Trafikkontoret förstår inte risker för cyklande, trots att de precis läst om risker med kabelrännor. Stockholms stad vill inte bygga vattenpost inne på området. Polisen vill inte skicka patrull, bara om slangen ligger på stora vägen. Ovilligheten att åtgärda problemet är absurd, trots att lösningen bara tar 5 minuter.

[Texten uppdateras]

Vid fältet intill Råcksta har Axels tivoli draget slang över det prioriterade cykelstråket. Det riskerar personskador för cyklande. Trots tidigare uppmaning till Stockholms stad att bygga vattenpost inne på fältet har det inte åtgärdats. Trots att trafikkontoret ett år senare läser att kablar och kabelrännor är farligt för cykeltrafik, svarar de att kabelrännor ska användas på prioriterade cykelstråk. Trafikkontoret skulle aldrig godkänna kabelrännor rakt över huvudled för biltrafik. Det visar hur illa det är med kunskapen om cykeltrafik, trafikkontoret tror att det inte är riktig trafik, och att cykeltrafik fungerar som gångtrafik. Tvärt emot Stockholms stads styrande dokument.

Jag stannar till vid Axels tivoli och förklarar att det är ett prioriterat cykelstråk, samt att det är risk för skador för de som cyklar, och att de måste koppla bort slangen. Då lägger de ut kabelskydd istället, som är ännu farligare för cyklande. Kabelskydd är till för att skydda kablar mot tunga fordon. Kablar ska hängas i luften, det finns färdiga standardlösningar för detta.
Jag talar om för tivolipersonalen att det är mycket farligare med kabelskydd, ta bort det uppmanar jag dem. De struntar helt i den uppmaningen.

Jag ringer LKC polisen istället och ber dem koppla bort slangen.

Att lösa problemet skulle ta 5 minuter med två spännband.

Med två spännband skulle slangen kunna knytas upp 2,5 meter över cykelbanan i träd som finns på plats. Att berörda tjänstepersoner är så ovilliga att lösa problemet når nya absurda nivåer. Den rätta lösningen på sikt är däremot att bygga vattenpost och anslutning för el inne på området. Det finns även färdiga lösningar som kan beställas med några timmars leveranstid, för att hänga ledningar i luften.

Cyklande som passerar försöker förbättra säkerheten. 

Joel Jonsson Jag drog dit reflexerna som stod ett tiotal meter därifrån (kvarglömda sedan förra slangdragningen). Fortfarande uselt och farligt, men kanske hjälper något.Sluta gillaSvara2den 2 juni kl 09:25

Polisen skickar bara patrull till hinder på bilvägar, inte cykelbanor.

Dag 2, slangen och de farliga osynliga kabelskydden är kvar. Ringer polisen på LKC Länskommunikationscentralen igen. Hör och häpna: Polisen svarar att om det varit på stora vägen hade de skickat patrull. Alltså bilvägen.
Sen när jag förklarar att det är prioriterat cykelstråk, och att Stockholms stad prioriterar cykeltrafik, då blir polistjänstepersonen sur och svarar ”tack för att du talar om för mig hur jag ska sköta mitt jobb” och lägger på luren.
Där har vi en dagsfärsk notering på hur intresserade och kunniga Stockholmspolisen är när det gäller cykeltrafik.

Kabelskydd är ännu farligare än själva kabeln.

Kabelskydd är designade för att skydda kabeln från tunga fordon. Ingen som helst funktion finns för att det ska gå att cykla över. Alla ledningar ska hängas i luften, det finns färdiga standardlösningar för det.

Trafik Stockholm förstår inte heller risker för cykeltrafik, ointresserade att skicka gatujouren.

Trafik Stockholm är ett samarbete mellan trafikkontoret och Stockholms stad. Trafik Stockholm är dokumenterat ointresserade av cykeltrafik, och saknar rätt kompetens om cykeltrafik. Trafikverkets vanliga kundtjänst svarar tom att de inte alls handlägger ärenden om cykeltrafik, bara motortrafik. Operatören är högst ovillig att ens ta fram rätt position, trots att de sitter i en central med bästa tänkbara utrustning för kartor och positioner. Operatören raljerar och drar ut på arbetet att hitta positionen. Det märks väldigt tydlig att operatören inte tycker att en slang över cykelbana alls är någon akut risk för tredje person. Vattenslangen ligger kvar.

Trafik Stockholm: Är du medveten om att du har ringt numret för akuta risker för tredje person?Jag: Ja. Trafik Stockholm: hur tjock är vattenslangen?Trafik Stockholm: Vi kontaktar entreprenör/ via stadsdelsförvaltningen.Trafik Stockholm: vilken gatuadress är det?Jag: cykelbanor har ju ingen gatuadress, men om du tar upp google maps, och kollar bredvid.. osv.

Stockholm vatten är inte intresserade av hur deras godkända anslutningar påverkar trafiken i Stockholm.

Stockholm vatten svarar till slut att de bara ger tillstånd för en vattenpost, hur vattenledningar sedan dras är de inte alls intresserade av. Det kan se ut hur som helst. Men jag tror inte att Stockholm vatten hade stillatigande sett på om en vattenledning från deras vattenpost skulle dras rakt över en huvudled för biltrafik. Stockholm vatten saknar också ofta kompetens om cykeltrafik när det gäller vägarbeten på cykelbanor, så det är inte förvånande att de inte bryr sig om ledningar rakt över cykelstråk.

En slang eller kabelskydd är väl inte så farligt?

Vurpade rejält över ett sånt där kabelskydd för några år sen, cirkus på Lidingö. I dagsljus med stark sol såg kabelskyddet ut som en liten klick mörk asfalt. Blev jobbigt försäkringsärende som jag fick fixa allt med då det togs på min försäkring och inte cirkusens.

Plötsligt en morgon i en rondell i Hammarby Sjöstad ligger en tjock slang. Resultat: gipsad hand i 6 veckor, alla cykelkläder förstörda. Ingen cykling på hela försommaren. Bara en siffra i statistiken.

Min mor, ett antal år sedan, eländiga frakturer i armen och men för livet. Elkabel. Man skall akta sig för cykelbanor. Man blir påmind om hur olika förhållningssätten är vid arbete på vägbanor resp cykelbanor. På vägen kommer det fram buffertbilar (eller vad de kallas) som skyddar även de minsta arbetena, ljus som blinkar starkare än solen, skyltar, hastighetsminskning, koner, arbetarna har reflexkläder, och när det behövs, snygg, prydlig omledning av trafiken… tom bärgning brukar medföra att den tunga fordonsflottan kommenderas ut. på cykelbanor, som i bild ungefär, i stort sett undantagslöst. Välj vägen alltså, utom när cykelbanan är bra, och det är den nästan aldrig

En hal inte särskilt hög vattenslang i en orm över cykelbanan genom Älvsjö station orsakade vurpa med axelluxation som följd och sjukskrivning i tre veckor + rehab desto längre. Begärde ersättning från staden men avslag (motivering att jag borde ha klivit av när jag såg att de arbetade bredvid cykelbanan, högtryckstvätt av plattorna på gångdelen 

I ett hovrättsfall (FFR 1975 s. 209) dömdes en kommun att betala ersättning till en person som kört omkull på cykel. Omkullkörningen orsakades av en 7 cm tjock vattenslang som lagts ut tvärs över vägbanan. Slangen var inte utmärkt med varningsmärken. Det var fullt dagsljus vid tillfället.

Två kompisar blev skadade pga kablar som låg rakt över cykelbanor här i Eslöv resp Lund för inte så länge sedan. 

Cyklande som skadar sig på ledning över väg i Eslöv. Ingen skyltning fanns ens. Jesper K.

OS guldmedaljör i cykling, Bernt Johansson skadar sig på ledning dragen över väg.


Pang, körde på något och tappar styret och kontrollen över cykel. Hann tänka ”det här kommer att göra ont!”. Och det gjorde det. Tog mig hem på något sätt med vänsterarmen blodig på ryggen som en skridskoåkare för att det skulle göra mindre ont i axelpartiet.
Skrevs in på akuten i Skövde 15.40: 15 minuter omplåstring, två minuter tog det läkaren att konstatera nyckelbensbrott och att det måste röntgas. Röntgen tog fem minuter. Slutligen träffade jag ortopeden igen en minut och efter att fått på mitellan så fick jag åka hem – en kvart före midnatt, efter nio timmar!
Inget ont om personalen, de var jättebra!
Men, skall det vara så här…?
För övrigt skall jag kontakta byggbolaget som rev byggnaden och begära skadestånd. De hade dragit ett grovt, svart kabelkablage rakt över vägen. Jag såg det uppenbarligen inte mot den svarta asfalten och det fans ingen varning.
Skrevs in på akuten i Skövde 15.40: 15 minuter omplåstring, två minuter tog det läkaren att konstatera nyckelbensbrott och att det måste röntgas. Röntgen tog fem minuter. Slutligen träffade jag ortopeden igen en minut och efter att fått på mitellan så fick jag åka hem – en kvart före midnatt, efter nio timmar!Inget ont om personalen, de var jättebra! Men, skall det vara så här…?För övrigt skall jag kontakta byggbolaget som rev byggnaden och begära skadestånd. De hade dragit ett grovt, svart kabelkablage rakt över vägen. Jag såg det uppenbarligen inte mot den svarta asfalten och det fanns ingen varning.

Läs om Bernt Johanssons krasch i Expressen 
Bernt Johansson polisanmäler byggföretaget

Axels tivoli är arrangör

Axels Tivoli, Mikael Andreasson holding aktiebolag bryter mot polisens tillstånd.

”- Kablar och annat material som används ska hanteras på sådant sätt att gående och andra trafikanter obehindrat kan passera platsen. ” Står det som villkor i texten. Dessutom finns polisens länskommunikationscentral på sändlistan på tillståndet. Ändå vill LKC inte skicka patrull, när Axels tivoli bryter mot polistillståndet.

Hur fungerar slangar över cykelstråk med sopmaskinerna?

Slangar och ledningar förstör sopmaskinernas sopvals. Det blir en dyr historia med driftstopp.

Läs mer

Ärendehantering

Ärendenummer KC-2046655
Ärendenummer SY1606141007BOZ

160601 Ringer polisen LKC. Pratar med personal på Axels tivoli som vägrar koppla bort slangen.
160602 Ringer polisen LKC igen, de skickar inte patrull till trafikfaror på cykelbanor
Ringer Stockholm vatten jour, som ska kontrollera om Axels Tivoli har tillstånd.
160603 Mail till trafikkontor och stadsdelsförvaltning
160603 Svar från Axels tivoli att det ska åtgärdas omgående. Bara tomma ord, de vägrar ta bort slangen när jag cyklar förbi.
– Ringer Stockholm vatten igen. De återkommer senare och säger att de bara ger tillstånd för vattenposten. Hur vattenslangen dras är Axels Tivolis ansvar.
– Ringer Trafik Stockholm för andra gången, och får samma svar: ”Vi ska se vad vi kan göra”
160604 Slangen ligger kvar, nu med kabelskydd igen, som gör det ännu farligare.
1600606 Axels Tivoli lämnar Råckstafältet
160612 Mail till stadsdelsförvaltningen Hässelby, parkingenjör
160615 Mailsvar från trafikkontoret
160619 Mail till Trafikdirektör Jonas Eliasson på trafikkontoret
160620 Mailsvar från trafikdirektör Jonas Eliasson

All mailtrafik och telefonsamtal

160621 Nytt mail till trafikkontoret/markupplåtning

Hej, tack för svar

OBS! använd inte trafikkontorets interna daterade system vid svar, utan maila från en riktig mailadress istället, den administrativa hanteringen av ärendet blir hopplös med noreply-avsändare. 
1. Om trafikkontoret i fortsättnigen ska upplåta området för event/tivoli/cirkus måste elanslutning och vattenpost anläggas inne på området. Vem ansvarar för det?
2. Kabelrännor är dokumenterat farliga för cykeltrafik, det var mycket tydligt i den bifogade länken till ärendet. Därför måste villkoret vara att alla ledningar ska dras i luften. Det finns färdiga standardlösningar för att dra ledningar i luften. Vem ansvarar för att den kunskapen och att det villkoret implementeras på trafikkontoret/markupplåtning? 
Här ligger hela ärendet. 
Med vänlig hälsning 
Jon Jogensjö
Superlokala Cyklandeombud Stockholms län

160620 Rekordsnabbt mailsvar från Jonas Eliasson

Hej!Tack för ditt mail och ditt engagemang!Ska kolla upp ärendet, både för det specifika fallets skull och för att lära mig (som ju är ny) mer om hur vi tar om hand den här typen av felanmälningar. HälsningarJonas

160619 Mail till trafikdirektör Jonas Eliasson på trafikkontoret

Hej Jonas!
Tack för ert arbete att förbättra för cykeltrafiken.
Denna gång handlar det dock om ganska hård kritik, det har gått ett år utan att felanmälan med konkreta förslag på lösning ger rätt åtgärder.
Det är häpnadsväckande hur illa det ibland är med kompetensen om cykeltrafik på trafikkontoret.
Trots att dokumenterade specifika risker för cykeltrafik är pedagogiskt presenterat i ett ärende, fortsätter trafikkontoret att föreslå farliga lösningar.
Internutbildning om cykeltrafik på trafikkontoret är absolut nödvändigt, samt att förändra attityder om cykeltrafik. I detta ärende blir det tydlig att tjänstepersoner tycker cykeltrafik inte är så viktigt, tjänstepersonen har helt missat att cykeltrafik är ett kapacitetsstarkt trafikslag som är en stark nyckel för att klara stadens vardagstransporter effektivt. Tjänstepersonen har helt missat att Stockholms stad publikt kommunicerar aktivt att cykeltrafik är prioriterat och ska göras enkelt och säkert. Tjänstepersonen har helt missat att stadens styrande dokument prioriterar cykeltrafik.
Tjänstepersonerna i ärendet klarar inte att lösa sin uppgift på egen hand här, så du som trafikdirektör behöver detaljstyra i ärendet för den kortsiktiga lösningen, samt starta internutbildning för den långsiktiga lösningen. Sannolikt behöver styrande dokumentation också ses över för markupplåtelse.
Jag vill också få svar på hur internutbildning kommer att startas, samt arbete om att förändra attityder om cykeltrafik.
Läs hela ärendet här
http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2016/06/tivoli-drar-slangar-over-cykelstrak.html
Med vänlig hälsning

Jon Jogensjö
Superlokala Cyklandeombud Stockholms län

160615 Mailsvar från trafikkontoret. Som inte är intresserade av att anlägga vattenpost och el inne på området. Frågan är om de alls förstår riskerna trots att de precis läst om riskerna. 

Hej Jon,Tack för din synpunkt!Det är polisen som ger polistillstånd för cirkus/ tivoli/ event på allmän plats, Trafikkontoret upplåter platsen. Till upplåtelsen sätter vi villkor, där vi villkorar att tex kablar ska läggas i kabelrännor. Denna villkorsbilaga får sökande till sitt polistillstånd.Trafikkontoret tillhandahåller ingen el eller några vattenposter.

Kommentar: Trafikkontoret har läst att slangar och kabelrännor är farligt för cykeltrafik. Trots det  förstår de inte att kabelrännor är farligt för cykeltrafik, och att det försämrar framkomlighet för både cykeltrafiken och servicefordon. Trafikkontoret skulle aldrig godkänna kabelrännor över Lövstavägen eller annan huvudled för biltrafik.

160613 Detektivarbete att hitta tillståndsgivaren. Mail svar från stadsdelsförvaltningen

Hej!
Om man vill söka tillstånd för evenemang t ex stora gräsytan på ytan vid Råcksta rondellen kontaktar man polisens tillståndsavdelning som sedan kontaktat markupplåtaren på Trafikkontoret. Om du vill ha mer information om hur avtalen är skrivna ska du kontakta Trafikkontoret och den som arbetar med Markupplåtelse.

160612 mail till stadsdelsförvaltningen Hässelby, parkingenjör

Hej!
Jag undrar hur det ligger till med tillstånd för Cirkus och Tivoli på fälet intill Råckstarondellen. Vem ger tillstånd, och hur ser tillståndet ut, vilka krav ställs på hyrestagaren? Vilka regler och lagar finns?
De brukar alltid dra en vattenslang över cykelstråket. Har ni gett tillstånd för det?
För ett år sedan skickade jag in förslag att anlägga el och vatten inne på fältet, om det är tänkt att fältet ska användas av aktörer som behöver el och vatten. Men inget har hänt och jag undrar varför.
Läs här om hela ärendet, varför det är farligt, att cyklande skadas allvarligt när ledningar ligger på cykelbanor.
http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2016/06/tivoli-drar-slangar-over-cykelstrak.htmlMed vänlig hälsning
Jon Jogensjö
Superlokala Cyklandeombud Stockholms län

160609 svar från trafikkontoret

HejTack för din synpunkt den är absolut klok och vi kommer att se över om möjligheten finnsMed vänlig hälsningnnnn

Kommentar: svårt att veta vilken del av förslagen som avses i svaret.

160603 Mail till trafikkontoret

Hej!
För ett år sedan har jag uppmanat staden att bygga vattenpost/el inne på fältet i Råcksta som Stockholms stad hyr ut till arrangemang.
Inget har hänt.
Olika arrangemang drar fortfarande kablar och slangar över det prioriterade cykelstråket. Det är farligt för cyklande och hindrar servicemaskiner.
Stockholms stad har just nu många kampanjer om hur cykling ska prioriteras, men i praktiken är det inte riktigt så.
Läs om ärendet här
http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2016/06/tivoli-drar-slangar-over-cykelstrak.htmlMed vänlig hälsning

Jon Jogensjö
Superlokala Cyklandeombud Stockholms län

160603 replik från Cyklandeombud till Axels tivoli

Hej, tack för svaret.

Det visade sig bara vara tomma ord från er sida tyvärr. 
Ni har bara tillstånd att ta vatten. Ni har inte tillstånd att dra slang över det prioriterade cykelstråket. 
Nu är det ert ansvar om någon skadas här. Jag kommer att polisanmäla detta.

Jon Jogensjö
Superlokala Cyklandeombud Stockholms län

160603 mailsvar från Axels tivoli

Hejsan vad bra att du uppmärksammade detta!
Skall genast åtgärdas! Tack !
Best Regards
Kevin Andreasson
Axels Nöjesfält

160603 Mail till Axels Tivoli

Till mikael@axelstivoli.se kenny@axelstivoli.se kevin@axelstivoli.se
Hej!

Ni måste ta bort slangen över cykelbanan i Råcksta Hässelby omgående.
Nu är det anmält till polisen länskommunikationscentralen, Stockholm vatten och trafikkontoret.
Här ska ledningar dras i luften, det finns standardlösningar för det. 
Läs om ärendet här
Med vänlig hälsning
Jon Jogensjö
Superlokala Cyklandeombud Stockholms län

160603 telefon till Trafik Stockholm

Jag ringer för andra gången till trafik Stockholm, och får ungefär samma svar, ”Vi ska se vad vi kan göra”

160603 telefon till Stockholm vatten

Jag ringer Stockholm vatten igen, eftersom slangen fortfarande är kvar.

Jon Jogensjö Update: Stockholm Vatten AB har bara godkänt vattenposten. Hur tivolit drar slangen är en annan sak. Axels tivoli vill under inga omständigheter ta bort slangen. Trots att de vet om att det är farligt för cyklande. Ping Daniel Helldén

160602 telefon till Stockholm vatten

Jon Jogensjö Ringer Stockholm Vatten jour.
De tar platsuppgift utan knussel, och ska kolla på direkten med arbetsledare om de gett tillstånd.

160602 telefon till trafikkontoret

Jon Jogensjö Ringer Trafikkontoret, vem ger tillstånd för vattenslangar på cykelbanor? 
Trafikkontoret: Stadsdelsförvaltning om det är park, trafikkontoret om det är cykelbana.
Jag: om det är vatten kopplat till brandpost, vem ger tillstånd då?

Trafikkontoret: Då är det Stockholm Vatten AB.

160602 telefon till Trafik Stockholm

Jon Jogensjö Trafik Stockholm: Är du medveten om att du har ringt numret för akuta risker för tredje person?
Jag: Ja. 
Trafik Stockholm: hur tjock är vattenslangen?

Trafik Stockholm: Vi kontaktar entreprenör/ via stadsdelsförvaltningen.
Trafik Stockholm: vilken gatuadress är det?
Jag: cykelbanor har ju ingen gatuadress, men om du tar upp google maps, och kollar bredvid.. osv.

160602 Telefon till polisen LKC

Nytt samtal med polisen LKC. Väntetid ca 30 minuter. Slangen och de farliga osynliga kabelskydden är kvar. Ringer polisen på LKC Länskommunikationscentralen igen. Polisen svarar att om det varit på stora vägen hade de skickat patrull. Alltså bilvägen.
Sen när jag förklarar att det är prioriterat cykelstråk, och att Stockholms stad prioriterar cykeltrafik, då blir polistjänstepersonen sur och svarar ”tack för att du talar om för mig hur jag ska sköta mitt jobb” och lägger på luren.

160601 Telefon till polisen LKC

Väntetid ca 30 minuter. LKC tar uppgifter om platsen, men svarar bara att de har tagit emot uppgifterna. Ingen bekräftelse på att de skickar patrull.