Bring Sveriges trafikledning uppmanar sina chaufförer att parkera på gång- och cykelbanor om det inte finns parkeringsmöjligheter närmare än 50 meter. Bring prioriterar kunden före säkerheten för oskyddade trafikanter och svensk lag.

Bring parkerar på Långholmsgatans cykelbana.
Observera att det är torrt under bilarna.

Den nya cykelbanan samt trottoaren på Långholmsgatan används som parkeringsplats för Brings budbilar, trots att det råder stoppförbud på gång och cykelbanor.
När cyklande ombud anmälde detta till Bring får vi först följande svar:

”Hej,
Tack för att du hörde av dig och detta är absolut inte acceptabelt. Jag ska se till att ta detta vidare till de som är ansvariga för trafikfrågor/klagomål så att det ej upprepas igen.
Ha en trevlig dag!
Mvh
xxxxxxxx”

Några timmar senare ändrade Bring åsikt och kom med följande svar:

”Hej,
Trafikledningen menar på att i just de här fallet har dem valt att prioritera kunden och att leveransen verkligen utförs.
Killarna har sprungit upp med varor så bilarna kan flyttas.
Alternativ var att de parkeras 50m+ ifrån porten om lastplats är ledig. Det skulle innebära att dem antingen bommar leveransen eller vara försenade till nästa 5-6 stopp.
Trafikledningen för detta området tar gärna förslag på hur man ska göra nästa gång på sådana gator.
Tack och ha en trevlig dag!
Mvh
xxxxxxx”

Cyklande ombud svarar:

”Hej
Märkligt svar från trafikledningen. Det råder ju stoppförbud på platsen (svensk lag).
Det är arbetsgivarens ansvar att de har rätt hjälpmedel och tid för att kunna genomföra leveransen.
Jag får be er trafikledning att kontakta Stockholms stad för hur de skall göra nästa gång på sådana gator.
Som sagt är detta ett mycket märkligt svar från Brings trafikledning… ”

Så med andra ord väljer Bring att prioritera kunden före säkerheten för oskyddade trafikanter och svensk lagstiftning (trafikförordningen 3kap 48§):

”48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.
   På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras. Förordning (2007:101).”

Långholmsgatan är ett av stadens så kallade prioriterade cykelstråk. Målet med dessa cykelstråk är att de skall vara framkomliga och trafiksäkra oavsett årstid.

Kommentarer i sociala medier

Cyklande ombud på Facebook
Facebookgruppen ”Cykla i Stockholm”

Uppdateringar

Bring har svarat Cyklande ombud 2017-06-28:

”Hej,
Jag ber om ursäkt för det som har hänt och en stort tack för att du hörde av dig till oss. Detta kommer jag ta vidare till ansvariga så att dem får titta närmre på saken.
Ha en trevlig dag!
Mvh
xxxxxxx”