Utan någon skyltning alls leds cykeltrafiken rakt in i mötande trafik vid Alvik på regionala cykelstråket. Villkor för vägarbete följs inte av Infrakonsult, Road Rental, JVAB samt beställaren Stockholms stad.

”På väg mot Europas cykelhuvudstad” kommunicerar Stockholms stad. I praktiken ser vi att förvaltningarna inte följer de egna styrande dokumenten för trafiksäkerhet för gående och cyklande. Regionala cykelstråket förbi Ulvsundaplan och Alvik ska byggas om till grundläggande standard. Det är efterlängtat och mycket bra. Men trafikomledningen innebär risker för personskador för gående och cyklande när Stockholms stads villkor för vägarbete inte följs av utföraren Infrakonsult, JVAB och Road Rental. Trafikkontoret har beviljat en TA-plan som inte följer de egna styrande dokumenten. Gående är särskilt utsatta.

Cyklande i mötande trafik, möte inte möjligt.

Välkända risker vid Alvikskurvan, olyckor har skett tidigare

”Alvikskurvan” är väl känd, här har olyckor inträffat tidigare genom åren. Att trafikkontoret ändå beviljar en TA-plan där cyklande leds rakt in i mötande trafik är häpnadsväckande.

190611 Olycka Alvikskurvan

Road Rental glömmer flaggvakt

Road rental sköter utmärkningsarbetet och avstängningsmateriel. När en ny omledning etableras 240703 kl 20.00 tvingas cykeltrafiken i riktning mot västerort rakt ut i mötande motortrafik. Ingen flaggvakt finns. För motortrafiken finns däremot en TMA-bil på plats.

240703 TMA för motortrafik. Cykeltrafik tvingas ut i mötande motortrafik.
Cykeltrafik tvingas ut i mötande motortrafik

Även sträckan Ulvsundaplan-Alvik har en borttagen körriktning

240627 En körriktning borttagen utan skyltning.
Otryggt för gående när cykel tvingas ut på gångbanan
Regionalt och primärt gång- och cykelstråk med höga flöden

3 cm kanter risk för personskador, särskilt längsgående kanter

Cykeltrafiken tvingas ut på brunnar som har 2-3cm höga kanter. Särskilt längsgående kanetr är risk för omkullkörning och personskador. Väghållare och utförare har för låg kompetens om trafiksäkerhet för cykeltrafik, eller bara bristande vilja och intresse. Lätt åtgärdat med utspetsning.

Kanter blir risk för personskador, särskilt längsgående kanter.

Går det att följa stadens villkor och styrande dokument?

”Det finns ingen plats” eller ”men hur ska vi göra då” är vanliga argument när vi dokumenterar att stadens villkor inte följs vid vägarbeten. Nästan alltid går det att göra bättre. Ofta är det enkla åtgärder som saknas. Här vid Alvik är det utmanande, det finns inga enkla lösningar. Men att som minsta åtgärd skylta för att cyklande leds ut i mötande trafik är en enkel åtgärd. Inte ens det är gjort av utförarna.

Det skulle också gå att använda omväxlande enkelriktat, den metoden används ofta i motortrafik eller blandad trafik.

Men det bästa skulle vara att ta ett körfält av de fem som motortrafiken har vid kurvan vid måleributiken. Det skulle påverka framkomligheten för motortrafiken, men är samtidigt i linje med styrande dokument att prioritera gång- och cykeltrafik.

En trafikomledning som följer stadens villkor

Hur skyltas det för motortrafik?

På motortrafikens huvudleder ser vi såklart aldrig att trafiken leds in i mötande trafik utan förvarning. I motortrafiken finns på platsen åtgärder för att antalet filer reduceras i en körriktning, men körriktningen finns ändå kvar, med två filer. Här ser vi tydligt hur olika trafikslagen värderas av beställare och utförare.

240708 Motortrafiken har skyltning enligt teknisk handbok
Motortrafik har tydliga anvisningar

Även en minimal avsmalning av mindre väg i Västerort har tydlig skyltning som varnar. Trots att trafiken knappt påverkas alls, båda körriktningar finns kvar.

Motortrafik i Västerort har tydlig skyltning för mindre avsmalning

Läs mer om arbete vid gång- och cykelbanor

Ärendehantering

Ärendenummer
2024SC175134
2024SC175134
240704 #01 kl 04.30 Telefonsamtal till trafikkontoret jour
240704 #02 Telefonsamtal till JVAB arbetsledare
2407 #03 Svar från trafikkontoret
240731 #04 Mail till trafikkontoret 2024SC175134
241001 #05 Påminnelse till trafikkontoret om svar 2024SC175134

Uppdateringar

241001 #05 Påminnelse till trafikkontoret om svar 2024SC175134
Efter två månader har trafikkontoret inte svarat på mail.
”Hej, och tack för allt som görs för trafiken i Stockholm. Vi har ännu inte fått svar i ärendet nedan efter 2 månader. Vi önskar också ta del av TA-planer för arbetets olika etapper. Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län”

240927 JVAB: ”Vi bryr oss inte om TA-planer”
Släpet var parkerat rakt över regionala cykelstråket. Flaggvakt saknades, som skulle kunna vägleda trafiken.

240927 Foto Daniel J
240927 Foto Daniel J

240731 #04 Mail till trafikkontoret 2024SC175134
Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. 
I trafikomledningen vid Alvik leds cyklande rakt ut i mötande trafik, utan förvarning eller skyltning. Gående är mest utsatta, gående saknar också varning att cyklande tvingas ut på gångdelen av gång- och cykelbanan. Och – är det inte förbjudet att cykla över heldraget ocg in på gångbanan?
Det här bryter mot stadens villkor för arbete på väg. Det är inte bra, särskilt som staden är beställare av arbetet. 
När avstängningen etablerades med materiel, saknades flaggvakt vid kranbil, cyklande tvingades då ut i mötande motortrafik med helt skymd sikt. 
Dagarna efter saknades informationsskyltar. Och skylt om vägarbete saknades. 
Vi ringde tidig morgon 240704 och förklarade riskerna för trafikkontoret jour. Ändå finns ännu idag ingen förvarning att cyklande leds ut i mötande trafik, och gående har fortfarande ingen varning 
Senare var det ett 20cm djupt chakt som var risk för personskador. Särskilt som det är så smalt att möte inte är möjligt, och en trhjulig lastcykel måste hålla så nära TA-balken som möjligt. I mörker ökad risk. 
Cyklande tvingas nu ut på brunnar med 2-3cm kant. Ojämnheter är enligt VTI risk för singelolyckor. Särskilt längsgående kanter är risk för cyklande. Lätt åtgärdat med utspetsning. 
I motortrafiken på huvudled ser vi aldrig att trafik leds rakt in i mötande trafik utan varning eller tex omväxlande enkelriktat. Det skulle vara helt otänkbart att det skulle ske på Bergslagsvägen. 
Även en väldigt liten avsmalning på mindre väg har skyltar för avsmalnande, trots att trafiken egentligen inte påverkas alls. 
Vid arbetet i Alvik ser vi också tydlig skyltning för motortrafiken när ett körfält av tre tas bort. Alltså det är inte tal om att en hel körriktning tas bort. 
Varför ser vi så ofta att trafikomledning brister för gång- och cykeltrafik, när styrande dokument ställer krav på det omvända, att gång- och cykel ska prioriteras? VTI belägger att cykeltrafik är mest utsatta vid vägarbeten. Vi har dokumenterat och uppmanat i 10 år, och erbjuder seminarier, ändå ser vi i princip samma brister återkommande. 
Varför klarar inte staden sitt ansvar som väghållare här? Varför görs inte åtgärder trots felanmälan? 
Stockholms stad ska ju bli Europas Cykelhuvudstad, men trafiksäkerheten i tillfälliga trafikomledningar lever inte upp till det. Och stadens egna styrande dokument följs ofta inte. 
Vilka resurser behöver trafikkontoret för att kunna säkerställa att styrande dokument följs vid tillfälliga trafikomledningar? Det behöver vi veta för att lägga fram krav till trafiknämnden och trafikroteln.  Alviksärendet är dokumenterat här via länken nedan https://cyklandeombud.se/…/cykeltrafik-leds-in-i… Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län

240704 #03 Svar från trafikkontoret
Hej, Tack för att du kontaktat oss.
Man arbetar med att göra om cykelbanorna och måste då lägga om kantsten och vägräcke, det medför dessvärre att en del av ytan måste tas i anspråk för att kunna utföra det. 
Jag har varit i kontakt med beställaren av arbetet som även lyfter frågan med entreprenören på platsen för att se över åtgärd men det enklaste är förmodligen det bästa i det här fallet, och de får påskynda arbetet så gott det går för att ytan ska kunna användas till cykelbana igen. Informationsskylt har jag påtalat för dem, med budskapet om smal passage och att möte kan förekomma.
Önskar dig en trevlig dag. Med vänlig hälsning xxx Servicehandläggare Trafikkontoret Verksamhetsstöd, Servicecenter

240704 #02 Telefonsamtal till arbetsledare JVAB
Vi förklarar situationen för arbetsledare på JVAB, och uppmanar att akut sätta ut flaggvakt i varje ände på sträckan, därefter ta fram ny lösning.

240704 #01 Telefon till trafikkontoret jour
Kl 04.30 Vi förklarar situationen för jourmottagaren. (Det tar ca 10 minuter att ange positionen) Vi uppmanar att akut använda flaggvakt i varje ände av arbetet för att undvika personskador. Och därefter ta fram ny lösning.