En besiktning av halkbekämpningen 151214 på det prioriterade cykelstråket från Hässelby till city ger en oroväckande bild. Samma brister som felanmäldes förra säsongen tenderar att återupprepas.
Uppdatering 151223 Stockholms stad via twitter: Ingen grund sätta press på entreprenör
Uppdatering 151222 Trafikkontoret svarar att brister beror på ny entreprenör. (Peab varit entreprenör sedan 2013). Pressansvarig Anders Porelius svarar ”inte särskilt alarmerande”
Uppdatering 151214 Peab svarar att de inte ansvarar för att hålla vattensamlingar isfria. Läs längst ner.
Lördag 12e december blir det köldgrader. Det har varit några enstaka dagar tidigare med minusgrader och ishalka på cykelstråket, men nu är det dags att göra en lite mer omfattande besiktning. Särskilt som tidigare erfarenheter visat att Trafikkontoret saknar egen organisation för relevant kvalitetskontroll av underhåll och halkbekämpning.
Ärendehantering
151214 Besiktning, mail till Trafikkontoret, kontakt med Peab via facebook
151215 Peab svarar via Facebook, Peab har ej ansvar att hålla vattensamlingar isfria
151222 Mitti publicerar svar från Trafikkontoret, Pye Seaton, Anders Porelius
151223 Stockholms stad via twitter, Ingen grund att sätta press på entreprenören
151223 Trafikroteln svarar via Facebook
161201 Ett år senare är vattensamlingarna fortfarande inte åtgärdade.
Besiktningen görs måndag 14e december
Framkomligheten är redan begränsad på stora delar av cykelstråket i sommarväglag eftersom det är för smalt för möte. Vid denna besiktning är det OK framkomlighet med dubbdäck. Men beredskapen för ett snöfall räcker kanske inte. När det är frost finns inte tillräcklig förebyggande sopsaltning med risk för att fotgängare skulle packa snön till puckelpist som kan vara svår att få bort. Det har hänt tidigare. Det kan ge en osäkerhetskänsla för cyklande, är det blankis under frosten och snön? Det riskerar att ha en avskräckande effekt på vintercyklingen. Det är också oroväckande att trots förra säsongens (2014/2015) massiva, konstruktiva och pedagogiska felanmälningskampanj, finns vissa systemfelen kvar i år. Det känns även oroande inför ett vanligt snöfall, att det blir samma haveri som förra säsongen.
Den första testsäsongen med sopsaltare gav mycket bra resultat i så gott som alla väderförhållanden. Första ordinarie säsongen 2014/2015 inleddes tyvärr med ett haveri, där testsäsongens erfarenheter och kunskap sannolikt delvis förlorades. Det visar på brister i organisation och arbetsledning, samt stora brister i felanmälningssystemet.
OK framkomlighet med dubbdäck. Möjligen är sopsaltaren ute för sent, saltlaken biter inte på de frusna vattenpölarna. Åkermyntan Hässelby.
Omledning vid bygge, oklart hur avtalet är skrivet, kanske är det byggherren som tar över ansvaret för halkbekämpning vid omledning? Ok framkomlighet med dubbdäck.
Ulvsundavägen, snö/frost ligger kvar. OK framkomlighet med dubbdäck.
Omledning för vägarbete, väg 275 på parallell lokalgata, av prioriterade cykelstråket mot Hässelby, tveksamt om sopsaltaren har kört här, is ligger kvar
Uppdateringar
151222 Mitti skriver om besiktningen av halkbekämpning. Trafikkontorets Pye Seaton säger att brister beror på ny entreprenör. Men Peab har varit entreprenör sedan länge på den besiktigade sträckan.
Mitti Västerort skriver lite mer om samma besiktning.
151214 Peab svarar på sin facebooksida
Peab Hejsan! Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Peabs uppdrag i området rör inte dränering och asfalt, men vi har framfört synpunkten till Trafikkontoret. Hoppas på en snar lösning av problemet!
Jon Jogensjö Men Peab har uppdraget att halkbekämpa? Här behövs sopsaltning innan temperaturen sjunker ner till frysläge, samt andra mängder och annan koncentration av saltlake.GillaSvaraden 14 december kl. 14:15
Peab Vattenmängderna är dessvärre för stora för att vi med den föreskrivna metoden ska kunna sopa och salta bort detta. Bristen är anmäld till Trafikkontoret och förhoppningsvis kommer de åtgärda problemet med bristfällig dränering inom kort.GillaSvaraden 15 december kl. 10:18
Jon Jogensjö Nja, det behöver åtgärdas mer omgående, tex med manuell borttagning med is-järn, extra salt-giva. Samt att varsel kan behövas om hindret tills det är åtgärdat. Kanske finns del i problemet att förebyggande saltning ej gjordes tillräckligt? Det finns vattensamlingar på många ställen längs sträckan city-Hässelby, som nu är is.GillaSvaraden 15 december kl. 10:34
Jon Jogensjö Hej igen, idag har större mängd saltlake använts, det blev bättre, men varför är inte all is borttagen manuellt med is-järn?GillaSvaraden 16 december kl. 23:54
151223 Stockholms stad svarar via twitter att det inte finns grund att sätta press på entreprenören, för att det är för få felanmälningar. Men i Stockholms stads tekniska handbok finns inget krav på att vitesförfarande inleds först efter ett visst antal felanmälningar från allmänheten.
@JohanOlby @CyklaHasselby Det finns inte grund för att göra det. -> Vi har nästan inga felanmälningar på halka för cykeljourens stråk ->
— Stockholms stad (@StockholmsStad) 23 december 2015
replik från Cykelpendla Hässelby
@CyklaHasselby @JohanOlby Hej! Som det står i artikeln, vi tittar vidare på hur felet ska åtgärdas. Frågan nu gällde vite.
— Stockholms stad (@StockholmsStad) 23 december 2015
I Stockholms tekniska handbok finns inte kravet på antal felanmälningar för vitesförfarande mot entreprenör. @StockholmsStad @JohanOlby
— Cykelpendla Hässelby (@CyklaHasselby) 23 december 2015
Kanslichef på trafikroteln svarar på facebook
Jon Jogensjö Gabrielle Mars 2016, då är denna säsong slut. MPs pressmeddelande gäller för denna säsong. Vilka brister krävs för att stadsdirektören eller trafikborgarrådet ska ingripa?
Om trafikkontoret inte levererar det som lovas i MPs pressmeddelande denna säsong, då måste ju trafikroteln ingripa?
151222
Fråga till Peab
160104
Svar från Peab
Lämna ett svar