Exploateringskontoret glömmer cykeltrafiken när det byggs nytt i Hammarby Sjöstad. Det är dyrt att bygga, men ännu dyrare att bygga om det som blir fel. Hur fungerar den politiska styrningen?
Cyklande tvingas upp på trottoaren vid nybyggda Textilgatan |
Nu är nästan hela Textilgatan färdig, från Ica och ned mot Hammarby Sjö. Det blev inte bra för cykeltrafik. Cyklande kommer även här att kritiseras för att cykla på trottoaren trots att det är exploateringskontoret som bestämt utformningen, styrt av politiker. Cyklande, fotgängare och trafikanter i bil är lämnade att improvisera. Man kan med fog undra varför gatan utformats utan kunskap om cykeltrafik.
Cykeln i Staden, Sid 51: ”När gångbanor görs genomgående i korsningar måste släpp ordnas för cyklister.”
Exploateringskontoret saknar kunskap om cykeltrafik |
Cykeln i Staden, sid 15, ”… viktigt att utforma cykelvägnätet för en jämn hastighet utan onödiga stopp eller hinder.”
Rullstolsburen trafikant i bil kan tvingas rulla backen ned, för att hitta en fri fasning och sedan rulla uppför hela backen igen. Samma sak när inköpen är gjorda, men nu med tunga kassar i knät! Sjöstaden har länge framhållits och hyllats som ”Framtids- och Miljöstadsdel” där människorna i huvudsak ska klara sig med att åka kollektivtrafik, cykla och gå. I själva verket har staden anlagt en gata med kantsten som effektivt hindrar cyklande och handikappade.
- Har Stockholms stads egen handbok ”Cykeln i Staden” verkligen använts?
- Har Boverkets byggregler, BBR, verkligen följts?
- Egna riktlinjerna i ”Stad för Alla”, gäller inte de även i Sjöstaden?
- Har Stadens Funktionshinderråd verkligen godkänt utformningen av gatan?
- Har sunt förnuft verkligen använts?
Båtklubbsgatan, Henriksdal: Tre av fyra tvärgator har mjuka fasningar upp till vändplan, mjuka fasade kanter fungerar bättre för cykeltrafik. Varför kunde inte denna lösning användas även vid Textilgatan i Hammarby Sjöstad?
Båtklubbsgatan |
De tänkta uppfarterna för cyklande längs Textilgatan är smala och ofta blockerade av parkerade bilar. Det utesluter cyklande med funktionsvariationer, föräldrar som skjutsar barn eller handlar mat med lastcykel, och rullstolsburna.
Textilgatan |
Bilen till höger står PÅ den avfasade uppfarten för cyklande. Rullstolsburna kan tvingas åka fram och tillbaka längs hela gatan, för att leta efter en möjlig passage. De cyklande väljer trottoaren.
Ärendehantering
160825 Mail till exploateringskontoret
Läs mer om systematiska brister i nyproduktion
Länkar om Hammarby Sjöstad
- Stockholms stad om Hammarby sjöstad
- En internationell förebild
- Forskare på KTH om hållbarheten i Hammarby Sjöstad
- Allan Larsson, projektledare för Hammarby Sjöstad 2020 med fokus på elbilar.
- HS2020 projektet, när det kommer till hållbara transporter handlar det mest om biltrafik.
- Elbil 2020, med i huvudsak bilar ska Sjöstaden vara en förebild i omställning till hållbara transporter.
Text från Stockholms hemsida. Forskare på KTH kallar det ”nästan greenwash”. |
Lämna ett svar