Cyklande trafikanter skadas och får åka ambulans vid farligt underdimensionerade kurvan vid Alvik. Staden uppgraderar nu Ulvsundaplan till Alviksplan, men olyckskurvan ska Trafikverket åtgärda ”när förbifarten är klar” vilket kan vara 2030.

[texten uppdateras]
Sedan minst 2015 har cyklande trafikanter uppmärksammat staden på den underdimensionerade och farliga kurvan vid Alvik, och i princip hela Tranebergsbron. Ändå har utredningar dragit ut på tiden. Stockholms stad har inte full rådighet över området, utan måste förhandla med Trafikverket som är väghållare för motortrafiken. 2024 pågår arbete mellan Ulvsundaplan och Alviksplan för säkrare gång- och cykeltrafik, vilket är bra. Västerort växer, nya bostadsområden byggs i Västerort, vilket ställer ökade krav på framkomlighet i vardagstransporter. Den stadsplaneringen är gjord långt tillbaka i tiden. Så behovet att bygga grundläggande standard på på primära och regionala gång- och cykelstråket över Tranebergsbron borde rimligen varit känt i minst 10 år.

Trafikkontoret: ”Gående ska se sig för”

När en cyklande skickar in anmälan om Alvikskurvan svarar trafikkontoret ”Det som krävs på platsen är att cyklister och gånde visar hänsyn till varandra. Cyklister måste anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder och gående ska se för sig.” 

Det som krävs på platsen är att cyklister och gånde visar hänsyn till varandra. Cyklister måste anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder och gående ska se för sig. 

Det är helt sant, trafikanter ska alltid anpassa för tillräckliga säkerhetsmarginaler. Men väghållaren har också ett ansvar för trygg och säker infrastruktur. Vid Alvikskurvan finns i princip bara plats för en körriktning för cykeltrafik, och skyltning om omväxlande enkelriktat finns inte. Inte heller skyltning som varnar för smal och olycksdrabbad passage. Gående är mest utsatta, när cykeltrafiken genar ut på gångbanan i skurva med skymd sikt. Trafikkontorets svar att det är trafikanterna som ska se sig för är häpnadsväckande. Det är inte i linje med stadens styrande dokument, och inte i linje med regeringens uppdrag för ökad och säker cykling.

Cyklandeombud skickar besiktning 2015 till trafikkontoret

Lokalpress har skrivit om den farliga kurvan flera gånger

190618 länk
180927 Länk
181002 länk

Ett ärende för Trafikverket först när det berör biltrafiken

Kurvan i Alvik blir ett ärende för Trafikverket först när det berör biltrafiken.
”Om bilvägen ska användas blir det även en fråga för Trafikverket, då det leder till konsekvenser för biltrafiken som redan är hårt belastad.” säger enhetschefen för strategisk planering på Trafikverket. Trafikverkets enhetschef verkar inte förstå fördelarna med yteffektiva trafikslag som gång och cykel. Att framkomlighet kan öka för motortrafik när fler vågar välja cykel för vardagstransport, först då blir det färre bilar. Det verkar som att Trafikverket inte förstår sambandet att gång- och cykelinfrastruktur i grundläggande standard flyttar trafikanter till yteffektiva trafikslag, och då ökar framkomligheten för kvarvarande motortrafik.

Att ta ett körfält från biltrafiken vid Alvik kan anses färdigutrett

Eftersom körfältet för biltrafik närmast cykelbanan har varit avstängt ett år, så finns redan all data som kan behövas, för att kunna göra om det till cykelbana.

190612 Har varit avstängt ett år

Ytterligare vittnesmål om olyckor

  • 190702 ”blev själv nerkörd där i maj förra året när två cyklister framför frontalkrockade 😡”
  • ”Jag var nära att smälla i samma kurva med dottern i cykelvagn för ett par veckor sedan. Anmälde i Tyck Till om att det är omöjligt att mötas säkert om man möter både cyklist och fotgängare samtidigt. Det får inte plats och kurvan är farlig. Idag fick jag svar. Blev skriven på näsan om att anpassa hastigheten” 

Ärendehantering

2015 Cyklandeombud skickar besiktning av Alvikkurvan samt underdimensionerade påfarten upp på Tranebergsbron till trafikkontoret.
190618 Trafikkontoret och trafikverket uppger 2021 som möjlig byggstart.
190701 Cyklande xxx felanmäler SY1907012154EWA
190710 Trafikkontoret svarar att ”gående ska se sig för”
2020-03-13 Cyklandeombud frågar Trafikverket vad de tänker göra och när, angående Tranebergsbron och Alvikskurvan.
2020-03-16 Trafikverket hänvisar till Stockholms stad
2020-03-16 Trafikroteln svarar på twitter
2020-08-29 TK tjänsteutlåtande upprustning
241109 mail till Trafikverket
241114 Mail till trafikkontoret 2024SC273070
241115 Svar från trafikkontoret 2024SC273070
241115 Uppföljande fråga till trafikkontoret 2024SC273070
241118 Svar från trafikkontoret 2024SC273070

Uppdateringar

241118 Svar från trafikkontoret 2024SC273070
”Tack för att du kontaktat oss. Enklare trimningar eller justeringar som varningsskyltning eller förtydligande målning kan vi vid behov komplettera med på relativt kort varsel. Vi vill dock först att lösningen hinner öppna i sin helhet och att cyklisterna hinner att anpassa sig. Vi kommer att studera platsen under våren samt ta del av inkomna medborgarsynpunkter och så får vi ta ett beslut i frågan efter det. Önskar dig en trevlig dag. Med vänlig hälsning xxx Servicehandläggare Trafikkontoret Verksamhetsstöd, Servicecenter

241115 Uppföljande fråga till trafikkontoret 2024SC273070
Hej och tack för snabbt och utförligt svar. En fråga: Finns åtgärder planerade för att reducera riskerna, tex med skyltar, blinkande lampor som uppmärksammar om den bristande trafikmiljön? Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län

241115 Svar från trafikkontoret 2024SC273070
”Efter flera försök att övertyga Trafikverket genom bland annat genomförd trafikanalys och restidsstudie för borttagande av körfält på Drottningholmsvägen där de är väghållare fastnade vi. De ville starta ett eget projekt efter Förbifarten öppnat för att inte riskera att få låsningar i det övergripande trafiksystemet. Vi ställdes därför inför valet att pausa vårt cykelprojekt på obestämd tid, frångå lösningen med en gen koppling rakt fram förbi Alviksplan för cykel eller att bygga ut delarna som ligger inom vårt väghållaransvar enligt plan.
Vi ansåg att nyttan för av att få till den raka cykelkopplingen i närtid vägde så pass tungt för framkomligheten på det regionala cykelstråket att vi valde att gå vidare och bygga ut cykellösningen så långt som möjligt. Vidare är vår förhoppning att det ska öka sannolikheten att Trafikverket att åtgärdar sin del av sträckan. Detta får dock konsekvensen att utformningen vid Måleributikens hörna som ligger precis vid väghållargränsen inte kan byggas med fullgod standard för cyklister och gående. Vi har försökt att maximera bredden på kömagasin och cykelbana där vi har rådighet genom att ta bort ett körfält för motorfordonstrafiken från Alvik men det har varit en svår avvägning hur ytan ska fördelas. 
Närmast passagen finns plats för cyklister att ställa sig i dubbla led utan att blockera övriga relationer. Längre österut blir det trångt för de som ska passera till och från cykelkopplingen mot Alvik. Genom att de cyklister som ska rakt fram längs Drottningholmsvägen kommer att ha grönt samtidigt som motorfordonstrafiken kommer de att ha grönt merparten av tiden med tanke på att denna relation är prioriterad i signalstyrningen. Det kommer därför inte stå köande cyklister vid passagen under några längre perioder. Vi kommer fortsatt att behöva ha uppsikt på platsen när allt är färdigbyggt och cyklisternas beteende har hunnit anpassas till den nya lösningen. Vid behov kan vi i så fall genomföra mindre justeringar. Den dagen Trafikverket genomför sitt projekt och breddar cykelbanan längre österut kommer anpassningar att behöva göras på de delar vi har byggt om. Exakt i vilken omfattning kommer vi att behöva studera på nytt men helhetslösningen måste givetvis fungera på ett bra sätt men tanke på hur viktig relationen är för cykeltrafiken.”

241114 Mail till trafikkontoret 2024SC273070
Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Mycket bra och efterlängtat med stadens uppgradering av primära gång- och cykelstråket mellan Ulvsundaplan och Alviksplan. Vi ser dock med oro på specifikt den olyckdrabbade och underdimensionerade kurvan vid måleributiken. Vi vet att det är Trafikverket som påverkar om det blir grundläggande trygg och säker standard där enligt cykelplanen, och att TRV har planer att åtgärda i ett eget kommande projekt. Vi har läst det reviderade genomförandebeslutet om projektet. Som det ser ut nu (innan Trafikverket genomfört sitt eget projekt) riskerar trafiklösningen bli sämre än innan, och särskilt för de gående. Det ser ut som att cykeltrafiken kommer använda gångytan i kurvan mer nu än före ombyggnationen av en rad orsaker. I kurvan finns i princip bara bredd för en (1) körriktning. Altså det finns inte ens plats för trygg och säker dubbelriktad cykeltrafik. Särskilt för föräldrar som skjutsar barn med cykelsläp eller lastcykel. Bild nedan med lastcykel där möte inte är möjligt

Nya utmaningar är att magasinet, väntytan för trafik från Tranebergsbron mot Ulvsundaplan, riskerar ta upp hela bredden i kurvan, kön kan bli 50 meter lång till trafikljus (ser vi i dokumentation). Då blockeras trafik från södra Bromma. Bild nedan hur lång köbildning kan bli. 

Bild nedan risk att magasin blockerar korsning

Det kan också bli också utmaningar att trafik från Tranebergsbron som ska svänga vänster mot södra Bromma stoppar upp flödet, de måste vänta på mötande trafik innan de kan svänga. Samt det kan bli utmaningar att trafik från Ulvsundaplan mot Tranebergsbron kommer från cykelbana med bredd som medger möte, och precis i olyckskurvan ska in på en cykelbana som inte medger tryggt möte. Sammantaget är risken att det är de gående som blir mest utsatta, att cykeltrafiken kommer attt använda ytan för gångtrafik. 
– Har trafikkontoret tagit med dessa omständigheter i planeringen? Finns åtgärder planerade för att reducera riskerna, tex med skyltar, blinkande lampor som uppmärksammar om den bristande trafikmiljön?
– Har trafikkontoret någon uppgift från trafikverket om när TRV planerar vara färdiga med sitt eget projekt att bredda olyckskurvan?
– Hur kommer en framtida trafiklösning se ut med trafikverkets breddning av kurvan, kommer man göra om sträckningen även över mitten på rondellen för att behålla en rak linje, eller blir det en extra knix ut i kurvan, för trafik i östlig riktning? 
Vi driver två ärenden som berör samma plats, dels hela Tranebergsbron som till stora delar saknar bredd för tryggt och säkert möte mellan de två körriktningarna. Bilder, videos och ärendehantering finns via länken nedan.  https://cyklandeombud.se/nyproduktion/tranebergsbron-urusel-for-gang-och-cykeltrafik/
Dels ett separat ärende om specifikt den olycksdrabbade Alvikskurvan. Bilder, videos och ärendehantering finns via länken nedan. https://cyklandeombud.se/utformning/olycka-igen-i-farliga-kurvan-vid-alvik/
Vi har även mailat trafikverket med nedanstående text och frågor. 
Tranebergsbron med på/avfarter är viktig för att Stockholms stad ska kunna exploatera i Västerort. Exploatering i Västerort kräver ökad framkomlighet i vardagstransporter. För att öka framkomligheten har cyklingen bland den största potentialen eftersom gång- cykel- och kollektivtrafik är långt mer yteffektiv än privatbilism. Fördel är också att investeringar i gång- och cykeltrafik ger samhällsekonomisk vinst. Att öka ytan för motortrafik riskerar ge inducerad trafik, som sänker framkomligheten och sänker förmågan att nå klimatmålen trots elektrifiering, när man tittar på livscykelanalys på fordonsflottan. Turtätheten i kollektivtrafiken kanske kan ökas. Det är också i linje med den av Stockholms kommunfullmäktige beslutade framkomlighetsstrategin att fler vardagstransporter sker med gång- och cykeltrafik. 
Infrastrukturen över Tranebergsbron för gång- och cykel är så underdimensionerad att inte ens tryggt möte mellan körriktningar är möjligt, annat än på en begränsad sträcka mitt på bron. Det är avskräckande att cykla över Tranebergsbron. Det är ett primärt och regionalt gång- och cykelstråk, men långt från att uppfylla grundläggande standard beslutad i cykelplaner. 
Att Tranebergsbron har så underdimensionerad cykelinfrastruktur påverkar även trafiken längs väg 275 Bergslagsvägen och förbi Brommaplan. Där är det ofta långa köer i motortrafiken och låg framkomlighet. Om fler lockas att cykla över Tranebergsbron med grundläggande och trygg cykelinfrastruktur, minskar privatbilismen och köbildningen. 
I det senaste svaret från Trafikverket avslutades ärendet, med beskedet att inga pågående eller planerade ärenden finns för detta område. 
Sträckan Ulvsundaplan-Alviksplan uppgraderas nu av Stockholms stad, men den olycksdrabbade Alvikskurvan har kvar sin nuvarande bredd med bara en körriktning. I stadens beslut nämns att Trafikverket planerar att åtgärda den sträckan i ett eget projekt. 
Vi önskar ta del av hur Trafikverkets eget projekt ser ut i beslut, planering och tidsplan. Alltså mellan Alviksplan – kurvan vid måleributiken, och vidare förbi Vidängsvägen
Vi länken nedan finns vår ärendehantering för Tranebergsbron, med bilder längs sträckan. https://cyklandeombud.se/nyproduktion/tranebergsbron-urusel-for-gang-och-cykeltrafik/
Här nedan via länken finns ärendet specifikt om olyckskurvan vid Alviksplan. https://cyklandeombud.se/utformning/olycka-igen-i-farliga-kurvan-vid-alvik/
Med vänliga hälsningar
Cyklandeombud Stockholms län

241109 Mail till Trafikverket
”Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. 
ärende trv#1756500
ärende trv#1213564
Vi är väl medvetna om att Trafikverket hanterar en mängd olika områden, både järnväg och vägtrafik. Och att Trafikverket får många förslag och där prioriteringar måste ske. Lite som alla områden i samhällets funktioner. 
Här vill vi specifikt diskutera Tranebergsbron i Stockholm, med dess på- och avfarter. Alltså från Alviksplan/Ulvsundaplan till Fredhällsparken. 
Tranebergsbron med på/avfarter är viktig för att Stockholms stad ska kunna exploatera i Västerort. För att öka framkomligheten har cyklingen den största potentialen eftersom gång- cykel- och kollektivtrafik är långt mer yteffektiv än privatbilism. Och att investeringar i gång- och cykeltrafik ger samhällsekonomisk vinst. Att öka ytan för motortrafik riskerar bli kontraproduktivt, det riskerar ge inducerad trafik, som sänker framkomligheten och sänker förmågan att nå klimatmålen. Turtätheten i kollektivtrafiken kanske kan ökas. Det är också i linje med den av Stockholms kommunfullmäktige beslutade framkomlighetsstrategin att fler vardagstransporter görs med gång- och cykeltrafik. 
Infrastrukturen över Tranebergsbron för cykel är så underdimensionerad att inte ens tryggt möte mellan körriktningar är möjligt, annat än på en begränsad sträcka mitt på bron. Det är avskräckande att cykla över Tranebergsbron. Det är ett primärt och regionalt gång- och cykelstråk, men långt från att uppfylla grundläggande standard beslutad i cykelplaner. 
Att Tranebergsbron har så underdimensionerad cykelinfrastruktur påverkar även trafiken längs väg 275 Bergslagsvägen och förbi Brommaplan. Där är det ofta långa köer i motortrafiken och låg framkomlighet. Om fler lockas att cykla över Tranebergsbron med grundläggande och trygg cykelinfrastruktur, minskar privatbilismen och köbildningen. 
I det senaste svaret från Trafikverket avslutades ärendet, med beskedet att inga pågående eller planerade ärenden finns för detta område. 
Vi får inte ihop det med att sträckan Ulvsundaplan-Alviksplan nu uppgraderas av Stockholms stad, men att den olycksdrabbade Alvikskurvan har kvar sin nuvarande bredd med bara en körriktning. I stadens beslut nämns att Trafikverket planerar att åtgärda den sträckan i ett eget projekt. Vi önskar ta del av hur Trafikverkets eget projekt ser ut i beslut, planering och tidsplan. Alltså mellan Alviksplan – kurvan vid måleributiken, och vidare förbi Vidängsvägen
Vi länken nedan finns vår ärendehantering för Tranebergsbron, med bilder längs sträckan. 
https://cyklandeombud.se/nyproduktion/tranebergsbron-urusel-for-gang-och-cykeltrafik/
Här nedan via länken finns ärendet specifikt om olyckskurvan vid Alviksplan.
https://cyklandeombud.se/utformning/olycka-igen-i-farliga-kurvan-vid-alvik/
Med vänliga hälsningar Cyklandeombud Stockholms län

241101 Alvikskurvan fortsatt underdimensionerad, när ska Trafikverket bredda?

240704 Svar från Trafikverket
”Tack för att du hörde av dig till oss på Trafikverket, det är viktigt för oss att få veta hur det statliga vägnätet upplevs. Jag ber om ursäkt för sent svar först och främst. dagsläget har vi inga planerade åtgärder eller utredningar på Tranebergsbron. Trafikverket får dagligen önskemål från allmänheten om olika trafiksäkerhetsåtgärder. Det kan handla om busshållplatser, gång- och cykelvägar, buller/vibrationer m.m. Önskemålen är i många fall både berättigade och välbehövliga, men Trafikverket finansieras via statliga medel och den tilldelning som ges motsvarar på inget sätt behoven av åtgärder. Konkurrensen om åtgärder är därför stor och vi blir tvungna att prioritera vilka utredningar och sedermera åtgärder som ska genomföras. Vi arbetar dock löpande med att förbättra säkerheten vid våra vägar, men det är såväl fysiskt som ekonomiskt en omöjlighet att bygga bort alla risker. Kommunen har dock ett aktivt projekt längs stråket förbi Alvik som du kan läsa mer om här:Säkrare cykling förbi Alvik – Stockholms stad (vaxer.stockholm). Jag har fört vidare dina synpunkter till vår gång- och cykelstrateg som kommer bedöma om dina önskemål ska läggas in som ett behov/brist i behovsbanken, där behovet/bristen bedöms ifall det är motiverat att utredas eller inte. Att genomföra åtgärder på bron är komplext då det finns en rad faktorer som försvårar det. Vi har begränsat med yta, behöver ta hänsyn till brons bärighet etc. I den bästa av världar skulle vi byggt en helt ny bro, men en sådan stor åtgärd behöver prioriteras in i den nationella eller regionala transportplanen för att få finansiering och sedan föregås av den formella planeringsprocessen vilket min tidigare kollega Anders skrev i sitt svar till dig. På vår hemsida www.trafikverket.se kan du läsa mer om Trafikverket och transportsystemet. I och med detta svar avslutar vi ditt ärende hos oss. Avsändaren har bedömt att meddelandet inte innehåller någon sekretessbelagd information enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Med vänlig hälsning xxx kundarenden_planering_ostra@trafikverket.se Trafikverket

2021-09-30
Trafiknämnden har beslutat om byggstart enligt tjänsteutlåtandet.

2020-08-29
Tjänsteutlåtande från trafikkontoret hur hela sträckan kan byggas om.
Läs tjänsteutlåtandet här

2020-03-16
Trafikroteln svarar

(1/4) Dialog mellan staden och Trafikverket om breddning har pågått sedan 2017. Trafikkontoret har presenterat ett konkret förslag på breddning till Trafikverket i september 2019. I december 2019 uppvaktade Trafikroteln Trafikverket om att genomföra en breddning.

(2/4) Runt årsskiftet skedde även samråd mellan Trafikkontoret och Trafikverket om en breddning. Trafikverket har därefter återkommit och vill att Sthlms stad (Trafikkontoret) gör en trafikutredning gällande effekterna av att ta bort yta för bilar för att kunna bedda för cykel.

(3/4) En sån utredning pågår just nu. Prel. klar under året. 
Dock har de körfält ut ur Alviksrondellen som i så fall skulle tas bort (ett av fem körfält som finns idag) redan varit avstängt i två års tid.

(4/4) Staden kommer alltså att genomföra en trafikutredning, dock är en trafikutredning för att göra beräkningar av effekterna på trafiken när man tar bort det femte körfältet inget man initialt bedömt att det behövts just då detta körfält nyligen redan varit avstängt i två år.

Och avslutningsvis: Den smala kurvan ligger delvis på Trafikkontorets & delvis på Trafikverkets mark, men för att bredda behöver man ta utrymme av gatan på den sida som tillhör Trafikverket. Med andra ord är staden beroende av Trafikverket för att göra förbättring på denna plats.

2020-03-16
Svar från Trafikverket
Hej Jon och alla!
Det pågår ett arbete och en dialog med Stockholms stad där vi diskuterar olika lösningar för hela sträckan av Drottningholmsvägen mellan Alviksplan och Ulvsundaplan. Det pågår fortfarande utredningar för att se vad som är möjligt ochnär dessa är klara kommer vi fortsätta dialogen. Alla alternativ som staden har tagit fram kommer i olika grad att förbättra gång- och cykeltrafik, men de behöver som sagt utredas närmare för att se vilka lösningar som är genomförbara.
Har ni fler frågor kring detta kan ni kontakta Stockholms stad. Deras kontaktuppgifter finns här: https://start.stockholm/kontakta-oss/.
/Jnnnn, Kontaktcenter
samt
”Det är kommunen som driver detta arbete och det är dom som ska ta fram utredningen. De har bäst koll på tidsplanen och hur arbetet framskrider.”
samt
”Hej igen Jon!
Vi välkomnar de förslag som Stockholm stad lämnat in och ställer oss positiv till en utveckling av cykelbanan invid Tranebergsbron. Innan vi kan gå vidare med de förslag som presenteras behöver en analys lämnas in tillsammans med förslaget. Det för att se hur ändringar på plats kan påverka trafiksystemet i hela den västra delen av Storstockholm och påverka fungerande och hållbara transportsystem som kollektivtrafiken. Vi väntar på att Stockholm stad ska inkomma med analysen.
/Jnnnn”
samt
”Vi på Trafikverket har inga problem med att släppa ifrån oss mark och har även erbjudit Stockholms Stad att ta över väghållaransvaret för den sträckan. Hur de förhåller sig till det vet vi inte. Här behöver vi hänvisa er till Stockholms Stad.
/Jnnn”

2020-03-13
Cyklandeombud frågar Trafikverket hur och när de tänker åtgärda Tranebergsbron och kurvan vid Alvik.
Hej! Vad tänker ni göra och när, åt den dokumenterade farliga gång- och cykelbanan vid Alviksplan? Och hela Tranemergsbron? Det finns inte plats för cyklande att mötas utan att använda gångbanan. Trafiksäkerhetsriskerna och framkomlighetsproblemet är känt sedan många många år, och det finna ännu inte ett beslut att börja bygga grundläggande standard över Tranebergsbron med dess påfarter. Trafikverket har ju regeringens uppdrag för ”ökad och säker cykling”.

190710
Trafikkontoret svarar till cyklande xxx
Hej xxx, Tack för att du hörde av dig! Det är så klart tråkigt att höra att ni råkade ut för det, vad bra att ingen kom till skada. Platsen du nämner är en delad gång- och cykelbana. Det som krävs på platsen är att cyklister och gånde visar hänsyn till varandra. Cyklister måste anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder och gående ska se för sig.  Återigen, tack för din synpunkt. Vi sparar alla synpunkter vi får in och tar dem med oss i trafiksäkerhetsarbetet framöver. Med vänlig hälsning
Servicehandläggare
Trafikkontoret
Stockholms Stad

190704
Cyklandeombud klipper buskarna som tvingar ut gående i cykeltrafiken. 

190630
Buskarna i kurvan är fortfarande inte klippta

190701
Cyklande xxx nära krock, felanmäler, SY1907012154EWA
”Kurvan vid måleributiken i Alvik är ökänd och fullständigt livsfarlig. Jag cyklade med min 2-åring i vagn idag och fick möte samtidigt som det var en fotgängare i kurvan. Man har ingen sikt här så det hjälper föga att sakta in. Det kunde ha slutat riktigt illa, men vi klarade oss med rejält adrenalinpåslag och skrik. Det är för smalt för att ens mötas normalt. Hur kan ni acceptera så undermålig och farlig infrastruktur? Den olyckan hade inte varit någon annans fel än ert. Måste någon dö på platsen innan ni åtgärdar detta?” 

190618
Trafikkontoret lovar att direkt klippa buskar som tvingar ut gående på cykelbanan, och skymmer sikt i kurvan. Länk Stockholm direkt

190611
Olyckan inträffar Alvikkurvan.

2017 Start dialog Trafikverket och Trafikkontoret om breddning

2015 Cyklandeombud lämnar besiktning av Alvikskurvan till trafikkontoret.