Här testar jag en gemensam blogg för nätverket cyklandeombud i Stockholms län. Tanken är att cyklande driver ärenden superlokalt, eftersom Stockholms stad inte aktivt kontrollerar cykelstråk och cykelinfrastruktur.
Bli superlokalt cyklandeombud du också.
Vad gör ett superlokalt cyklandeombud?
Superlokala cyklandeombud i StorStockholm samlar och driver ärenden om felaktigheter superlokalt. Inom Stockholm stad finns idag inte organisation för aktiv kontroll och uppföljning av cykelinfra. Välj en lokal cykelsträcka/område att bevaka. Driv /följ upp ärenden, kontakta entreprenörer och diskutera viten/utbildning vid behov. Eftersom det finns så mycket som är eftersatt är enda sättet initialt att dela upp arbetet på så många som möjligt. Om flera vill driva ärenden på samma sträcka/område blir det ännu bättre. Sen kanske vi kan samordna som ombudsgrupp. Superlokala cyklandeombud behöver också samarbeta med andra aktörer som Naturskyddsföreningens cykelgrupp i Stockholms län, Cykelfrämjandet i StorStockholm med flera.
2020-09-14 kl. 14:51
Hej!
Jag har bott 7 år i Köpenhamn och 3 år i Amsterdam. Nu efter 10 år i Sthlm upplever jag en aggressivitet i cykeltrafiken som inte finns de de två nämnda städerna på samma sätt. Skulle det gå att fartbegränsa cyklandet innanför tullarna? /Milcyklande bilägare
2020-09-18 kl. 08:39
Hej och tack för kommentar. Vi tycker i första hand att staden och regionen måste bygga cykelinfrastruktur i grundläggande standard. Idag håller bara 1% av de regionala cykelstråken grundläggande standard när det gäller bredd och separation och annat.
Men vi vet också att efterlevnad av trafikförordningen är en viktig och avgörande fråga i alla trafikslag. När det gäller hastighetsbegränsning i cykeltrafik har vi inte sett några studier alls som behandlar detta. Och således inga studier som visar att det är en lämplig metod för att öka trygghet och säkerhet i trafiken. Vanlig cykelhastighet är mellan 10 och 40 km/t varav de flesta kanske håller mellan 20-30 km/t, alltså ganska långsamt. Jämför med motortrafiken där 30km/t anses väldigt långsamt, den lägsta normalt skyltade hastigheten för motortrafik. Cykeltrafik har i jämförelse mycket lägre fysiskt krockvåld. 35-40km/t är lätt att komma upp i utan att ens trampa, det räcker med medvind och lätt utför. Däremot när cykelbanan är så smal att ett möte mellan två körriktningar inte är möjligt på ett säkert sätt, ja då kan man uppleva att hastigheten är hög. För att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler är kanske 15 km/t lagom på dessa platser. Det finns många sträckor på huvudlederna för cykeltrafik i länet där cykelbanorna är så smala att möte inte är möjligt, som tex Munkbroleden. Däremot på Norr Mälarstrand har cykelbanan grundläggande standard, det finns plats för omkörning tex. Där upplever vi att cykeltrafiken är trygg även i högtrafik.
Men på de 80-99% av cykelbanorna som inte håller grundläggande standard ser vi en del trafikanter som inte håller tillräckliga säkerhetsmarginaler. Att införa en generell hastighetsbegränsning är sannolikt svårt att genomföra på ett bra sätt, därför lägger vi störst engagemang att påverka regionen att bygga grundläggande standard för cykeltrafiken. Vänligen /Jon