Postnord hävdade tidigare på twitter att de har tillstånd att använda cykelbanor för leveranstrafik. Sen säger Postnord att de inte riktigt har tillstånd. Nu svarar presstjänst ”kan vara så att vi har tillstånd”
[texten uppdateras]
Foto Björn Billung |
Läs mer: Stockholms stad måste börja bötfälla när förare blockerar cykelfält
I facebookgruppen Cykla i Stockholms län rapporterar Pär Svanström om att Postnord blockerar cykelfälten längs Hornsgatan med lastbil gång på gång. Pär kontaktar Postnord via twitter och får svaret att Postnord har tillstånd att använda cykelbanor för leveranstrafik.
Länk till twitterinlägget |
Postnord backar och svarar att förarna ska följa regler
Postnord backar om att de har tillstånd, ”det blev inte helt rätt”. Eller blev det kanske helt fel?
Postnord har inga tillstånd
Cyklandeombud Björn Billung:
Jag ringde upp Pablo, AVARN Security (fd G4S), angående eventuellt tillstånd för Postnord att stå i cykelfält: ”Jag har aldrig hört talas om några sådana tillstånd, känner jag inte till – utryckningsfordon med blåljus är de enda. Lyssna med Tk, de kanske vet…”
Trafikkontorets jurist, Måns Lysen, ber att få återkomma men säger: ”Det kan jag inte tänka mig att Postnord har fått.”
Cyklandeombud tog upp den här frågan med ansvarige på Postnord redan 11 april. Tahir Peci, sade då:”Att hålla vår trafiksäkerhetspolicy är viktigt! Vi försöker hitta p-platser, tvingas dubbelparkera ibland – du vet hur det är i Stockholm! Vi vill inte göra så. Och vi har sagt till om att undvika cykelfälten, men det tar ett tag att få det att fungera.Jag ska ta upp det ännu en gång, med återkoppling till dig.”
Alltså – inte ett ord till mig då om något tillstånd att stå i cykelfält. //Björn B
Uppdatering: idag fredag 3/6 såg jag återigen deras stora skåpbil i cykelfältet! Det tar uppenbarligen lång tid att få in detta i förarnas medvetande.
160608 Sveavägen Foto Johan Flodeldh |
Cyklandeombud uppmanar Postnord att starta egenkontroll av förarna, och internutbildning.
Ännu har Postnord inte svarat på hur det går med egenkontroll och internutbildning.
Uppdateringar
161031 Postnord blockerar Odengatan 89, 161031 kl 11:11
161012 Sveavägen PostNord Sveavägen södergående strax före Kungsgatan. 12 okt kl 10:05.
Foto Hanna Lindgren |
161010 Postnord Hornsgatan 64 kl 14.45
Foto Anneli Levin |
Foto Björn Billung |
Foto Björn Billung |
Foto Björn Billung |
160907 Postnord blockerar Hammarby Allé
160905 Postnord blockerar i Hammarby Sjöstad
Foto Björn Billung |
160825 Postnord blockerar Vasagatan
Postnord på Vasagatan några dagar sen. Bad killen flytta, men han sa att han måste göra sitt jobb. Genom att sätta andras liv i fara, frågade jag? ”Jo, jag har ingen annan val”
Foto Hillary Talvik |
160826 Postnord blockerar cykelfält Sveavägen.
Foto Johan F |
160819
Posten, igen. Hammarby Allé, 11.30.
”Jag har tungt att bära till många ställen…”
Tystnade när jag inte trodde arbetsgivaren, AVARN eller trafikföreskriften ger honom rätt att stanna i cykelfält.
Ringer postnords presstjänst – hon vägrar ge mig en adress att skriva min fråga till…
”Jag kollar vem som kan svara på din fråga, hen ringer dig. Kan vara så att vi har tillstånd…”
160815
160812 Hammarby Sjöstad Håj transporter
Foto Ola Björling |
160810 Hammarby sjöstad
160808 Hammarby Sjöstad
Hammarby Sjöstad, måndag 8e 16.15. Postnord genom HÅJ Transporter.Postade på deras FB-sida. Inlägget raderades utan övrigt bemötande.
Observation/foto Ola Larsson |
160706 Hammarby Allé
160630 Hornsgatan
Foto Simon Ensjö |
160621 postnord blockerar på Birger Jarlsgatan. Frukostdags.
Foto/observation Fredrik S |
160614 postnord blockerar cykelfält Hornsgatan igen.
Postnord svarar på twitter, de verkar nu vara införstådda med att utbildning behövs för förarna
2017-09-03 kl. 11:42
Men snälla, böla lite mer, dom är där ett par minuter, ni gnäller fan för allt i det här landet.
Fis på tvärren och då ska vi genast kontakta media och ha tid med att ringa upp olika myndigheter och tala om att fisen inte kommer ut ur arslet….
2017-12-05 kl. 09:59
Jag antar att Anonym inte cyklar i stan?
Det räcker med en sekund när en cyklist måste väja ut bland personbilar och tung trafik.
För cyklisterna handlar det inte om tid utan bara säkerhet.
För Postnord handlar det bara om tid, oftast finns det lastzoner ett par minuter bort som går att använda.
Dessutom får dom betalt för extra promenaden och får lite vardagsmotion .
Det blir liksom win win för Postnord.
/Magnus
2018-08-15 kl. 09:48
Vet du hur jobbigt livet blir för de anställda om de måste parkera "några minuter" bort varje stopp. De är på fler än ett stopp varje dag. "De får betalt extra" = övertid och dåliga arbetsvillkor, är det bra med dåliga arbetsvillkor som leder till sjukskrivning och utbrändhet?