Besiktning nummer fem av slussenbygget visar att den farligaste passagen inte är åtgärdad. Trots upprepad kontakt med ansvarig. Texten uppdateras löpande. Jan Valeskog (s) svarar: ”Fullt förtroende” för situationen.
Vi prioriterar cykeltrafik säger projektet i ord. I verkligheten är det inte riktigt så. |
länk |
Projektet slussen väljer att inte åtgärda den farligaste passagen, trots många uppmaningar till projektet. Varför vägrar entreprenören att göra rätt? Varför tillåts entreprenören fortsätta göra farliga lösningar för cyklande? Vem beslutar om dessa prioriteringar att cyklande riskerar svåra skador?
Det är fortfarande cyklande som driver kontroll av säkerhet och framkomlighet, trots att entreprenören har betalt för det. Projektet vägrar anställa tillräcklig cykelkompetens trots månader av uppmaningar.
Det verkar vara omöjligt att få någon i Stockholms stad att få rätsida på omledning för cykeltrafik vid slussen, och ännu har ingen politiker svarar hur de tänker styra projektet. Exploateringsnämndens ordförande Jan Valeskog (s) är tydlig med att inte ens vilja höra talas om några systematiska brister. Han har ”fullt förtroende” för situationen, utan att ens ha läst om ärendet.
Exploateringskontoret följer inte TA-planen |
Läs tidigare besiktningar här
Föreställ dig att all biltrafik från Nackahållet bakom ett hörn i en kurva skulle överraskas av mötande trafik, i samma fil. När det gäller cykeltrafik är det en fungerande lösning för exploateringskontoret och entreprenörer med spetskompetens. Det är så exploateringskontoret menar att de prioriterar cykeltrafik. ”Det är vi som vet hur prioriterad cykeltrafik utformas, inte ni som cyklar”, verkar vara exploateringskontorets hållning i media och svar i mail.
Ärendehantering för besiktning nummer fem
160711
Mail till projekt slussen
Mail till exploateringsnämndens ordförande Jan Valeskog
Mail till borgarrådssekreterare Oscar Lavelid
160711 Jan Valeskog svarar i mail, ”fullt förtroende” för dagens situation.
160711 Projektkommunikatör svarar, + inbjudan t direkt dialog
160713 TA-plan skickad, projektet följer inte godkänd TA-plan.
160718 Mail till trafikkontoret att TA-plan inte följs av slussenprojektet SY1607181505JIW
160719 Trafikkontoret bekräftar i mail att exploateringskontoret inte följer TA-plan
Exploateringskontoret har gått vilse i begreppet gågata.
Gågata fungerar som en slags nödutgång för exploateringskontoret och entreprenören. Trots det går de vilse och det blir en enda röra med gågatorna. Gågata börjar, men har inget slut. Gågata gäller bara i en riktning, men i andra riktningen är det cykelbana. Hur är det möjligt att yrkespersoner med spetskompetens tillåts fortsätta leverera så undermåliga lösningar? Trots långvarig kritik från cyklande?
Här vid slussen visar gestaltningen att det är en cykelbana, med tydliga linjer och cykelsymboler i asfalten. Det är svårt att uppfatta skylten om gågata som mest skapar förvirring. istället för att vara tydlig mot trafikanterna, skapar exploateringskontoret förvirring.
Skyltar visar var gågatan börjar, men gågatan fortsätter i evighet. Skylt som visar var gågatan slutar saknas. |
Sweco om gågata/gårdsgata, på uppdrag av Göteborgs stad :
-
Gestaltningen är mycket viktig för att skapa en miljö där människor vill vistas och
där de känner sig trygga. Ett vägmärke, några gupp och en parkbänk är inte
tillräckligt. Helheten måste beaktas.
SLU om cykeltrafik på gågata
Cykeltrafik på själva gågatan leder ofta till konflikter
mellan fotgängare och cyklister. Då det är viktigt att även
cyklister har god tillgänglighet i staden kan ett cykelstråk
placeras på en parallellgata till gågatan. På gågator som är
breda och inte har så många besökare är det dock möjligt
med cykeltrafik då konflikterna med fotgängarna inte blir
så många.
Från Katarinavägen blir det en fars med gågator som börjar och slutar slumpmässigt. Häng med!
Kommunikatören svarar att allmänheten har flyttat på gågataskyltarna. Delvis sant och delvis vilseledande. Det har länge varit skyltat gågata bara från Katarinavägen, och inte från Södermalmstorg, trots de påstådda dagliga kontrollerna från både entreprenör och byggherren.
Exploateringskontoret och entreprenören behöver anställa kunskap om visuell kommunikation, och fastställa en grafisk manual.
Signalen till de cyklande är fortfarande: Cykla hur du vill, anvisningar för cykeltrafik kanske inte stämmer. Fortfarande brister det i kompetens om visuell kommunikation. Det finns handsprejade linjer och symboler och alla möjliga varianter av design på skyltar. Här verkar det saknas en grafisk manual. I ett stort komplext bygge som slussen måste en grafisk manual tas fram i god tid, för att ge trafikanterna en ärlig chans att göra rätt. Det finns kompetens att rekrytera, men projektet kör vidare på hemmasnickrandet.
Visuellt utryck: Lokalt loppis
Vem är avsändare för denna skylt? Det visuella utrycket signalerar ”lokalt loppis” istället för Stockholms mest komplexa vägarbete med stora entreprenörer som har spetskompetens. Det skapar förvirring för trafikanterna.
Är det en privat hänvisning till loppis? |
Visuellt uttryck: Förvirring
Läs mer om vägarbete på cykelbanor
Gångtrafik leds rakt ut i cykelstråket, utan signaler, utan varningar.
Rumble strips döms ut som säkerhetsrisk av cykelforskare på VTI. Exploateringskontoret framhärdar i att rumble strips är bra, trots att de känner till erfarenheterna från VTI.
Rumble strips är designade för biltrafik. |
En stor hänvisning för cykeltrafik skulle underlätta från Katarinavägen
För lågt placerad skylt blockerar 30% av körriktningen, på redan underdimensionerad cykelstråk.
Här finns plats att göra tydlig hänvisning för cykeltrafik. Nu finns bara en mycket liten symbol.
De stora pilarna signalerar att fortsätta vänster runt på vändplanen. |
Djupa hål i cykelbanan lämnas, trots att asfalt lagts ut precis intill.
Uppdateringar
160719 Fortfarande möte i samma fil, men några skyltar som angetts i TA-planen är utplacerade
160719 Mailsvar från trafikkontoret om att TA-plan inte följs
Hej Jon.jag har varit i kontakt Slussenprojektet och de har lovat att åtgärda denna plats så att ta-planen följs.
Med vänlig hälsning nnnn nnnnn
160718 Direktpress skriver om krocktunneln
Läs här
160718 Mail till trafikkontoret, trafikroteln och exploateringsnämnden att TA-planen inte följs.
Hej!
160713 Pollare längs cykelfält slussplan
160713 TA-plan skickas från exploateringskontoret
160712 Begäran att få ta del av TA-plan från trafikkontoret
Jag skulle vilja se TA-planen för en specifik plats i slussenbygget.
Det gäller platsen där cykelstråk från Stadsgårdsleden via Saltsjörampen leds in i tunnel vid slussen, under Skeppsbron.
De båda körriktningarna möts i samma fil på kollisionskurs, utan varningar/signaler i kurva med skymd sikt.
Är denna lösning godkänd av trafikkontoret?
läs hela besiktningen här
http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2016/07/slussen-atgardar-inte-farlig-passage.html
160711
Replik från Cyklandeombud
Hej tack för svar nnnn! Och tack för inbjudan till direkt dialog!
Jon Jogensjö
160711
Svar från projektkommunikatören, samt inbjudan till direkt dialog
Hej Jon! Som du såg att jag skrev på twitter så har någon roat sig med att flytta runt skyltar på gågatan. Jag vet inte om det man önskade att göra det bättre, men det blev väldigt förvirrat. Det ska vara åtgärdat nu. När det gäller gång- och cykeltunneln där det är så trångt, där är det väldigt svårt att göra en förändring. Det är begränsat utrymme, det finns ingen mer yta att ta av. Körfältets yta är i minsta laget, SLs bussar som trafikerar cityterminalen kan bara passera med en viss busstyp, för övriga bussar är det för trångt. Vi kan inte göra det ännu trängre för gående. Pelarna står där de står, det går inte att flytta dem eller göra sikten bättre. Däremot så borde pelarna ha reflexer, jag ska påminna om det. Vi har installerat belysning i tunneln och byggstänglset har ersatts av plywoodskivor som givit gångbanan nästa 50 cm mer utrymme där det var som allra trängst och de gående tvingades ut i cykelbanan. Jag måste bara vädja om att anpassa hastigheten efter omgivningen. Är sikten skymd måste man anpassa sig efter det. Jag cyklar själv varje dag tvärs igenom staden och vet hur det ser ut. Det är inte alltid lätt att vara cyklist, men inte heller att vara gångtrafikant. På Södermalmstorg, där de handsprejade figurerna finns, är det tänkt att arbetsområdet ska ändras. Det är ytterst lite som återstår och då flyttas hela paketet med gång och cykel. När det gäller de loppis-aktiga skyltarna så lovade entreprenören att komplettera avstängningen med skyltar, då vi inte tyckte att det som fanns i TA-planen var tillräckligt. De gjorde däremot inte detta efter den grafiska profil som staden har utan det måste ha gjorts av någon som uppenbarligen har en annan sort s kompetens. Vi sak göra om dem snarast, det ser verkligen skämmigt ut! Gågatsskylten mot Hilton skulle ha varit borta för länge sedan, jag vet inte varför den är kvar. En mängd av de 90 brister som du påpekar är åtgärdade, eller inte felaktiga eller bara helt enkelt saker som förutsättningarna inte ger oss möjlighet att förändra. Vi träffar dig gärna och går igenom dessa punkter en efter en. Vi uppskattar verkligen ditt engagemang, och det vore trevligt om vi kunde omvandla det till något konstruktivt. Vänligen,nnnn nnnn
160711
Replik till Jan Valeskog
Tack för svar.
Jon Jogensjö
160711
Svar från Jan Valeskog, ordförande i exploateringsnämnden
Frågorna hanteras av våra tjänstemän för vilka jag har fullt förtroende. Har du/ni förslag på andra lösningar för olika trafikslag,under den väl kända o besvärliga ombyggnadsperioden av Slussen, så bör du kontakta kommunicera sådana direkt med dem.
Med vänlig hälsning
Jan Valeskog
Kommentar: Jan Valeskog har precis tagit del av information om farliga lösningar där cyklade riskerar att krocka, och de systematiska bristerna i projektet med över 90 dokumenterade avvikelser. Och tagit del av all kommunikation som cyklandeombud haft under flera månader med slussenprojektet. Jans svar är ett ”goddag-yxskaft” svar, där Jan inte ens har läst den information som presenteras. Cykeltrafik verkar inte vara så viktigt för Jan Valeskog, istället visar Jan Valeskog en attityd att förneka brister, exploateringskontoret kan inte göra fel.
160711
Nytt mail till Jan Valeskog och Oscar Lavelid
Jon Jogensjö
Alla kontaktade i ärendet
DN
Lämna ett svar