Primära och regionala gång- och cykelstråket förbi rondellen Västberga har en semipermanent omledning sedan minst 2021. Rätt skyltning saknas, och asfaltkanter riskerar omkullkörning.

Supporta Cyklandeombud via Patreon

Tungavstängning saknar X1 markeringspilar redan 2019. Dessutom feldoserad kurva risk för omkullkörning vintertid. Dessutom från andra hållet asfaltkant risk för omkullkörning och personskador. Kort sagt en trafiklösning som inte är i linje med stadens styrande dokument. Orsaken uppges vara att varutransporter behöver ytan. Den orsaken är inte i linje med stadens styrande dokument. Ytan har använts som snöupplag. Enligt uppgift har byggherren fått markupplåtelse på regionala cykelstråket, vilket är märkligt. Som att få markupplåtelse på E18.

Läs mer om arbete vid gång- och cykelbanor

Ärendehantering

Karta: https://goo.gl/maps/Rtm6HMvdTj7f2kWd9
191002 Anmälan till trafikkontoret
191024 Påminnelsemail till trafikkontoret
210315 Svar från trafikkontoret
2209xx Svar från trafikkontoret SY2208250923YYP
2312xx Svar från trafikkontoret
240124 Anmälan till trafikkontoret 2024SC14795
241020 Påminnelse till trafikkontoret 2024SC251096

Regionalt och primärt gång- och cykelstråk

190910 Tillfällig asfaltering saknas

Uppdateringar

241020 mail till trafikkontoret
Hej igen, Vi grävde lite i ärendet och det har sin start redan 2019. Många frågor finns i detta ärende. Med reservation för att vi har fel uppgifter i ärendet. – Hur kan det ta 5 år utan att rätt skyltning sätts upp på tungavstängningen – Hur kan ett regionalt och primärt gång- och cykelstråk ledas om under 5 år, och med den anledningen att det ska användas till leveranstrafik? – Enligt uppgift har byggherren fått upplåtelse, hur är det möjligt att få upplåtelse på ett regionalt och primärt cykelstråk? Vi kan inte se att det är i linje med styrande dokument. – Enligt uppgift har ytan bla. använts som snöupplag och upplag av materiel. Här via länklen nedan loggar vi ärendet https://cyklandeombud.se/omledning/riskabel-semipermanent-omledning-rondellen-vastberga/ Vi önskar ta del av TA-planen och markupplåtelsen. Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län
241020 mail till trafikkontoret
X1 saknas fortfarande på tungavstängningen, mail till trafikkontoret. 2024SC251096.
Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. 2024SC14795 Enligt våra observationer är nedanstående ärende ännu ej åtgärdat
Med vänliga hälsningar
Cyklandeombud Stockholms län

241008 tungavstängningen saknar X1

240124 Anmälan till trafikkontoret
Ärendenummer: [2024SC14795] Ärendebeskrivning: Tungavstängning saknar X1 markeringspilar. Dessutom feldoserad kurva risk för omkullkörning vintertid. Dessutom från andra hållet asfaltkant risk för omkullkörning och personskador. Kort sagt en trafiklösning som inte är i linje med stadens styrande dokument.

240124 X1 markeringspil saknas på tungavstängning. Ytan används som snöupplag.

2312xx Svar från trafikkontoret
”När det gäller den avstängda GC-banan så är den informationen vi fått tidigare från projektet att den är tänkt att återöppnas igen hösten 2024.”

2209xx Svar från trafikkontoret SY2208250923YYP
Hej Jonas, Tack för att du har kontaktat oss på trafikkontoret! Enligt det senaste beskedet vi har fått från The Brick-projektet kommer GC-banan att återställas under hösten 2024. Den andra vägen ut från baksidan av fastigheterna (med ICAs lastkaj) är uppgrävd i och med byggnationerna av nya hus, så det är därför det enbart går att använda den nuvarande vägen för att ta sig in på baksidan. Vänligen notera, det är flera handläggare som besvarar inkomna ärenden och därför är det inte möjligt att ha en vidare kontakt med en enskild handläggare. Har du ytterligare frågor i det här ärendet använd även fortsättningsvis stadens Tyck till-funktion. Önskar dig en trevlig dag! Med vänlig hälsning, xxx Servicehandläggare Trafikkontoret Stockholms stad

210315 Svar från trafikkontoret
”Hej, Tack för att du har kontaktat oss på trafikkontoret! Gång och cykel-vägen är fortsatt avstängd då den används som väg för att bland annat varuleveranser ska kunna ta sig in till ICAs lastkaj på baksidan. På grund av den pågående byggnationen i området är detta för närvarande den vägen som finns in och ut från baksidan av huset för fordonstrafik. Detta är en provisorisk åtgärd till dess att en alternativ väg öppnas upp från annat håll. För närvarande är deras trafikanordningsplan beviljad året ut (2021-12-31).”

Kommentar: Ja, ännu är ordinarie cykelbana avstängd och cyklister får en farligare väg runt, med bland annat skymd och snäv kurva. Vi har återigen kontaktat staden för att höra om varför inget händer och här är svaret vi fått. Alltså, ytan kommer vara blockerad minst året ut som det ser ut just nu. De observationer man gjort när man som cyklist passerat stället är att ytan har använts som snöupplag, parkeringsplats och förvaring av material. Men tydligen är den ordinarie vägen för smal för lastbilarna, så att man valt att lägga beslag på hela g/c-banan för att få det lite bredare. Vi undrar lite hur gjorde man innan, hur passerade lastbilarna då?

200114 Innan jul svarade TK att det finns godkänd TA-plan för omledningen vid Brick-huset. Dock var denna TA-plan registrerad på annan adress, därför hittades den inte. Om jag förstod allt rätt så skall g/c-banan vara återlämnad till staden 2020 vecka 2. TA-planen är förlängd till sista februari (så därav osäkerheten med vecka 2).

191024 Mail till trafikkontoret och frågat två gånger till ansvarig personen på Trafikkontoret som skall hantera detta, men ännu inget svar…

191003 Ärendet öppnas
Staden (trafikkontoret) kommer göra polisanmälan mot olovlig avstängning av regionala cykelstråket och pendelstråket förbi Brickhuset i Hägersten (hörnet Mikrofonvägen/E4:an) då g/c-banan är avstängd utan att godkänd TA-plan finns. Uppföljning kommer när vi får mer information. Kartpunkt: https://goo.gl/maps/Rtm6HMvdTj7f2kWd9