Vid underhåll av Essingeledens broar över Södertäljevägen placeras byggställning på regionala och primära gång- och cykelstråket. Skymd sikt innebär risk för personskador. Trafikkontoret har haft inspektörer på platsen, trots det följer inte utföraren stadens villkor.
Supporta Cyklandeombud via Patreon
[Texten uppdateras]
Blockering av gång- och cykelbana finns inte med i TA-planen
När bron över Södertäljevägen ska underhållas behövs byggställning. Den har placerats på det regionala gång- och cykelstråket, vilket inte är i linje med stadens villkor för vägarbete, och finns inte med alls i TA-planen 240904. Cykeltrafik på västra sidan tvingas ut på gångbanan. Det är dessutom skymd sikt, vilket är otryggt och risk för personskador. Gående är mest utsatta. I stadens villkor ska gång- och cykeltrafik prioriteras. Här har entreprenören istället prioriterat motortrafiken. Att kollektivtrafiken kommer fram är också viktigt och i linje med stadens framkomlighetsstrategi, men vi ser i flödesdokumentation att kollektivtrafik inte skulle påverkas om ett körfält skulle användas för byggställnig.
Vatten läcker ner på trafikanterna när det saknas tillräckligt skydd för vatten. Entreprenören har satt upp en pressening som tak men det fungerar inte riktigt. Pressenningen samlar upp vatten i omgångar, och sedan när det blir för tungt tippas vattnet över cyklande och gående.
I övrigt är i stort sett alla hinder rätt utmärkt med X3.
Trafikkontoret har haft inspektörer på platsen 240903, trots det är det fortfarande skymd sikt och risk för personskador 241104. Är det utföraren som struntar i trafikkontorets krav?
I södergående trafik finns tre filer för motortrafik. Där har en fil för motortrafiken smalnats av, men tre filer kan fortsatt användas.
Fyra filer norrgående motortrafik
Norrgående motortrafik har fyra körfält. Eller egentligen bara tre, eftersom fjärde filen närmast gång- och cykelbanan är mer ett magasin, alltså en yta som bara tillfälligt används innan trafiken måste ut i fil tre. Rimligen borde byggställningen kunna placeras i fil fyra utan att bussar i kollektivtrafik behöver ställas in.
Trafikflöde 08.30 norrgående
Kl 08.30 en onsdag används nästan bara ett körfält för motortrafik av de som kommer på påfarten från Årstabergsvägen. Kanske är det mer trafik tidigare. Men annars finns förutsättningar att inte behöva blockera regionala gång- och cykelstråket.
Skymd sikt för gående och cyklande
Med ett staket kan de gående passera tryggt. Som det ser ut nu leds de gående rakt ut i mötande cykeltrafik.
Läs mer om arbete vid gång- och cykelbanor
- All dokumentation av vägarbeten sedan 2015
- All dokumentation om slussenbygget
- Cyklande är de mest utsatta vid vägarbeten Krister Isaksson
- Vägarbete, därför går det åt helvete. Krister Isaksson
- VTI Anna Niska Vägarbete på cykelvägar
- Trafikverket om brister vid arbete på cykelbanor
Ärendehantering
Beställare: Trafikverket region Stockholm
TA-plan: Vägjobb i Sverige
Entreprenör: W-Tech entreprenad AB
Väghållare: Stockholms stad
Arbete: Reparationer av Essingeledens broar trafikplats Nyboda
Länk till position på karta
2407xx Fråga till trafikkontoret 2024SC149843
240705 svar från trafikkontoret 2024SC149843
240902 Trafikant HG mailar trafikkontoret om TA-plan 2024SC205380
240904 Svar från TK med TA-planer
240903 Inspektörer från TK på plats
2410xx Anmälan om vattenläckage på gående/cyklande
241026 Mail till trafikkontoret
241030 Svar från Trafikkontoret
241105 Uppföljande mail till trafikkontoret
Uppdateringar
241105 Uppföljande mail till trafikkontoret
Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Nu har vi tittat på de uppdaterade TA-planerna datum 240911, det ser ut som att det fortfarande saknas detaljer för gång- och cykelbanorna. Alltså att TA-planen från Vägjobb inte redovisar att gångbana blockeras, att gående tvingas ut i cykeltrafiken på västra sidan, samt att på östra sidan tvingas de cyklande ut i gångtrafiken. Det innebär konfliktpunkter, otrygghet och risk för personskador. Vilket inte är i linje med stadens villkor för arbete på väg. (med reservation för att vi tittat fel)
Vad vi kan se 241104 har inga förbättringar gjorts av W-Tech på våra tidigare inskickade förslag och brister som inte följer villkor. Får utföraren ett krav på förändring från TK, eller är det bara ett förslag där utföraren fritt kan välja om de vill åtgärda? Som vi uppfattar ärendet, har utföraren placerat byggställningar på regionala gång- och cykelstråket utan tillstånd, stämmer det? Hela ärendet dokumenterar vi här nedan via länken https://cyklandeombud.se/vagarbete/motortrafik-prioriteras-nar-byggstallning-placeras-liljeholmen/
Vi har gjort ytterligare dokumentationer av trafikflöden i motortrafik i de två östra körfälten, under rusningstrafik morgon och kväll. Det är i princip bara ett körfält av två som används. Alltså kan körfältet närmast G/C användas antingen för byggställning eller cykeltrafik.
Bild västra sidan, cyklande gör undanmanöver för gående
Bild östra sidan. Cyklande gör undanmanöver för gående
Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län
241030 Svar från Trafikkontoret
Hej, Här kommer önskade TA-planer för etableringen under Essingebron. Arbetet förväntas pågå tom 31/12-24, men som alltid har slutdatumet ingen garanti. Tack för era synpunkter och tiden ni lägger ner för stadens alla cyklister. Vi tar vidare föreslagna förbättringar med entreprenören och ser över möjligheten att genomföra dem.
Vänliga hälsningar xxx Trafikkontoret Tillstånd, Söder
241026 Mail till trafikkontoret
Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Vi har dokumenterat några utmaningar vid vägarbeten över gång- och cykelbanan Södertäljevägen/Essingeleden vid Liljeholmen. Här nedan via länken finns bilder och kartposition
https://cyklandeombud.se/vagarbete/motortrafik-prioriteras-nar-byggstallning-placeras-liljeholmen/
Positivt är att utföraren märkt ut hinder bra med X3.
Nu är ju redan all byggställning på plats sedan länge, och det är orimligt att bygga om detta. Men det ser ut som att man kunde ha placerat byggställning på högra körfältet norrgående för motortrafik, istället för att placera byggställning den på norrgående gång- och cykelbanan. Vi håller självklart med om att det är viktigt att kollektivtrafiken har full framkomlighet, men vid en observation kl 08.30 användes ändå i princip bara ett körfält. Och eftersom de två körfälten går ihop, blir det lite som att ett körfält är ett magasin. Kanske är norrgående trafiken mer intensiv tidigare på morgonen.
En möjlig variant för norrgående skulle kunna vara att högra körfältet för motortrafik används som cykelfält (med tungavstängning mot motortrafiken) och gående får hela ytan på ordinarie G/C. Hur länge kommer arbetet pågå?
En detalj som kan gå att justera: På andra sidan, alltså i södergående riktning, har gående och cyklande delvis skymd sikt av byggskivor som täcker byggställningen. Och de gående leds ut rakt i mötande cykeltrafik. Det skulle kunna lösas med en kortare separering av gång- och cykeltrafik med staket och tillfälligt målade vägmarkeringar. Vi önskar ta del av TA-planen för arbetet.
Med vänliga hälsningar
Cyklandeombud Stockholms län
2410xx Anmälan om vattenläckage på gående/cyklande
240911 Trafikkontoret beviljar uppdaterad TA-plan
men även den saknar detaljer för gång- och cykelbanor
240904 Trafikkontoret svarar
”Igår hade vi inspektörer på platsen som dokumenterade etableringen. Nästa steg är att se över eventuella viten på de delar som inte stämmer överens med TA-planen. Förhoppningsvis skärper bygget till sig efter detta och blir noggrannare att följa de planer trafikkontoret godkänt. Hör av dig om du har ytterligare tillägg eller frågor. Ha en fortsatt fin dag. Vänliga hälsningar xxx Trafikingenjör”
240902 Uppföljande fråga från trafikant HG till trafikkontoret 2024SC205380
”De avspärrningarna jag skickade bild på är inte med alls i ritningarna. TA-plan SV68758.4 (händelse 299507) berör samma område, men de avspärrningar och den skyltningen som finns på gång- och cykelbanorna på platsen är inte med på TA-planen. Se bifogad bild med inritade områden. På östra sidan t ex så är gång- och cykelbanan hälften så bred som innan, och den är nu gemensam istället för separerad. Har entreprenören tillstånd att spärra av på det sättet de gjort? Med vänlig hälsning xxx”
240902 Trafikkontoret skickar TA-planer,
240902 Trafikant mailar trafiken.nu begär ut TA-plan 2024SC205380
Hej! Någon typ av arbete pågår sedan juni vid Essingeledenbroarna vid korsningen mellan Södertäljevägen och Årstabergsvägen. Gång- och cykelbanorna på både östra och västra sidan av Södertäljevägen är delvis avspärrade pga arbetet. Jag hittar ingen TA-plan som beskriver hur avspärrningarna och skyltningen ska se ut vid Södertäljevägen. Det finns dock en TA-plan för arbete vid Årstabergsvägen (SV 68758:1, händelsenummer 299507) som gissningsvis berör samma arbete. Skulle ni kunna dela TA-planen för arbetet på gång- och cykelbanorna längs Södertäljevägen? Med vänlig hälsning xxx
240711 Byggställning byggs på västra sidan
Redan här är hela gångbanan blockerad, vilket tvingar ut gångtrafikl på cykelbanan. Delar av cykelbanan är blockerad. X3 placerade rätt, men hela breden på avstängande staket ska ha X2 markeringsskärm.
240705 svar från trafikkontoret 2024SC149843
”Om vi skulle ta ett körfält från Södertäljevägen skulle det leda till långa köer inte minst under rusningstid. Det skulle leda till att bussarna får förseningar och måste ställa in turer för att de inte hinner vända. Gång- och cykeltrafiken är högt prioriterad av staden, men det är också kollektivtrafiken.”
2407xx Trafikant Fråga till trafikkontoret 2024SC149843
”Varför tar man inte ett av körfälten i anspråk istället för cykelbanan? Det är väldigt smalt nu och går inte att mötas. Omöjligt om det är gående eller barnvagn. Är det här korrekt utfört?”
2024-10-30 kl. 09:31
Hej!
Jag begärde ut TA-plan för dessa hinder på gång- och cykelbanan 2024-09-02, ärende 2024SC205380, men det visade sig då att godkänd TA-plan ej beskrev någon påverkan på gång- och cykelbanan alls. Trafikkontoret skulle ”se över eventuella viten”.
2024-10-30 kl. 21:53
Tack för den infon, det var ju intressant! Skrev du också någon form av felanmälan samtidigt? I så fall intresant att ta del av det + svar i sin helhet. cykla@cyklandeombud.se
2024-11-01 kl. 15:44
Mail skickat!