Vad Cyklandeombud skriver om, och hur

  • Rapporter om brister i cykelinfrastruktur i Stockholms län
  • Brister i underhåll
  • Även dokumentation/status oavsett om det är bra/dåligt, utan värdering.
  • Goda exempel och lyckade lösningar på ärenden/tema vi driver.
  • Uppföljningar på ärenden/tema vi driver
  • Alltid i korrekt ton (som i dialogmöte öga mot öga)
  • Aldrig ironi/sarkasm (som kan misstolkas)
  • Aldrig nedsättande om andra
  • Påståenden och texter ska vara sakliga, stämma med verkligheten och kunna backas upp med tex dokumentation, intervjuer, mail eller telefonsamtal.
  • Om fakta saknas för en text, avstå att publicera.

Vad Cyklandeombud inte skriver om

  • Nationella brister (om det inte är relevant i ett ärende i länet)
  • Förarbeteende med nationell relevans, som saknar koppling till lokal cykelinfrastruktur, eller lokala förhållanden.
  • Cykelutrustning
  • Namnge inte enskilda tjänstepersoner inom företag/förvaltning/politik i ärenden, använd istället titel. Möjligen förvaltningschef eller trafikborgarråd kan namnges om det är relevant. Företagsnamn kan skrivas ut om det är stora företag som Peab, NCC, Skanska.
  • Undvik privatpersoner i bild/namn när/om privatpersonen är delaktig/ansvarig i en brist/fara. Vi driver inte heller ärenden mot enskilda privata personer.

Vem svarar på kommentarer?

  • Den som driver ett ärende kan svara som Cyklandeombud på kommentarer i ärendet i första hand, för den som vill. På vår egen Facebooksida kan varje cyklandeombud växla till sitt eget namn, för att kommentera under sitt eget namn för att deltaga som i en vanlig diskussion. På twitter går det bra att skriva /namn på slutet för den som vill.
  • Är du osäker går det alltid bra att ta det i support-gruppen på FB. Eller kontakta samordnare Jon Jogensjö.
  • Svara alltid i korrekt ton på kommentarer.
  • Om det finns kommentarer som är nedsättande, eller riskerar förväxlas som olagligheter eller spam, tar vi bort kommentarer, och vid behov blockar besökare.

I mailkontakt med företag, förvaltningar och politiker

Inled alltid med ”tack för allt ni gör för trafiken” eller motsvarande i kontakt med förvaltningar.

Avsluta gärna mail med signaturen

Superlokala Cyklandeombud i Stockholms län
Via Förnamn Efternamn

Om det finns en post på sajten som beskriver ärendet, skriv bara mycket kort vad ärendet handlar om i mailet. Följt av ”läs om ärendet via länken nedan”. Klistra in länken direkt efter det i mailet.
I andra hand kan länk till post i Cyklandeombuds egen facebooksida användas.