Trafikljus i hela Stockholm behöver anpassas för att ge smartare och effektivare cykeltrafik. Till en låg kostnad kan framkomlighet och regelefterlevnad ökas betydligt för cykeltrafiken.
I facebookgruppen Cykla i Stockholms län dokumenteras många exempel där trafiksignaler och signalanläggningar inte är anpassade för cykeltrafik. Ibland måste den cyklande invänta en bil för att det ska bli grönt ljus att cykla. Även i nyproduktion görs fortfarande fel i trafiksignaler för cykeltrafik.
Hur kan detta åtgärdas?
- Trafikborgarråd Daniel Helldén kan ge trafikkontoret i uppdrag att se över och cykelanpassa stadens samtliga signalanläggningar.
Trafiksignaler för cykeltrafik, Krister Isaksson
Läs mer om signalanläggningar för cykeltrafik
- Trafikstyrning för cykeltrafik i Holland
- Cyklar du mot rött? Krister Isaksson
- Test i Göteborg med detektorer på cykelbana
- I många cykelplaner nämns signalanläggningars utformning
- Teknisk handbok Göteborg om cykeltrafik
- 2004 Stockholms tekniska handbok cykeltrafik
- Transportstyrelsen allmänt om trafiksignaler PDF
- Trafikverket allmänt om trafiksignaler PDF
- 2008 Trafikverket Bättre framkomlighet för cykel/trafiksignaler PDF
- Köpenhamn köper 380 smarta trafikljus som prioriterar cykel och kollektivtrafik
- Lund PDF
- Anpassade trafikljus minskar olyckor SR
Ärendehantering
160611 Mail till trafikborgarråd Daniel Helldén och trafikdirektör Jonas Eliasson
161101 Beslut kommunstyrelse om reinvestering signalanläggningar för 180 miljoner. Länk
Smart trafikstyrning gäller mest kollektivtrafik i Stockholm idag.
läs mer här
Stockholms stad kommunicerar att staden har en av världens bästa trafikstyrning. Här verkar inte cykeltrafik räknas som trafik av Stockholms stad. Ofta får cyklande vänta och trycka på knappen två gånger för att komma igenom en korsning. Det skulle vara otänkbart för biltrafiken.
Första bicycle-DRIP i Nederländerna, s-Hertogenbosch
Bicycledutch |
Några exempel från Cykla i Stockholms län
Observation KI Hägerstensvägen |
Hägerstensvägen och korsningen med Kilabergsvägen. En dåligt cykelanpassad trafiksignal för. Inga korsande fordon och först på andra sidan korsningen ligger ett övergångsställe. Inte konstigt att många cyklar mot rött här. Platsen skulle kunna byggas om så man passera signalen på höger sida och därmed inte omfattas av signalen. Men allra enklast och billigast vore det om vi hade samma möjlighet som i Danmark. Att med tilläggstavla undanta cykeltrafik från signalen. Och cyklister har väjning mot gående på övergångsstället.
Johan Flodeldh Jag cyklar mot rött varje dag då min hemväg från jobbet går via Adolf Fredriks kyrkogata. Trafikljuset där visar bara grönt om det står en bil där, vilket är sällan. Enbart cyklister får alltså aldrig grönt. Så min signal på att det är OK att börja köra, är när gående får grönt (till vänster i bild). Då vet jag att biltrafiken på Sveavägen har röd signal från båda hållen.
https://www.youtube.com/watch?v=73PGzf4b1Wg
Niklas Mylfalk När man kommer Mariebergsgstan till Drottningholmsvägen. Kommer inga bilar måste man cykla mot rött till och med för att komma till cykelöverfarten där man iaf kan trycka på knappen.
Hanna Metsis Tunneln under Roslagsvägen/roslagsbanan i Bergshamra. Den går att få att slå över med lite snits och vana, men man måste veta var man ska åka och gärna rita lite vågmönster för att få det att funka.
Anna Eriksson Samma vid Roslagstullsrondellen…Sluta gillaSvara1för 18 timmar sedan
Anna Erikssonhttps://www.google.se/…/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0…
Överfarten Roslagsvägen och sedan Roslagsvägen igen. Om jag ska vara lite mer exakt.Överfarten Roslagsvägen och sedan Roslagsvägen igen. Om jag ska vara lite mer exakt.
Om man cyklar från ex fridhemsplan och ska svänga mot lilla västerbron, måste man som cyklist uthärda 3 olika, osynkade rödljusknappar för att lagligt kunna svänga vänster!!!
Bilister har 1 (ett) och behöver inte trycka på en enda knapp.
Lika illa är det om man kommer från lilla västerbron o bara ska korsa drottningholmsv. !!
Detta är den i särklass mest irriterande korsning jag vet! Nybyggd också!!
Samma sak när man kommer på Olof Palmes gata och ska ut på Sveavägen.
Niels Gjerløv Den där var också den första jag tänkte på. Helt omöjligt att komma över som cyklist, så jag brukar ta turen ut i rondellen…. 😕😈 · Svara20 tim
Hanna Metsis Om man kommer från nortullshållet så finns det en liten stund mellan faserna för bilarna så man kan köra över (trots rött) på den östra sidan strax efter att man fått grönt på den västra sidan, så det har blivit min rutin.
· Svara116 tim
Uppdateringar
161101 Beslut kommunstyrelsen om reinvesteringar för 180 miljoner i signalanläggningar.
Dokument här, här, här
160612 Mail till trafikroteln och trafikkontoret
Hej Daniel och Jonas.
Lämna ett svar