Det är sällan tryggt och säkert att förlägga servering med kundkö mot cykelstråk, det skapar risk för påkörning och konflikt. Precis som vid Rålambshovsparken.

Supporta Cyklandeombud via Patreon

Kiosker och serveringar hör staden till, de behövs i en levande stad. Vid Tegelbacken passerar ett cykelstråk på kajen, Klara Mälarstrand. Det är också en yta för vistelse med fin utsikt över vatten, gångtrafik separeras med en vit linje. Där finns också en servering med lucka mot cykelstråket. Vid köbildning hamnar kön i cykelstråket, och även om kön inte når ut över cykelstråket behöver gående snedda ut på cykelbanan för att passera kundkön. Då finns risk för trafikolycka och personskador. Att förlägga glasskiosker och andra serveringar med köbildning mot cykelstråk riskerar konflikter i trafiken. Här behöver staden hitta en lösning som är i linje med cykelplanen, alltså att gång- och cykeltrafik ska vara tryggt, säkert och utan konfliktpunkter.
Ett annat känd konfliktyta med serveringar mot cykelstråk är Rålambshovsparken. Där har cyklande brutit revben och barn skadats vid trafikolyckor.

Konfliktytor när vistelseytor blandas med cykelstråk

Här blir det också tydligt att det inte är i linje med cykelplanen att blanda vistelseytor med cykelstråk med otillräcklig separering. Det blir konfliktdesign. Här separeras flanörer från cykelstråket med en vit linje. Den vita linjen kan misstolkas som ett dekorativt inslag i stenläggningen här.

240727 Konfliktytor när tillräcklig separering saknas
240727

240817 Kundkö hamnar mitt i trafiken

Vad säger stadens styrande dokument?

I handboken ”Stockholm – en stad för alla” sidan 13 anges att uteserveringar ska vara tydligt avgränsade. Det brister i nuvarande lösning där gångtrafik tvingas ut i cykeltrafiken. I handboken står det att Stockholms stad har höga ambitioner, och ”Stockholms stad har målsättningen att bli världens mest tillgängliga huvudstad år 2010.”

Sidan 13 i handboken Stockholm- en stad för alla.

Mer från handboken Stockholm – en stad för alla. Sidan 43. Här görs tydligt att de med funktionsvariationer är mest utsatta om gångtrafik tvingas ut i cykeltrafiken.

Sidan 43 i handboken Stockholm – en stad för alla.

Så här informerar staden om avtalsupplåtelser

  • När polisen och Stockholms stad bedömer ansökan tittar de båda parterna på trafiksäkerhet. Här ser vi att varken polisen eller Stockholms stad förstår att trafiksäkerheten åsidosätts med kundyta i trafiken. Alternativt att både polisen och staden inte räknar cykeltrafik som trafik här. Det senare ser vi återkommande på flera platser i staden att polis och stadens förvaltningar ibland inte räknar cykeltrafik som ”riktig trafik”. Polisens och förvaltningarnas förhållningssätt är här inte i linje med cykelplanen.
Trafiksäkerhet ska bedömas av polis och förvaltning

Villkor för mobila matserveringar

Serveringslucka får inte öppnas mot cykelbana

Stadens vägledning för kiosker

I stadens vägledning för kiosker står att ”gående, cyklister, personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga … ska komma fram på ett trafiksäkert sätt”

Skärmavbild från ”vägledning för kiosker

I stadens styrande dokument ”Vägledning för kiosker”
DNR. 2014-02636-570 anges specifikt ”framkomlighet för förbipasserande och plats för eventuell kö”. Vi förstår inte varför förvaltningen inte följer de egna styrande dokumenten.

Sidan 4 i stadens styrande dokument ”Vägledning för kiosker”

Stockholms stads gångplan

När vi läser Stockholms stads gångplan ser vi att upplåtelsen av kioskverksamheten inte är i linje med gångplanen. 

Screenshot

Stockholms stads trafiksäkerhetsplan

När vi läser Stockholms stads trafiksäkerhetsplan ser vi att upplåtelsen av kioskverksamheten inte är i linje med gångplanen. 

Läs mer om serveringar mot cykelstråk

Ärendehantering

240728 #01 Mail till trafikkontoret 2024SC172681
240729 #02 Svar från trafikkontoret
240729 #03 Uppföljande mail till trafikkontoret
240813 #04 Svar från trafikkontoret
240822 #05 Uppföljande mail till trafikkontoret

Uppdateringar

240822 #05 Uppföljande mail till trafikkontoret
Hej och tack för uppföljande svar. Vi uppskattar kiosker i stadsmiljön, det är en betydelsefullt och naturlig del av en levande och attraktiv stad. Hur ser villkor och krav ut specifikt för upplåtelse av denna typ (vi hittar det inte på stadens hemsida) Vi undrar hur enheten tänkte att gångtrafik ska passera verksamheten med servering/kiosk vid Tegelbacken? Vi förstår inte hur enheten bedömde att trafiksäkerheten är tillräcklig, när gående behöver använda cykelstråket för att passera. Vi önskar få en förklaring hur den bedömningen gjordes.
Behöver villkor och /eller bedömningsgrunder ses över på enheten för avtalsupplåtelse?
• När vi tittar i handboken ”Stockholm – en stad för alla” ser vi att upplåtelsen av kioskverksamheten inte är i linje med den handboken. Används den handboken av Stockholms stad? I förordet står det att Stockhoholms stad har höga ambitioner och har målsättningen ”Världens mest tillgängliga huvudstad år 2010”
• När vi läser ”Vägledning för kiosker” ser vi att upplåtelsen av kioskverksamheten inte är i linje med den vägledningen.
• När vi läser ”Vägledning för kiosker” anges specifikt ”framkomlighet för förbipasserande och plats för eventuell kö”. Varför följer inte enheten den vägledningen?
• När vi läser Stockholms stads gångplan ser vi att upplåtelsen av kioskverksamheten inte är i linje med gångplanen. 
• När vi läser Stockholms stads trafiksäkerhetsplan ser vi att upplåtelsen inte är i linje med trafiksäkerhetsplanen. 
Vi önskar också ta del av upplåtelseavtalet/bygglov i sin helhet. 
Varför vill staden inte agera tillfälligt och provisoriskt för att ge grundläggande trafiksäkerhet för de trafikslag som är prioriterade, gång- och cykeltrafik och särskilt barn, äldre och trafikanter med funktionsvariationer? 
Hur motiverar staden att inte åtgärda trafiksäkerheten tillfälligt och direkt? 
Det skulle tex kunna genomföras som en tillfällig trafikomledning, med separat fålla för gående, separat fålla för cyklande, separat fålla för köande till serveringen. Fållor kan anläggas med staket/TA-balk och rätt vägmärken.
Våra förslag för att bevilja upplåtelse/bygglov trafiksäkert är att det ska vara i linje med stadens styrande dokument, tex cykelplanen, handboken ”Stockholm – en stad för alla” och ”Vägledning för kiosker”, gångplanen, trafiksäkerhetsplanen samt andra styrande dokument som berör trafiksäkerhet.
Med stadens tidigare svar i beaktande, att förvaltningen anser att nuvarande lösning är trafiksäker ser vi ett behov av att förtydliga och implementera vad begreppet trafiksäkerhet innebär, om det saknas i de styrande dokument som finns idag. Alternativt om det redan finns tydlighet vad trafiksäkerhet innebär, att styrande dokument ska följas. 
Vår ärendehantering via länken nedan https://cyklandeombud.se/hinder/kundko-pa-cykelstrak-tegelbacken/ Bifogar också ett urval av bilder från ytterligare ett tillfälle 240817. Under ca 15 minuters observation fick gående ständigt använda cykelstråket för att passera. 

240813 #04 Svar från trafikkontoret
Hej Jon, tack för att du kontaktar oss! I varje ansökan om markupplåtelse gör trafikkontoret en bedömning om platsens lämplighet för den verksamhet som söker tillstånd. Vi tar då hänsyn till flera faktorer, bland annat trafiksäkerhet och framkomlighet. I det här fallet har vi gjort bedömningen att kiosken kan finnas på platsen i sin nuvarande utformning och placering. Vi tar dock med oss era synpunkter på platsen. Om ni har förslag på alternativa placeringar så är ni också välkomna att skicka in dem så kan vi ha med oss dem i bedömningen vid framtida ansökningar.  Jag önskar dig en trevlig dag! Med vänlig hälsning xxx Servicehandläggare Trafikkontoret Verksamhetsstöd, Servicecenter

240729 #03 Uppföljande mail till trafikkontoret
Hej och tack för snabbt svar. Först undrar vi lite om svaret är en gissning, det står ”troligtvis gjort bedömningen att…” Vi skulle gärna se ett mer specifikt svar hur förvaltningen verkligen motiverar beslut. Det är konstigt att vi aldrig ser att olika serveringar tillför mervärde när köande gäster står i motortrafikens huvudleder och riskerar trafikolyckor med busstrafik eller biltrafik. Är framkomlighet för buss och bil viktigare än trafiksäkerhet för gående och cyklande? Var hittar vi stöd för det i styrande dokument?  Och vi undrar också om staden hade gjort akuta åtgärder om kundköer placerades på huvudled för motortrafik och busstrafik? Finns inget om trafiksäkerhet i upplåtelseavtal? Hur ser villkoren ut? I vilka styrande dokument hittar vi att mervärde av serveringar har högre prioritet än trafiksäkerheten för gående och cyklande, och att undvika konfliktpunkter? Att undvika konfliktpunkter finns med i cykelplanen. Vi har redan fått in många förslag på alternativ placering av kiosken för att det inte ska bli trafikfara och konfliktpunkter. Nog borde väl stadens förvaltningar som är yrkeskunniga kunna hitta alternativa lösningar som behåller mervärdet, men som inte orsakar risk för personskador. Eller att företagaren själv kan komma in med förslag på hur trafiksäkerheten kan ökas, och att kunderna inte köar i trafiken.  Med vänliga hälsningar

240729 #02 Svar från trafikkontoret
Hej, Tack för ditt mail och för er dokumentering av problematiken. Här kan man konstatera att placeringen av kiosken hamnade lite olyckligt i förhållande till cykelbanan (eller tvärt om, beroende på vem du frågar).  Upplåtelsen reglerar inte hur gäster köar till kiosken utan endast den yta som upptas till själva kiosken och eventuell uteservering. I det här fallet har man troligtvis gjort bedömningen att kiosken tillför så pass mycket mervärde på platsen att man har fått kompromissa med trafikflödenas framkomlighet. Vi planerar inte några akuta åtgärder kring detta just nu, varken för cykelbanans utformning/markering eller kring kioskens upplåtelse. Däremot så kommer vi vidarebefordra er problembeskrivning till berörda på trafikkontoret som får ta med sig det inför framtida bedömningar och ändringar på platsen. Exempelvis kan nämnas planerna för omgestaltningen av Tegelbacken, där den här platsen också ingår. Se vår hemsida https://vaxer.stockholm/projekt/norrmalm/tegelbacken-och-rodbodtorget-omgestaltas/ för mer information. Önskar dig en trevlig dag. Med vänlig hälsning xxx Servicehandläggare Trafikkontoret Verksamhetsstöd, Servicecenter

240728 #01 Mail till trafikkontoret 2024SC172681
Hej och tack för allt som görs för trafiken, och tack för tålamod. Vid Tegelbacken och Klara Mälarstrand uppstår konfliktpunkter av två anledningar. Dels en servering med lucka och köbildning mot cykelstråket, och dels att separering mellan cykelstråk och vistelseytor inte är funktionella. Se ett urval av observationer nedan gjorda under bara 15 minuter. Det är ett ständigt flöde av gående på cykelstråket. Är det upplåtelse som ansvarar för hur serveringen är placerad?  Vad kan trafikkontoret göra för att få tillräcklig separering som inte ger konfliktpunkter? Gjordes denna kaj nyligen om? Hur kan i så fall säker separering säkras i kommande projekt?Är det i linje med cykelplanen med konfliktpunkter som denna? Här via länk nedan finns vår ärendehantering https://cyklandeombud.se/hinder/kundko-pa-cykelstrak-tegelbacken/

240727 Urval av observationer under 15 minuter.

240727
240727
240727