Entreprenören tillåts fortsätta göra farliga omledningar för cyklande vid slussen. De cyklande driver kontroll och säkerhet vid slussenbygget. Expoateringskontoret vill inte kommentera, det är hemligt, en ”intern fråga”.
Cykeldäck fastnar i spår, risk för svåra skador för cyklande. Stadsgårdsleden.
Trots felanmälningar vägrar entreprenören åtgärda där cyklande riskerar krocka med gående.
Trots felanmälning finns hinder kvar på cykelstråket.
Jättenära krock tre gånger på fem minuter. Ett farligt utformat övergångsställe på cykelstråket. Varje dag finns sannolik risk för 288 nästan-krock-incidenter, räknat på åtta timmar.
Staket blockerar underdimensionerat cykelstråk, risk för kollision och personskador på Munkbroleden.
Hur svänger cyklande vänster här, från Hornsgatan till Munkbroleden? Hänvisning saknas.
Vägskylt blockerar cykelbanan korsningen Hornsgatan Götgatan. Cyklande tvingas ut bland bussar med risk för svåra skador.
Vägskylt blockerar underdimensionerad cykelbana. Den har varit uppe många många gånger tidigare till diskussion, ändå står den kvar.
Var ska cyklande ta vägen här? En farlig lösning för cyklande, med risk att bli påkörd av tunga bussar. Cyklande leds rakt in i avstigande vis busshållplatsen.
Stockholms mest trafikerade cykelstråk leds rakt in i avstigande vid busshållplatsen |
Efter att de cyklande hänvisats rakt in i avstigande från busstrafik kommer en låg järnbarriär mitt i cykelbanan.
Slussenprojektet förstår fortfarande inte vad som är problemet med cykelbana på trottoar vid Slussenplan. Ingen cyklar där ändå. Felanmält men utan åtgärd.
”Vi prioriterar cykel och gångtrafik” |
Hänvisning saknas för trafik mot Katarinavägen.
Läs mer om brister vid vägarbeten i Stockholm
- Hela kartläggningen om brister i slussenbygget från dag ett.
- Stockholms stad är urusel på vägarbeten vid cykelbanor, läs unik stor kartläggning
- Cyklande är de mest utsatta vid vägarbeten Krister Isaksson
- Vägarbete, därför går det åt helvete. Krister Isaksson
- VTI Anna Niska Vägarbete på cykelvägar
Fler brister
Trångt i onödan för cyklande från Katarinavägen. Entreprenören saknar grundläggande kunskap om stadens styrande dokument att prioritera cykeltrafik.
Även här finns gott om plats att ge cykeltrafik framkomlighet. Istället krymper entreprenören framkomligheten för cykeltrafik.
I tunneln under slussen där cykelstråket är dubbelriktat, står en blockerande skylt.
Det finns gott om plats att varna längre fram med skyltar som inte blockerar något trafikslag.
Stolpe mitt i cykelbanan riskerar tvinga ut cyklande i mötande trafik.
Entreprenören slarvar och ställer en järnstolpe mitt i det underdimensionerade cykelstråket. Ingen skadereducerande dämpning finns på stolpen. Dessutom behöver cyklande luta sig in i kurvan här, mot den farliga stolpen.
Sergeanter blockerar där varje decimeter är viktig.
Betongfundament blockerar 30% av körriktning, enkelt att istället göra rätt.
Varje decimeter är viktig här, eftersom ytan är underdimensionerad för trafikbelastningen. Entreprenören väljer att blockera körriktningen med 30%, trots att det är lätt att göra rätt.
Staket börjar utan reflex. Lätt att göra rätt med en smal, mjuk reflex.
Lätt göra rätt: reflexer på staket i kurva
Höga räfflor blockerar yrkesmässig trafik med lastcykel.
De hänsynslösa farliga trafikanterna som inte anpassar hastigheten stoppas ändå inte. Räfflor är utvecklade för biltrafik, där fungerar det. För cyklande är underlaget ändå ojämnt och hoppigt för det mesta. Det blir liksom ingen skillnad. Entreprenören som planerat detta förstår inte cykeltrafik, därför har de valt en lösning som är vanlig i biltrafik. Här behövs en annan lösning. Tex blinkande lampor och skyltar om att sakta ner för övergångsställe. Styrt av sensorer som känner av gående som ska över. Eller med tryckknapp för gående som vill över, som då startar blinkande ljus.
Trafikljus glöms bort för cyklande, livsfarligt för cyklande.
Observation från cyklande 160418
De har under helgen täckt över trafikljusen för trafik som kör i riktning mot Götgatan/Hornsgatan samtidigt så finns grönt ljus för cyklister kvar – vilket leder till att när cyklisterna får grönt och svänger vänster över körfältet så fortsätter bilarna att köra rakt fram. Hade en riktigt obehaglig upplevelse med min 6-åring imorse. Har anmält till trafikkontoret. De borde väl ta bort ljusen för cyklar också, så att det inte blir missförstånd?
Allt är inte nattsvart, men att entreprenören tillåts att fortsätta utan cykelkompetens, och att kontroll och säkerhetsarbete läggs på de cyklande är häpnadsväckande.
Vissa delar av omledningen rättas till efter att cyklande besiktigar driver ärendet. Vissa brister rättas aldrig till, trots veckor av felanmälningar. Det häpnadsväckande är att Stockholms stad inte förstår att entreprenören ska klara detta själva, det har faktiskt betalt för att klara detta. Istället är det fortsatt de cyklande själva som utan arvode sköter kontroll och driver på entreprenören för att cykling ska vara säker och attraktiv förbi slussen.
Lämna ett svar