Vid underhåll av bron över Södertäljevägen placeras byggställning på regionala och primära gång- och cykelstråket, istället för på väg för motortrafik. I villkor ska gång och cykel prioriteras.
Supporta Cyklandeombud via Patreon
När bron över Södertäljevägen ska underhållas behövs byggställning. Den har placerats på det regionala gång- och cykelstråket, vilket inte är i linje med stadens villkor för vägarbete. I stadens villkor ska gång- och cykeltrafik prioriteras. Här har staden istället prioriterat motortrafiken och kollektivtrafiken. Att kollektivtrafiken kommer fram är också viktigt och i linje med stadens framkomlighetsstrategi. Vatten läcker ner på trafikanterna när entreprenören inte klarar att anlägga skydd för vatten. Entreprenören har satt upp en pressening som tak men det fungerar inte. Pressenningen samlar upp vatten i omgångar som sedan när det blir för tungt tippas vattnet över cyklande och gående.
I övrigt är alla hinder rätt utmärkt med X3.
I södergående trafik finns tre filer för motortrafik. Där har en fil för motortrafiken smalnats av, men tre filer kan fortsatt användas.
Fyra filer norrgående motortrafik
Norrgående motortrafik har fyra körfält. Eller egentligen bara tre, eftersom fjärde filen närmast gång- och cykelbanan är mer ett magasin, alltså en yta som bara tillfälligt används innan trafiken måste ut i fil tre. Rimligen borde byggställningen kunna placeras i fil fyra utan att bussar i kollektivtrafik behöver ställas in.
Trafikflöde 08.30 norrgående
Kl 08.30 en onsdag används nästan bara ett körfält för motortrafik av de som kommer på påfarten från Årstabergsvägen. Kanske är det mer trafik tidigare. Men annars finns förutsättningar att inte behöva blockera regionala gång- och cykelstråket.
Skymd sikt för gående och cyklande
Med ett staket kan de gående passera tryggt. Som det ser ut nu leds de gående rakt ut i mötande cykeltrafik.
Läs mer om arbete vid gång- och cykelbanor
- All dokumentation av vägarbeten sedan 2015
- All dokumentation om slussenbygget
- Cyklande är de mest utsatta vid vägarbeten Krister Isaksson
- Vägarbete, därför går det åt helvete. Krister Isaksson
- VTI Anna Niska Vägarbete på cykelvägar
- Trafikverket om brister vid arbete på cykelbanor
Ärendehantering
Länk till position på karta
2407xx Fråga till trafikkontoret
240705 svar från trafikkontoret 2024SC149843
2410xx Anmälan om vattenläckage på gående/cyklande
Uppdateringar
2410xx Anmälan om vattenläckage på gående/cyklande
2407xx Fråga till trafikkontoret 2024SC149843
”Varför tar man inte ett av körfälten i anspråk istället för cykelbanan? Det är väldigt smalt nu och går inte att mötas. Omöjligt om det är gående eller barnvagn. Är det här korrekt utfört?”
240705 svar från trafikkontoret 2024SC149843
”Om vi skulle ta ett körfält från Södertäljevägen skulle det leda till långa köer inte minst under rusningstid. Det skulle leda till att bussarna får förseningar och måste ställa in turer för att de inte hinner vända. Gång- och cykeltrafiken är högt prioriterad av staden, men det är också kollektivtrafiken.”
Lämna ett svar