Betongblock utan reflexer spärrar av cykelbanan vid bygget av nya Karolinska. Solna stad har misslyckats med kontroll, och cyklande riskerar personskador. 

Bygget av nya Karolinska i Solna är farligt för cyklande trafikanter. Det är Skanska som är entreprenör, och där saknas kunskap om cykeltrafik vid byggarbetsplatser.

Betongavstängning saknar reflexer vid Solnavägen

Trottoarkant saknar avfasning, cyklande föräldrar med cykelsläp eller lastcyklar utesluts. Liksom cyklande med funktionsvariationer, yrkesmässiga transporter med lastcykel. 

Oklar funktion vid liggande avspärrning i korsningen Karolinska vägen

Andras observationer och felanmälningar

Dom flyttade övergångstället för ca 3 veckor sedan. Den nya platsen hade såklart inte avfasningen men enligt trafikingenjören på solna stad så kommer han kontakta byggaren och få dom att sätta dit den.Skickade in ärendet 2016-05-20 med följande bild.  1605200015

Foto Ted Herngren

Jag felanmälde för länge sen utan respons. Det var flaggvakter för kanske ett år sen i en vecka som spärrade för att cykla från cykelbanan ut på bilvägen norrut. När jag frågade varför sa de att det var pga en cykelolycka tidigare. Jag cyklar ”bilvägen” hela vägen över solnabron till KS avtaget. Mitt i gatan så jag inte blir trängd lika ofta. Mycket bussar och lastbilar gör det nödvändigt.

Ärendehantering

Entreprenör Skanska

160520 trottoarkanten felanmäls. Ärendenummer 1605200015
160608 asfaltrampen på plats, efter tre veckor.

Läs mer om bygge på cykelbanor

  • Cyklande är de mest utsatta vid vägarbeten Krister Isaksson
  • Vägarbete, därför går det åt helvete. Krister Isaksson
  • VTI Anna Niska Vägarbete på cykelvägar
  • Uppdateringar

    160610 Ny skylt om att cykeltrafik ska använda samma väg som motortrafiken.

    160610 Blandtrafik om 100m. Foto Jonas Pannagel

    160608 Asfaltrampen upp över trottoarkanten nu klar, efter ”karensveckor”.

    Foto Ted Herngren