Parkeringsbolagen säger sig inte längre vänta med att lappa bilar i cykelfälten, Men om föraren finns kvar vid bilen, då kan föraren åka iväg utan böter. Det är fortfarande långt kvar till en lösning med bilar som blockerar cykelfält. Trafikkontoret och politiken verkar fortfarande inte vilja lösa problemet på riktigt.
Stockholm har avtal med tre bevakande parkeringsbolag: EuroPark (väst), AVARN (söder) och Nokas (norr). De båda första, som Cyklandeombud talat med, har uttalat att de numera arbetar efter avtalet med trafikkontoret. Tidigare har man felaktigt väntat upp till 8-10 minuter innan boten satts på vindrutan för alla fordon, men det arbetssättet gäller bara bilar som lastar/lossar från dubbelparkering när fordonet står i körfält och har p-platser på insidan, enligt avtalet med trafikkontoret.
Det som återstår är att skriva om trafikkontorets avtal vad gäller förare som finns kvar vid bilen eller sitter i bilen. Parkeringsvakterna försöker fortfarande prata dessa bilister till rätta, enligt avtalet. Tanken är god, trafikanten i bil ska själv köra iväg och förhoppningsvis inte ställa sig fel igen efter tillsägelsen. Att sätta en p-bot på vindrutan skulle därmed vara kontraproduktivt, eftersom föraren då skulle kunna stå kvar i ett dygn innan nästa bot kan utfärdas, menar parkeringsbolagen och trafikkontoret.
Maken till flathet får man leta efter. Bärgning av fordon som blockerar cykelfält borde följa på bot oavsett om någon sitter i eller inte. Det väsentliga, det som ska beivras, är ATT bilen stannats och parkerats i cykelfältet med stoppförbud. Det är den delen i avtalet som trafikkontoret måste skriva om för att få parkeringsbolagen att bli effektiva. Det är uppenbart att många trafikanter i bil, hittills inte har lyssnat med något öra på parkeringsvakterna.
Läs mer om blockerade cykelfält
- Stockholms stad måste börja bötfälla och sluta prata, krav från Cyklandeombud.
- Cyklandeombud påverkar i DN läs här
- Uppföljning i DN ”Sluta snacka, börja bötfäll” läs här
- Bevakningsföretaget Avarn Security
- OCT transporter blockerar cykelfält
- Postnord blockerar cykelfält
- SL blockerar regionalt cykelstråk Spångavägen
- Schenker blockerar cykelstråk S:t Eriksbron
- Keolis blockerar cykelstråk Slussen
- Nära masskrock när cyklande tvingas ut i tung trafik Securitas, mot Skanstullsbron
- Best transport blockerar cykelbana Enskede
Cyklandeombud mailade därför TK 29 juni 2016 att de bör ändra avtalet vad gäller bilförare som parkerar i cykelfält, men som finns kvar vid bilen.
Mailet skickades även till trafikkontorets trafikdirektör Jonas Eliasson och trafikborgarrådet Daniel Helldén (mp). Det är de som har yttersta ansvaret för avtalets formuleringar. De är de som måste ändra avtalet, för att inte svika cykeltrafiken, och stadens mål att bli en ledande cykelstad. Idag är det fortsatt en liten minoritet trafikanter i motortrafiken som får härja fritt i stadens cykelfält – på zycykeltrafikens bekostnad vad gäller säkerhet och framkomlighet. Vi får se vad det mailet ger för svar.
Arga förare som hotar p-vakterna, en het potatis som skickas vidare till cyklande trafikanter.
Vid samtal med en arbetsledare på EuroPark kom vi in på varför de inte lappar bilister som sitter kvar i bilen. De har ju de facto både stannat och parkerat där det råder stoppförbud.
– Det skulle bli ett väldans liv på bilisterna om vi lappar alla som parkerar i cykelfälten säger arbetsledaren. Vi måste tänka på vår personals säkerhet.
Jag kommer att tänka på trafikanterna i bil vid Slussen i våras, hur en enda polis fick kämpa mot alla förare i bil som körde söderut mot Södermalm istället för att ta Munkbroleden. När den ensamme polismannen gav en bot till någon bilist passade övriga på att passera bakom polisens rygg.
– Vi delar bilden att det är kaos. Att stå på Skeppsbron och stoppa bilister är som att fiska i ett akvarium. Det är ett evighetsgöra tyvärr, sade polismannen i en artikel i Södermalmsnytt. Flaggvakterna har både bespottats och fått höra mycket fula ord från trafikanter, bara för att de sköter sitt jobb. Bara gående och cyklande trafikanter har tydligen sagt uppmuntrande ord till dem. Det är denna mycket arga grupp trafikanter i motorfordon som cyklande har att runda eller säga till. Alltså samma grupp som vare sig polisen eller p-vakterna vågar utmana med böter.
Det är arbetsgivarens ansvar att organisera arbetet så att parkeringsvakten inte behöver känna sig hotat under arbetstid. Det går att låta flera parkeringsvakter arbeta i team, och vid behov förstärka med väktare med annan uniform tex ordningsvakt.
Lite drygt 10% har skoter-vakterna längs bussarnas stomnät bötfällt under maj 2016, enligt trafikkontoret. I praktiken betyder det att Tk i princip ställer sig bakom biltrafikens rätt att stå i cykelfält med stoppförbud, att biltrafik prioriteras framför cykeltrafikens säkerhet och framkomlighet. Det är verkligen hög tid att börja ta tillbaka stadens gator och cykelfält. Att lägga över ansvaret på cyklande som idag, att cyklande ska ta konflikterna med alla felparkerare, det rimmar illa med stadens mål att bli en ledande cykelstad.
Anmälan – bil i cykelfält
Ni som vill anmäla fordon i cykelfält ringer Trafik Sthlm: 08-651 00 00. De skickar sedan omedelbart anmälan vidare till något av de tre p-bolagen: EuroPark, AVARN eller Nokas, beroende på var fordonet står. Eller använd Stadens ”Tyck till-app”.
Mailtrafik, senaste överst.
160622 replik från Cyklandeombud
160622 Svar från Avarn security
Från: Ugur Karci <Skickat: den 22 juni 2016 13:14Till: Björn BillungÄmne: SV: Avtalet mellan Tk och AVARN ang. stadens Cykelfält…
Hej Björn,som svar på dina frågor, vi arbetar enligt det avtal och instruktioner vi har med Stockholm Stad Trafikkontoret.Jag hänvisar dig därför vidare till det svar du har fått från Jarina Edlund på trafikkontoret.Med vänliga hälsningarUgur KarciDistriktschef Parkering—AVARN Security Virkesvägen 26120 30 Stockholm
160621 replik från Cyklandeombud
Skickat: den 21 juni 2016 20:12
Till: Ugur Karci
Ämne: Re: Avtalet mellan Tk och AVARN ang. stadens Cykelfält…
160621 Svar från Avarn
Hej Björn,Tack för samtalet och för din input. Jag kommer ta det vi diskuterade vidare internt till mina gruppledare för att fortsätta arbetet mot parkeringen på cykelbanor i Hammarby Sjöstad.Tveka inte att höra av dig om du har frågor.Med vänliga hälsningarUgur KarciDistriktschef Parkering—AVARN SecurityVirkesvägen 26120 30 Stockholm
160621 Mail till Avarns VD Erik Wennerholm
- Hur ser du som Vd på Avtalet angående bevakningen av Stadens cykelfält(se bifogat: mitt mail till Tk-juristen och svaret)?
- Era gruppchefer har gång på gång förklarat att: Ingen kan tvinga p-vakter att lappa! Men, är det inte ert jobb att lappa bilar i cykelfält? Staden har väl köpt in tjänsten från AVARN just för att ni SKA lappa?
- Varför väljer ni, tvärt emot Avtalet, att inte lappa direkt (i Avtalet står: Väntetiden är den tid det tar att skriva ut boten)?
- Varför väljer ni att ”prata” med lata bilister – istället för att, som trafikborgarrådet Hellde´n redan gått ut med offentligt, prioritera cyklisters säkerhet och framkomlighet? Scooter-vakten på bilden väntade säkert 10 minuter – då kom bilisten och åkte iväg! Jag har sett liknande tidigare.
- Om era p-vakter hade cyklar som arbetsredskap skulle ni bli tio ggr effektivare och de skulle omedelbart förstå vikten av fria cykelfält! Är du för tanken att p-vakter cyklar eller åker scooter längs cykelfälten?
- AVARN verkar inte kunna skilja på dubbelparkering i cykelfält med stoppförbud och dubbelparkering i körfält (där det är tillåtet att lasta/lossa). Har era p-vakter fått den utbildning de behöver? Bil i cykelfält = lappa omedelbart!!! Det är vid dubbelparkering i körfält, där det finns parkeringsrutor på insidan, som ni ska vänta 6-8 minuter innan ni ska sätta boten på bilrutan, enligt Avtalet.
- Förutom att ni på Tk:s begäran gjorde en punktinsats i Sjöstan i vintras – har Tk hört av sig angående att ni inte följer Avtalet?
- Efter 16.00 är det nästan omöjligt att få tag på p-vakter – det är då bilisterna är som hetast på att ställa sig i cykelfälten! Varför ÖKAR ni inte bevakningen efter 16.00, gärna med cyklande p-vakter?
Lämna ett svar