Trafikljus i hela Stockholm behöver anpassas för att ge smartare och effektivare cykeltrafik. Till en låg kostnad kan framkomlighet och regelefterlevnad ökas betydligt för cykeltrafiken.

I facebookgruppen Cykla i Stockholms län dokumenteras många exempel där trafiksignaler och signalanläggningar inte är anpassade för cykeltrafik. Ibland måste den cyklande invänta en bil för att det ska bli grönt ljus att cykla. Även i nyproduktion görs fortfarande fel i trafiksignaler för cykeltrafik.

Hur kan detta åtgärdas?

  • Trafikborgarråd Daniel Helldén kan ge trafikkontoret i uppdrag att se över och cykelanpassa stadens samtliga signalanläggningar.

Trafiksignaler för cykeltrafik, Krister Isaksson

Läs här

Läs mer om signalanläggningar för cykeltrafik

Ärendehantering

160611 Mail till trafikborgarråd Daniel Helldén och trafikdirektör Jonas Eliasson
161101 Beslut kommunstyrelse om reinvestering signalanläggningar för 180 miljoner.  Länk

Smart trafikstyrning gäller mest kollektivtrafik i Stockholm idag.

läs mer här
Stockholms stad kommunicerar att staden har en av världens bästa trafikstyrning. Här verkar inte cykeltrafik räknas som trafik av Stockholms stad. Ofta får cyklande vänta och trycka på knappen två gånger för att komma igenom en korsning. Det skulle vara otänkbart för biltrafiken.

Första bicycle-DRIP i Nederländerna, s-Hertogenbosch

Bicycledutch

Några exempel från Cykla i Stockholms län

Observation KI Hägerstensvägen

Hägerstensvägen och korsningen med Kilabergsvägen. En dåligt cykelanpassad trafiksignal för. Inga korsande fordon och först på andra sidan korsningen ligger ett övergångsställe. Inte konstigt att många cyklar mot rött här. Platsen skulle kunna byggas om så man passera signalen på höger sida och därmed inte omfattas av signalen. Men allra enklast och billigast vore det om vi hade samma möjlighet som i Danmark. Att med tilläggstavla undanta cykeltrafik från signalen. Och cyklister har väjning mot gående på övergångsstället.

Johan Flodeldh Jag cyklar mot rött varje dag då min hemväg från jobbet går via Adolf Fredriks kyrkogata. Trafikljuset där visar bara grönt om det står en bil där, vilket är sällan. Enbart cyklister får alltså aldrig grönt. Så min signal på att det är OK att börja köra, är när gående får grönt (till vänster i bild). Då vet jag att biltrafiken på Sveavägen har röd signal från båda hållen.

 https://www.youtube.com/watch?v=73PGzf4b1Wg

Niklas Mylfalk När man kommer Mariebergsgstan till Drottningholmsvägen. Kommer inga bilar måste man cykla mot rött till och med för att komma till cykelöverfarten där man iaf kan trycka på knappen.

Hildebert Selchow Norra Bantorget/Olof Palmes gata-Vasagatan när du som cyklist kommer från hotellet och ska rakt fram mot Sveavägen eller svänga höger och vänster.

Hanna Metsis Tunneln under Roslagsvägen/roslagsbanan i Bergshamra. Den går att få att slå över med lite snits och vana, men man måste veta var man ska åka och gärna rita lite vågmönster för att få det att funka.

Anna Krook korsningen Englundavägen/ svetsargatan i Solna Business Park

Tomas Eriksson Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan norrgående riktning mot Norrlandsgatan.

Christian Gillinger Ofta ska de känna av, men är dåligt inställda. Som Oxenstiernsgatanutfarten: https://www.youtube.com/watch?v=ff2rJ3jvyRA

Eftersom trafikljuset inte känner av cyklister, måste man först köra mot rött…
YOUTUBE.COM


Jon Jogensjö (Ingen sensorfälla). Men sensorer saknas, här måste en stanna och trycka för att komma förbi. Alviksrondellen + ytterligare några korsningar på prio cykelstråket mot Hässelby.

Jon Jogensjö Trafiksignaler i stora korsningar där cyklande först får trycka för att komma till en mellanrefug. För att lämna mellanrefugen måste cyklande trycka en gång till. Vällingbyrondellen.

Anna Eriksson Samma vid Roslagstullsrondellen…Sluta gillaSvara1för 18 timmar sedan
Anna Erikssonhttps://www.google.se/…/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0…
Överfarten Roslagsvägen och sedan Roslagsvägen igen. Om jag ska vara lite mer exakt.
Överfarten Roslagsvägen och sedan Roslagsvägen igen. Om jag ska vara lite mer exakt.

Hildebert Selchow Nybyggda Lilla Västerbron/Mariebergsgatan över Hundra Knutars Backe är likadan. För motortrafiken löper allt fint och mycket av trafiken löper i i tunnel under korsningen vilket minskar köerna avsevärt för motorfordon och bussar. Cyklister skall stanna trycka på knappen och vänta på ett kort intervall och sedan stanna igen, trycka på en ny knapp och vänta på ännu ett kort intervall. Jag är glad att cykel och gångtrafilen iaf prioriteras. Hur hade det sett ut annars?

Jonas Pannagel Västberga allé reagerar fortfarande inte på cyklister. Felanmäls för några år sedan.

Mikael Ordenius Backen ner från Götgatspuckeln mot Medis. Den vägen har idag tidigare inte reagerat på cykel, längesen jag cyklade där

Kalle Strandberg Jag brukar felanmäla lysen som gäller körbana men inte slår om. Får alltid svar om att de ska justera/åtgärda. Ofta fixar dom det också. Götgatan söderut vid noe arks gränd är ett exempel.

Johan Johnsson rondellen/cirkulationsplatsen utanför Operans huvudentré

Fredrik Jönsson Min erfarenhet är att de flesta överlag faktiskt fungerar ok inne i stan men kan vara lite skraltigare utanför.

Annette Kroon Ögren Korsningen Drottningholmsvägen/Mariebergsgatan, vid Fridhemsplan. 
Om man cyklar från ex fridhemsplan och ska svänga mot lilla västerbron, måste man som cyklist uthärda 3 olika, osynkade rödljusknappar för att lagligt kunna svänga vänster!!! 
Bilister 
har 1 (ett) och behöver inte trycka på en enda knapp. 
Lika illa är det om man kommer från lilla västerbron o bara ska korsa drottningholmsv. !!
Detta är den i särklass mest irriterande korsning jag vet! Nybyggd också!!😤

Jocke von Scheele Trafikljuset när man kommer från Regeringsgatan ned på Birger Jarlsgatan reagerar inte på cyklister.
Samma sak när man kommer på Olof Palmes gata och ska ut på Sveavägen.

Christopher Alexander Vore trevligt med trafiksignaler som slår om till grönt när man trycker på dem med fem sekunder till godo. Finns ett par efter min pendelväg där man inte får grönt trots att man tryckt flera sekunder innan signalerna skiftar. Fast bättre hade det ju varit med sensorer i cykelfältet, men även där finns en problematisk passage där det går över till grönt innan man hinner fram och slår över till rött alldeles för tidigt. Sen finns ju det klassiska, speciellt i Solna, där trafikljusknappen ej finns vid cykelfältet utan man måste gå över till gåendefältet och trycka för att sedan ta sig tillbaks till cykelfältet eller köra över dm-hög kant.

 · Svara123 tim
Hanna Metsis Ett tryck för grönt hela vägen skulle behövas vid passagen precis norr om Roslagstullsrondellen. Jag fattar inte hur det inte byggs in som standard, även för fotgängarnas skull. Det är ingen som ska hänga i gräset i mittkilen. 

 · Svara323 tim

Niels Gjerløv Den där var också den första jag tänkte på. Helt omöjligt att komma över som cyklist, så jag brukar ta turen ut i rondellen…. 😕😈 · Svara20 tim
Hanna Metsis Om man kommer från nortullshållet så finns det en liten stund mellan faserna för bilarna så man kan köra över (trots rött) på den östra sidan strax efter att man fått grönt på den västra sidan, så det har blivit min rutin.
 · Svara116 tim

Erik Dalén Enskedevägen/Sofielundsvägen över nynäsvägen skulle behöva samma sak. Jag brukar ibland cykla i rondellen för att slippa det.

 · Svara115 tim

Uppdateringar

161101 Beslut kommunstyrelsen om reinvesteringar för 180 miljoner i signalanläggningar.
Dokument här, här, här

160612 Mail till trafikroteln och trafikkontoret

Hej Daniel och Jonas.

Tack för de rekordsatsningar ni gör för cykeltrafik i Stockholm. 
Här är ytterligare ett förslag, det kanske redan är uppmärksammat och finns på er agenda.
Inventera och anpassa signalanläggningar för cykeltrafik. 

Läs mer här i länken nedan och se några exempel från Stockholm

Med vänlig hälsning
Jon Jogensjö
Superlokala Cyklandeombud Stockholms län