Det regionala cykelstråket intill Gudöbroleden i Haninge blockerades helt av Svevia när de sanerade diesel efter en vält lastbil. Borde inte oskyddade trafikanters säkerhet prioriteras före dieselutsläpp?
Foto/observation Hans A |
[texten uppdateras]
En förare i lastbil körde in sitt fordon i en bro, och landade så småningom i diket vid Gudöbroleden i Haninge, enligt uppgifter från Trafikverket. Därefter beställdes sanering av diesel via Svevia. Svevia valde att blockera hela det regionala cykelstråket. Ingen omledning gjordes, inga varningsskyltar, ingen flaggvakt. Svevias personal på plats pratar om att bära cykeln förbi, att cykeln har styre att svänga med osv när frågan om säkerhet och omledning ställs.
Hade Svevia valt samma lösning om de använt hela vägen för motortrafik som upplag för jordmassor, ingen omledning, inga skyltar? Skulle motortrafiken då hänvisas till att köra bil i diket förbi platsen? Hur skulle bussar och tung trafik komma förbi, de skulle sannolikt inte kunnat köra i diket bredvid vägen.
Regionalt cykelstråk |
Trafikverket vill inte kräva vite av Svevia
Trafikverket svarar att arbetet var akut, det fanns inte tid för omledning.
Länk till trafikverkets FB-sida |
Hur lång tid fanns att beställa TMA-fordon eller annan nödvändig utrustning för trafiksäkerhet?
När olyckan rapporterades hade TMA-fordon kunnat beställas omgående av trafikstyrningen på trafikverket eller annan relevant personal. Avstängningsmaterial kan budas med kort varsel från flera företag som hyr ut material för avstängning. Aluminiumgolv kanske också finns i lager på företag för uthyrning. Jordmassorna hade kunnat placeras så det fanns tillräcklig bredd för rollator och lastcyklar att passera. Flaggvakt på båda sidor hade kunnat beställts på kort varsel. Det finns många lösningar som är bättre än den lösning Svevia valde. Här finns ett utbildningsbehov hos Svevia, och kanske hos trafikstyrning på trafikverket.
Svevia om att de är specialister på trafikomledning |
Är säkerheten för cyklande mindre värd än ett dieselutsläpp?
Det är givetvis mycket viktigt att kemikalieutsläpp kan hindras, reduceras och saneras. Men måste människors säkerhet äventyras då? Att invänta en säker omledning kanske fördröjer saneringen av diesel, och innebär att mer jord behöver grävas upp. Men om det handlar om att inte utsätta trafikanter för allvarliga skador, kanske invalidiserande skador, då måste säkerheten för trafikanter gå före. Kanske var problemet att TMA-fordon och omledning inte beställdes i tid. En viss tid upptogs först av räddningsarbete av lastbilen, och bärgning. Då fanns polis på plats.
Finns styrande dokument på trafikverket som styrker att sanera dieselutsläpp prioriteras före trafikanters säkerhet?
- Här har Trafikverket en egen studie om risker för särskilt oskyddade trafikanter vid vägarbeten
Läs mer om trafikverket och tillfälliga omledningar
- Trafikverket leder cykeltrafik utför trapp Barkarby
- Trafikverket blockerar cyklande vid Essingeleden
- Staket rakt över cykelbana utan reflexer Vinsta
Läs mer om arbeten på cykelbanor
- Stockholms stad är urusel på omledning vid vägarbete, läs hela unika kartläggningen
- Cyklande är de mest utsatta vid vägarbeten Krister Isaksson
- Vägarbeten – därför går det åt helvete. Krister Isaksson
- VTI Anna Niska Vägarbete på cykelvägar
Ärendehantering
170428 Frågor till Trafikverket på deras Facebooksida
170429 Frågor till Svevia på deras facebooksida
170502 Trafikverket svarar
Uppdateringar
170502 Svar från trafikverket
170429 Cyklandeombud frågar Svevia
170428 Ytterligare fråga från Cyklandeombud
170428 Trafikverket svarar
Lämna ett svar