Cyklande lever farlig när entreprenören Veidekke bygger vid Värtahamnen på väg mot Lidingö. Här går ett högtrafikerat cykelstråk där kompetens och kontroll brister helt. Ett skräckexempel. Inte ens efter felanmälan klarar Veidekke att göra rätt.
[Texten uppdateras löpande]
160530 Exploateringskontoret: Enligt TA-plan
160516 Veidekke: Standarden på den provisoriska cykelbanan är godtagbar och avstämd med Stockholms stad, säger kommunikationschef Åsa Edman.
Senaste nytt 160429: Trafikkontoret skickar vidare till exploateringskontoret. ”…utanför Stockholms stads ansvarsområde…”
Karin Arwén Oldgren tipsade om hopplös omledning i gruppen Cykla i Stockholms län. Superlokala Cyklandeombud åkte ut och gjorde en besiktning. Entreprenören saknar både intresse och kompetens för att arbeta på cykelväg, och Stockholms stad saknar kontroll. Signalen till cyklande i Stockholm är ”Cykling är inte viktigt, vi struntar i hur vägarbeten utförs på stora cykelstråk”. Tvärt emot stadens egna styrande dokument. I princip alla vägarbeten i Stockholms stad är urusla.
– Bristerna har funnits under hela vintern, säger Karin Arwén Oldgren. I stort sett ingen skyltning och nästan ingen belysning. Så har det varit i månader. Jag cyklar en omväg varje dag för att slippa.
Följ med på en cykeltur som visar hur illa vägarbeten utförs på cykelbanor i Stockholms län.
En asfaltbulle är en effektiv blockering för många cyklande |
reflex saknas på staket rakt fram |
Inga reflexer eller pilar |
Ärendehantering
Ärendenummer KC-1964777
Ärendenummer KC1999472
160406 Mail till trafikkontoret och entreprenören Veidekke
160406 Veidekke svarar på twitter
160429 Trafikkontoret skickar vidare till exploateringskontoret
160516 Mitti publicerar text om ärendet Läs här
160530 Exploateringskontoret svarar i mail
Varför är det avgörande att vägarbeten utförs rätt för cyklande?
- För att klara effektiva vardagstransporter i Stockholms län och stad inom rimlig och överskådlig tid, måste vägarbeten vara säkra och framkomliga för cyklande.
- För att minska skador för cyklande måste vägarbeten utföras rätt.
- Cyklande är de mest utsatta vid vägarbeten Krister Isaksson
- Vägarbete, därför går det åt helvete. Krister Isaksson
- VTI Anna Niska Vägarbete på cykelvägar
I princip alla vägarbeten på cykelbanor i Stockholm är farliga och misslyckade
- Läs Cyklandeombuds stora unika kartläggning här
Uppdateringar
160530 Exploateringskontorets projektledare svarar
Hej !
Den tillfälliga gång- och cykelvägen är utförd i enlighet med av Trafikkontoret godkända trafikanordningsplaner.De brister i form av rullgrus, bristfällig skyltning m.m som har kommit till vår kännedom är åtgärdade.
MvhBosse Persson
Standarden på den provisoriska cykelbanan är godtagbar och avstämd med Stockholms stad, säger företaget kommunikationschef Åsa Edman.
160429 Svar från trafikkontoret
”Det ärende du har beskrivit är utanför Stockholms stads ansvarsområde. Vi skickar det vidare till Exploateringskontoret som är ansvarig. Var god vänd dig dit om du har frågor om ditt ärende.”
Foto/observation Karin Arwén Oldgren |
160412 Svar från trafikkontoret, trafikingenjör
KC-1964777. Tack för dina synpunkter. Hade genomgång och tillsyn av cykelbanan tillsammans med entreprenören idag. Många av dina synpunkter har de redan åtgärdat efter din kontakt med dem, och de kommer åtgärda ytterligare ett par mindre som jag hade.
160408 Veidekke har påbörjat förbättringar, men fortfarande finns farliga brister. uppdaterande bilder från Karin Armén Oldgren.
Pil på staketet, bra, men här ska hela staketets bredd ha reflex
Farliga spåret igenfyllt, och sergeanter vid staketets start, bra. Fortfarande ett lapptäcke med asfaltkakor, farligt för cyklande med längsgående asfaltskarvar.
Aningen bättre, lite färre betongklumpar i cykelbanan, men det står fortfarande i cykelbanan.
Lämna ett svar