Trafikkontoret saknar idag organisation för sommarunderhåll av gång- och cykelinfrastruktur. Buskar och träd som växer fritt minskar framkomlighet och skapar risker för gående och cyklande. Felanmälan har ofta ingen effekt. Staden saknar kvalitetskontroll av sommarunderhåll.

Fortfarande sommar 2020 saknas organiserat underhåll av gång- och cykelbanor

Läs här om dokumentation för sommaren 2020

Fortfarande sommaren 2019 saknas organisation för sommarunderhåll

[texten uppdateras]
När buskar och träd växer ut över cykelbanor behöver cyklande väja. Då cykelbanorna ofta är underdimensionerade blir det problem. Det går inte att förutse medtrafikanternas plötsliga svängar. Detta skulle vara otänkbart på vägar för motortrafik, att bilar plötsligt måste köra ut i mötande trafik för olika typer av hinder. Redan utan buskar och växter kan det vara svårt att mötas på dubbelriktade cykelbanor, och med växtligheten blir det ännu svårare. Är det en gång- och cykelbana kan buskarna tvinga ut de gående på cykeldelen, och det blir risker för personskador både för gående och cyklande. Ofta sker ingen åtgärd trots att engagerade medborgare felanmäler år efter år. Problemet med buskar och träd som blockerar cykelbanor finns i hela Stockholms stad.

Gräsklipp ligger kvar, risk för omkullkörning

Vad säger trafikverket?

Trafikverket har identifierat drift och underhåll som ett prioriterat insatsområde för ökad trafiksäkerhet.

Vad svarar trafikkontoret?

När vi ringde trafikkontoret i ett ärende om buskar som blockerar cykelbanor fick vi svaret att ”det finns ingen planerad strategi att röja buskar längs cykelbanor”. De åker ut och röjer när det råkar finnas tid och budget lite på måfå. Är det ok att vi klipper lite själva där vi bor frågade vi då. Ja det är ok, kör på bara, fick vi som svar.

Däremot kommunicerar Stockholms stad publikt att de klipper träd och buskar. Det stämmer inte helt med verkligheten.

Vad behöver trafikkontoret göra?

  • Trafikkontoret behöver skapa en organisation för kvalitetskontroll av underhållet. Kvalitetskontroll ska göras med cykelkompetens på cykel.
  • Växter måste klippas med marginal så att växterna inte hinner växa ut under säsongen. Det måste också finnas ytterligare marginal så att växtligheten aldrig kommer närmare än 50 cm från asfaltkanten, eftersom cykelbanor ofta är underdimensionerade. All asfaltyta måste användas maximalt, om trafikanten cyklar/går längst ut mot asfaltkanten får växter inte vara närmare än 50 cm.
  • I kurvor och korsningar behöver växtlighet tas bort som skymmer sikten.
  • Sommarunderhåll är ett perfekt uppdrag med lastcykel, klimatsmart och yteffektivt.
  • Plantera inte växter för nära gång- och cykelbanor i nyproduktion. Använd inte växtsorter som breder ut sig negativt för gång- cykeltrafik.
  • Ta bort växter helt som är planterade för nära cykelbana och GC-bana.
  • När gräsmattor klipps intill gång- och cykelbanor måste sopmaskin följa med gräsklipparen. Så sker inte idag, och gräsklipp är halt och riskerar olyckor för cyklande.
  • Röja växter på gång- cykelbanor, även om de är planterade på privat mark.
  • Reda ut trasslet med att olika avdelningar ansvarar för olika delar, tex stadsdelsförvaltning, parkförvaltning osv. Mycket effektivare att alla cykelbanor röjs av en och samma väghållare.
  • Lövupptagning hör till sommarunderhåll, det måste ske löpande och inte bara en gång strax innan vintern.
  • Avtala att entreprenör planerar sopning vid prognos för hårt väder eller stor nederbörd. I hård vind landar grenar på cykelbanor, och kraftiga regn spolar ut grus och sand lokalt på cykelbanor.

Vad behöver trafikroteln göra

  • Trafikroteln behöver styra trafikkontoret, och ge i uppdrag att starta organisation för relevant kvalitetskontroll av underhåll.
  • Felanmälningssystemet har brister när det gäller sommarunderhåll, trots upprepade anmälningar år efter år sker ofta inte rätt åtgärder. Om det beror på kompetensbrister internt på trafikkontoret behöver trafikroteln ge i uppdrag att internutbilda.

Ärendehantering

160620 Mail till trafikborgarråd Daniel Helldén och trafikdirektör/förvaltningschef Jonas Eliasson
160803 Mail till trafikkontoret SY1608041055IUS
161129 Påminnelsemail till trafikkontoret, trafikroteln, förvaltningschef Jonas Eliasson
170322 Påminnelsemail till trafikkontoret och trafikroteln
170404 Trafikkontoret svarar med falsk information
170504 Mp Stockholm svarar ”läs budgeten”
170803 Staden vägrar fortfarande röja prioriterade cykelstråk
190917 Möte med trafikroteln i Stadshuset om bl.a. brister i sommarunderhåll
191001 Trafiknämnden tar beslut om extra budget för att röja buskar längs gång- och cykelbanor.
2020-02-24 Fråga till TK om sopning efter hårda vindar
2020-05-04 Cyklandeombud önskar möte med trafikkontoret om sommarunderhåll. SY2005041430IHF

Läs mer om sommarunderhåll

Exempel när sommarunderhåll inte fungerar, länkar att läsa.

Exempel från Stockholm där buskar växer fritt över cykelbanor

Medborgare breddar barnens cykelbana till skolan en meter

År av bristande sommarunderhåll på barnens cykelbana till skolan blir 10 skottkärror jord

Drottningholmsvägen Kungsholmen
Prioriterat cykelstråk, Kungsholmen
Barnens cykelbana till skolan, 2016 Hässelby
Tranebergsbron 2016, prioriterat cykelstråk.
Prio cykelstråk Hässelby 2016

Barr på hösten ger halka

Lövhalka kan vara som ishalka

Uppdateringar

2020-05-04
Cyklandeombud önskar möte med trafikkontoret om sommarunderhåll. SY2005041430IHF
”Hej! Tack för allt ni gör för trafiken i Stockholm.
Vi önskar ha ett möte om organisation för sommarunderhåll på gång- och cykelbanor. Sedan 2016 har vi dokumenterat brister. Nu har trafiknämnden beslutat om en extra pott för just röjning av växter, och då skulle vi vilja träffas för att fråga om hur organistation sett ut tidigare år, och om det blir en uppdaterad organisation för sommarunderhåll nu. Vi har redan observerat att växter börjar växa ut över prioriterade cykelstråk.
Vi önskar också reda ut vem som är väghållare för olika typer av cykelbanor, var stadsdelsförvaltningarna har väghållaransvaret.Vi har framfört önskemåk till trafiknämnden att cykelbanor borde ha en och samma väghållare, som i motortrafiken. 
Med vänliga hälsningar
Superlokala Cyklandeombud Stockholms längenom Jon Jogensjö
Telefon:

2020-05-03
Buskar börjar växa ut över cykelpendlingsstråket Norr Mälarstrand.

2020-05-03 Norr Mälarstrand

2020-02-24
Fråga till trafikkontoret om sopning inför prognos hårda vindar
Läs mer här

191003
Tidningen direktpress skriver om trafiknämndens extra budget på 1 miljon för röjning av buskar längs gång- och cykelbanor.
Läs texten här

190913
Cyklandeombud klipper buskar vid påfarten till Tranebergsbron.

190912
Dag Hammarskölds väg

190707
Cyklandeombud klipper buskar i farliga kurvan Alvik, buskarna skymmer sikten i kurvan.

190626
Buskar klipps inte vid kurvan Alvik
Läs mer här

190711
Stadsdelsförvaltningen klarar inte att röja buskar som växer ut över cykelpendlingsstråket Norr Mälarstrand

190701
Cyklandeombud klipper buskar längs lokal gång- och cykelbana, barnens väg till skolan.

170803
Cyklandeombud röjer buskar längs cykelpendlingsstråket mot Hässelby Västerort.

170719
Cyklandeombud röjer buskar som sticker ut över gång- och cykelbanan Ulvsundavägen.

170504 Mp Stockholm svarar på twitter ”se budgeten”.

170404
Trafikkontoret svarar med delvis falsk information. Grenar klipps inte som handläggaren påstår, vilket är dokumenterat. Handläggaren får falsk information, och den falska informationen riskerar ge fel beslut om driftåtgärder. Att större hinder rapporteras in är också falsk information vilket är dokumenterat.
”Hej Jon, Tack för din synpunkt. De prioriterade cykelstråken har driftåtgärder även under sommaren och ronderas av två el-bilar. Bland annat klipps grenar och mindre hinder så som glas, skräp etc. undanröjs. Stråken sopas även. Större hinder rapporteras in till Trafikkontoret för åtgärd. Cykelvägar som ingår i de vanliga driftkontrakten städas sommartid. Kontoret hanterar även synpunkter och felanmälan löpande. Dessa lämnas med fördel via Tycktill-appen. 
Med vänlig hälsningLxxxx WxxxxHandläggare”

170322 Påminnelsemail till trafikkontoret och trafikroteln

Hej Tack för allt ni gör för cykling i Stockholm Nu har det gått snart nio månader sedan vi kontaktade förvaltningschefen Jonas Eliasson om systematiska brister i sommarunderhåll på cykelbanor. Ännu har ingen svarat. Anmälan till trafikkontoret är också gjord SY1608041055IUS, ingen har ännu svarat. Läs hela ärendet via länken http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2016/06/brister-i-sommarunderhall-och.html   Vänliga hälsningar Superlokala Cyklandeombud Stockholms län  

161129 Påminnelsemail till trafikroteln, trafikkontoret, Förvaltningschef Jonas Eliasson

Hej! Tack för allt som görs för att förbättra för cykling i Stockholm. Här är ett ärende som ännu efter fem månader inte blivit besvarat. Stockholms stad saknar organisation för kvalitetskontroll av sommarunderhåll av cykelinfrastruktur. Läs om ärendet via länken nedan http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2016/06/brister-i-sommarunderhall-och.html Vänliga hälsningar Superlokala Cyklandeombud Stockholms län via Jon Jogensjö Telefon: +46702693534 Mail: cyklandeombudstockholm@gmail.comBloggTwitterFacebookYoutube

160930 Grenar lämnas på regionalt cykeltråk Södermalmsallén kv. Fatburen. Riskerar omkullkörning och personskador.

160803 Gräsklipp och buskar lämnas på cykelstråk av entreprenören.

160803 Buskar växer fritt på prioriterade cykelstråket förbi Fredhällsparken mot Västerort. Gående tvingas ut i underdimensionerad cykelfält med risk för allvarliga skador för cyklande och gående.

160628
Västerort
Göran Sydhage Där det finns träd och buskar i närheten av cykelbana eller GC väg är det avsevärt vanligare att växtlighet tränger in i vägen än att det inte gör det. Jag cyklade Maltesholmvägen idag från Vinsa mot H strand. På sina håll tränger växtlighet in i halva banan. Cyklade parallellgata till Bergslagsvägen från Råcksta mot Åkeshov där växtlighet gör att bilarna måste parkera upp till en meter in på körbanan vilket gör gatan trängre för alla andra, inklusive oss cyklister. Utför Stora Mossen backe ned mot drottningholmvägen var mer eller minera halva GC banan täckt av växtlighet, bara som ett par exempel.

160620
Årstabrons cykelled

Västerbron
Magnus Ström Är det sånt cykeljouren är tänkt att åtgärda ? Uppfarten till Västerbron är ett sorgligt exempel. Felanmält – klagomål 5 maj och 13 maj, åtgärdat tidigt i juni – men lika illa fortfarande – omöjligt att hålla vänsterkanten i cykelbanan. Buskaget behöver klippas bort 1 meter från banan då det är full höjd upp till trädkronan.

Karlbergskanalen
Cyklade imorse Karlbergskanalen, där gick det inte alls att hålla ut vid buskage södra halvan – när man passerar Serafen?