar reflexer och pilar, växtlighet skymmer sikten. linjer går kors och tvärs.
För motortrafik finns kunskap, för cykeltrafik saknas det ofta kunskap.
I mörker är det viktigt med reflexer på betongblock mot cykeltrafik |
Betongklump och staket sticker ut i cykelbanan.
Onödigt hinder på cykelbanan, varje decimeter är avgörande. |
Reflexer och pilar på trådstaket saknas, trots många tidigare uppmaningar.
Från andra hållet… |
Linjer och pilar i asfalten är sprejade med svag färg. Trots tidigare uppmaningar att göra riktiga linjer fortsätter bristerna.
Gågata mitt i Stockholms mest trafikerade cykelstråk. Konfliktdesign på hög nivå. Ingen förstår att det är gågata när det ser ut som cykelbana. Gågata brukar ha blomlådor och bänkar.
Trots tidigare uppmaningar att gågata inte fungerar på cykelstråk, framhärdar exploateringskontoret med konfliktdesign. |
Nu testas olika ljussignaler, mycket bra!
Rumble strips döms ut som säkerhetsrisk av cykelforskare på VTI. Exploateringskontoret framhärdar i att rumble strips är bra, trots att de känner till erfarenheterna från VTI.
Rumble strips, döms ut av VTI som en säkerhetsrisk. Fortfarande kvar. Hindrar yrkesmässig leveranstrafik med lastcyklar, och fyller ingen funktion. Rumble strips är designade för motortrafik. |
Nu funkar det att lägga cykelfält vid slussenplan, det gick inte förut.
Nu funkar det bra |
Förut gick det inte bra. Då framhärdade exploateringskontoret lösningen med cykeltrafik på trottoaren istället. |
Att bygga (nästan) permanenta lösningar funkar bättre för exploateringskontoret. Det är de tillfälliga omledningarna som inte fungerar så bra och kan bli farliga.
Istället för kakafonin med alla olika sprejade linjer och skyltar, behövs enhetlighet. Idag är signalen: Cykla hur du vill, anvisningarna stämmer ändå inte. Anställ en linje- och skyltdesigner med kompetens inom visuell uppfattning.
Uppdateringar
160701 Replik från Cyklandeombud om farliga tunneln
Hej!
160701 svar från projektet om farliga tunneln
Hej Jon, Vi är medvetna om problemet och har försökt se om det går att hitta en bättre lösning. Vi har krymp gångbanan så mycket det går och försökt tydliggöra med linjer och reflexer, tyvärr har vi enbart ytan mellan vägg och pelare att spela på.
Ska se om det går att få upp någon sorts varningsskylt som varnar och uppmärksammar cyklister på att det är trångt vid möte.
Med vänliga hälsningar,
Projekt Slussen Besöksadress: Peter Myndes backe 3Postadress: Box 8189, 104 20 StockholmTelefon: 08-508 264 16E-post: slussen@stockholm.sewww.stockholm.se/slussen
Kommentar:
Det är inte ”trångt vid möte”. Det finns inte ens plats för möte. Här visar projektet hur deras syn på cykeltrafik ser ut, och vilken kompetens och värderingar de har kring cykeltrafik. ”Det går, det är bara lite trångt” verkar projektet anse.
Hur är detta möjligt? Stora världsledande entreprenörer som tar bra betalt med spetskompetens. Dagliga kontroller av både entreprenör och exploateringskontoret.
Tungt bombarderade med kritik i besiktning efter besiktning, och uppmaningar att anställa cykelkompetens. Så de borde vara på tårna och bevisa att de visst besitter cykelkompetens.
Ändå är det ingen som ser det fullständigt orimliga i att låta dubbelriktad prioriterad högtrafikerat cykelstråk mötas som en överraskning i kurva med skymd sikt, på en yta som knappt räcker för enkelriktad trafik.
”här smäller det flera gånger om dagen” säger ögonvittnen.
Fortfarande är det de cyklande, på egen tid, talar om för ett av Sveriges mest debatterade projekt hur de ska sköta sina jobb.
160630 Mail till slussen@stockholm.se om den farliga tunneln
Hej!
160629 Twitter med upprepad fråga om hur den farliga tunneln ska åtgärdas.
Lämna ett svar